Kierunki i teorie w lingwistyce wspólczesnej 3202-2ZUSPJ1E
Kierunki i teorie w lingwistyce współczesnej są zajęciami obowiązkowymi dla studentów językoznawczego seminarium magisterskiego. Studenci tego seminarium po ukończeniu bloku zajęć językoznawczych potrafią już definiować pojęcia gramatyczne, znają terminologię językoznawczą, potrafią kojarzyć fakty językowe i wiązać teorię z praktyką językową. Są przygotowani na pogłębianie wiedzy lingwistycznej. Zajęcia trwają przez cały rok akademicki, w semestrze zimowym i letnim. Zajęcia w trybie konwersatoryjnym. Wymiar zajęć 18 godz. Przedmiot jest poświęcony problematyce rozwoju kierunków lingwistycznych w XX i XXI wieku. Zostaną zaprezentowane kluczowe kierunki w językoznawstwie współczesnym, a także najważniejsze teorie lingwistyczne i najsłynniejsi ich twórcy. Pierwsze zajęcia poświęcone zostaną powtórzeniu pojęć lingwistycznych, sprecyzowane zostaną podstawowe metody badawcze, stosowane w językoznawstwie, takie jak metoda dedukcyjna, indukcyjna, hipotetyczno-dedukcyjna. Omówione będą podziały i odrębne typy badań w językoznawstwie,oraz podział na językoznawstwo ogólne i szczegółowe. Zasadnicza tematyka zajęć będzie poświęcona językoznawstwu strukturalnemu. Cechą badań strukturalnych jest wykrywanie abstrakcji, wydzielanie tego, co w systemie języka może być stałe , a co wariantywne. Nade wszystko są to badania synchroniczne struktur językowych, rozumianych jako systen powiązanych ze sobą kategorii. Współczesne teorie lingwistyczne w pewnych sytuacjach pozostają izolowanymi koncepcjami, a w innych dają pocaztek szkołom lingwistycznym. Zajęcia są przeglądem i teorii i szkół.”Kierunki w lingwistyce” obejmuja teorie współczesne i cykl zajęć rozpoczyna się od prekursorskiej Szkoły kazańskiej, której twórcami są J.N. Baudouin de Courtenay i Mikołaj Kruszewski. Zostaną omówione założenia szkoły,a także teoria fonologiczna, która legła u podstaw fonologii współczesnej. Z kolei zaprezentowana będzie teoria Ferdynanda de Saussurea jako podstawa i stymulacja współczesnych badań strukturalnych, synchronicznych. Następnie omówione będą teorie Szkoły Praskiej, której członkami byli naukowcy z wielu krajów, owocem ich współpracy były teorie z wielu dziedzin od fonetyki i fonologii po gramatykę i stylistykę funkcjonalną. Pod uwagę będą wzięte prace Jakobsona, Trubeckiego, Mathesiusa i innych. Następnie scharakteryzowana będzie Szkoła Londyńska i działalność jej twórców Firtha i Hallidaya.Wiele uwagi poświęcimy też strukturalnym szkołom amerykańskim. Od badań początkowych prowadzonych pod wpływem behawioryzmu, poprzez teorię Sapira i Wortha, następnie szkołę Bloomfielda, tzw. neobloomfieldowców, aż po teorie generatywno-transformacyjne Chomskyego i terrie stratyfikacyjne. Omówione będą też osiągnięcia lingwistów rosyjskich, polskich i wybranych europejskich. Z prac i teorii rusycystycznych zostaną zaprezentowane sylwetki uczonych, zwykle reprezentantów szkół Peterburskiej lub Moskiewskiej Mieszczaninowa, Szczerby, Trubeckiego, Poliwanowa, a także Winogradowa, Awanesowa, Mielczuka i Apresjana. Lingwiści polscy i ich teorie będą zaprezentowani poprzez prace Doroszewskiego, Kuryłowicza, Bralczyka, Buttlerowej, Saloniego, Bogusławskiego i Wierzbickiej. Omówiona będzie także teoria semantyczna Lyonsa, semiotyka i działalność Eco oraz kognitywizm reprezentowany poprzez prace Taylora, Tabakowską .
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student posiada wiedzę w zakresie współczesnych kierunków lingwistycznych. Posiada orientację w rozróżnianiu kierunków i specjalizacji lingwistycznych. Potrafi zanalizować i scharakteryzować tekst naukowy z danej dziedziny i porównać ze sobą zasadnicze założenia danych teorii.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem. Zaliczany jest na podstawie obecności na zajęciach, aktywności na nich oraz na podstawie egzaminu ustnego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa
J. Fisiak, Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych. PWN, Warszawa 1985
F. deSaussure, Kurs językoznawstwa ogólnego. PWN Warszawa 1961.
J. N. Baudouin de Courtenay, Dzieła wybrane, t. 1 – 6 , PWN Warszawa 1974 – 1983
R. Jakobson,Mikołaj kruszewski. Wybór pism. Wrooław 1967.
A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie. PWN, Warszawa 1978.
N.S. Trubeckoj, Izbrannye trudy po filologii, Moskwa 1987.
N. S. Trubeckoj, Osnowy fonologii. Moskwa 1960.
R. Jakobson, izbrannyje raboty. Moskwa 1985.
N. Chomsky, Zagadnienia teorii składni. Wrocław 1982. .
Próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów. PAN, Warszawa 1995.
A. Martinet, Podstawy lingwistyki funkcjonalnej.Warszawa 1970.
L. Bloomfield, Language. New York 1983.
D. Bolinger Aspects of Language. New York 1968.
L. Blumfild, Jazyk. Moskwa 1968.
Z. Gabyhia, G. Tirado, Istorija possijskogo jazykoznanija XX wieka. Nalczik 2007.
L. W. Szczerba , Izbrannye raboty po russkomu jazykoznaniju, Moskwa 2007
W.W. Winogradow, Izbrannye trudy. Issledowanija po russkoj grammatike, Moskwa 1975..
A. Markowski, Kultura języka polskiego Warszawa 2007.
W. Doroszewski, Język. Myślenie. Działanie. Warszawa 1982.
Rozważania językoznawcy. Warszawa 1982.
O funkcji poznawczo-społecznej języka Warszawa 1973.
A. Wierzbicka, Semantyka i słownik , Wrocław 1972.
Język, umysł, kultura. Warszawa 1999
Kocha, lubi, szanuje. Medytacje semantyczne. Warszawa 1971.
Słowa klucze. Różne języki, różne kultury. Warszawa 2007.
Co mówi Jezus . PWN. Warszawa 2007.
J.Apresjan , Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa 1974.
J. Apresjan, Leksiczeskaja semantika. Moskwa 1974.
I. A.. Mielczuk , Opyt teorii lingwisticzeskich modelej smysl – tekst. Moskwa 1974
J Lyons, Semantyka . t. 1 – 2 , PWN Warszawa 1984.
U. Eco, Semiologia życia codziennego. Warszawa 1996.
Nieobecna struktura. Warszawa 1996.
Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych. Warszawa 1973.
Interpretacja i nadinterpretacja. Kraków 1996.
J. Taylor, Gramatyka kognitywna. Warszawa 2007.
E. Tabakowska, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków 2001
A. Furdal, Językoznawstwo otwarte, Ossolineum, Wrocław 2000.
A. Szulc, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego. PWN Warszawa 1984. .
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: