Komparatystyka interdyscyplinarna. Kultura/literatura/sztuka rosyjska XIX, XX wieku w kontekście polskim i zachodnioeuropejskim 3202-1SMK9Z
Badania kultury/literatury/sztuki rosyjskiej XIX, XX i XXI wieku w kontekście polskim i zachodnioeuropejskim sytuują się w polu refleksji teoretycznej z zakresu komparatystyki interdyscyplinarnej, co wymaga m. in. przyjęcia perspektywy intertekstualnej oraz od-woływania się do rozmaitych kodów kulturowych. Studia spod znaku międzyartystycznych, intermedialnych zjawisk kulturowych opierają się na różnorodnych, wieloaspektowych i wie-lofunkcyjnych typach związków, które mogą dotyczyć problemów społeczno-historycznych i kulturalnych, poprzez konceptualne, do czysto formalnych. Przy tym należy odpowiedzieć na szereg pytań: czy i w jaki sposób kultura/literatura/sztuka Rosji wywarła wpływ na kulturę polską i zachodnioeuropejską i odwrotnie; na jakich poziomach ujawniają się wzajemne wpływy, a na jakich cechy dyferencjalne (powinowactwo/różnice teoretyczno-programowe, estetyczne, rodzajowe, gatunkowe, tematyczno-motywiczne, w sferze wspólnoty lub różnorodności stylowej, w zakresie technik artystycznych, formy, środków wyrazu, kompozycji, intencji ekspresywnej, przekładu intersemiotycznego itp.); czy kultura/literatura/sztuka Rosji na tym traci czy zyskuje; czy zapożyczając obce wzorce gubi swą kulturową swoistość, czy też czerpie inspiracje, odkrywające dla rodzimej kultury/literatury/sztuki nowe możliwości; czy kultura/literatura/sztuka europejska jako wzorzec do naśladowania jest impulsem do przekraczania tożsamości kulturowej, czy też kultura/literatura/sztuka rosyjska szuka możliwości, by podkreślić swą odmienność narodową; czy kultura/literatura/sztuka rosyjska wnosi trwały wkład do sztuki europejskiej, w tym także polskiej i czy zachodzą relacje odwrotne, tj. czy inspiracje rosyjskie prowadzą do poszerzenia horyzontów artystyczno-kulturalnych człowieka Zachodu i przełamania w dziedzinie wrażliwości estetycznej tradycyjnego eurocentryzmu.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Pod redakcją Stanisława Balbusa, Andrzeja Hejmeja, Jakuba Niedźwiedzia, Kraków 2004; I. A. Azijan, Dialog iskusstv Sieriebrianogo vieka, Moskva 2001; Dialog sztuk w kulturze Słowian Wschodnich. Pod red. Jerzego Kapuścika, Kraków 2002; Olga Freudenberg, Semantyka kultury. Red. Naukowa D. Ulicka. Wstęp Wincenty Grajewski, Kraków 2005; R. P. Trofimowa, Istorija russkoj kulturologii, Moskwa 2003; "Studia Litteraria Polono-Slavica". 7. Portret-Akt-Martwa Natura, Warszawa 2002; Seweryna Wysłouch, Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994; Danuta Ulicka, Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej literatury w Europie Środkowo-Wschodniej, Kraków 2007; Andrzej Hejmej, Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław 2001, wyd. II: Wrocław 2002; Sytuacja sztuki. Spojrzenie na przełomie XX i XXI wieku. Zbiór studiów pod redakcją Romana Bobryka, Siedlce 2007; Russkaja literatura i zarubiezhnoje iskusstvo. Sbornik issledovanij i matieriałov. Ried. M. P. Aleksiejew i R. J. Danilevskij, Leningrad 1986; Russkaja litieratura i izobrazitielnoje iskusstvoXVIII-naczała XX veka. Sbornik nauchnyh trudov, Leningrad 1988;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: