Emisja głosu 3202-1EGF
Cele nauczania:
1) poznanie podstawowych informacji dotyczących prawidłowego toru oddychania, fonacji, rezonansu i artykulacji
2) wykonywanie ćwiczeń służących zdobyciu świadomości własnego instrumentu i prawidłowemu wydobyciu głosu
3) zdobycie umiejętności przygotowania tekstu do publicznego wygłoszenia
4) nabycie śmiałości występu publicznego
Treści programowe:
1) emisja głosu- definicja, głos i jego cechy, wiele głosów w jednym ciele- ćwiczenia
2) ćwiczenia oddechowe- ciało jako instrument, ćwiczenia wspomagające oddech głęboki, ćwiczenia na zwiększenie długości oddechu, oparcie głosu na oddechu
3) aparat fonacyjny: budowa krtani ( schematy, zdjęcia), ćwiczenia na otwarcie gardła ( podniebienia miękkiego, żuchwy)
4) rezonatory nasady: schemat przekroju, maska, pozycja dźwięku, ćwiczenia na rozbrzmiewanie dźwięku w ciele
5) artykulacja: ćwiczenia narządów artykulacyjnych ( żuchwy, warg, języka)
6) dykcja: ćwiczenia samogłosek, spółgłosek w nagłosie i wygłosie, zbitek spółgłoskowych, zdań z nagromadzeniem trudności dykcyjnych, poezji dykcyjnej
7) fraza, intonacja, siła głosu, tempo mówienia- ćwiczenia na samodzielnie wyszukanych przykładach
8) autoprezentacja- zasady i realizacja
9) opracowywanie tekstów do publicznego wygłaszania- zasady głośnego czytania wg Wieczorkiewicza, wspólne opracowywanie tekstów, samodzielne przygotowanie tekstów do publicznego występu
10) ćwiczenia wokalne i elementy umuzykalniające: podstawowe pojęcia muzyczne, nauka piosenek, wyliczanek, zabaw rytmicznych
11) zasady higieny głosu i podstawowe wiadomości z patologii głosu
Sposób zaliczenia:
a) występ: prezentacja samodzielnie opracowanego tekstu
b) frekwencja na zajęciach
Forma zaliczenia : zaliczenie na ocenę, egzamin praktyczny
Literatura
1. Tarasiewicz B. (2003)- Mówię i śpiewam poprawnie. Podręcznik do emisji głosu. Kraków: Universitas
2. Przybysz- Piwko M. (red.) (2006)- Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia. Warszawa: CODN
3. Toczyska B. (2007)- Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
4. Gawęda K. , Łazewski J. (1995) - Uczymy się poprawnej wymowy. Ćwiczenia usprawniające mówienie. Warszawa: Wyd. ALFA
5. Oczkoś M. (2007)- Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu . Warszawa: Wydawnictwo RM
6. Toczyska B.(1998)- Elementarne ćwiczenia z dykcji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
7. Toczyska B. (1992)- Kama makaka ma (wprawki dykcyjne). Gdańsk: Uniwersytet Gdański- Zakład Logopedii
8. Toczyska. B. (1997)- Sarabanda w chaszczach. Gdańsk: Wydawnictwo "Podkowa"
9. Sobierajska H. (1972)- Uczymy się śpiewać. Warszawa: PZWS
10. Rokitiańska M., Laskowska H. (2003)- Zdrowy głos. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. K. Wielkiego
11. Mitrinowicz- Modrzejewska A.(1974) - Fizjopatologia i patologia głosu i mowy. Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: