Wstęp do psycholingwistyki 3202-1DZPS3O
Tematy:
•powstanie i rozwój psycholingwistyki; definicje; zakres badań; metody badań (metody wspólne dla psycholingwistyki i psychologii eksperymentalnej; metody jakościowe; analiza błędów);
•współczesne uwarunkowania psycholingwistyki; powiązania z filozofią, antropologią, socjologią, programowaniem komputerowym, psychiatrią, retoryką i innymi dziedzinami wiedzy;
•psycholingwistyka a rozwój wybranych teorii językoznawczych (transformacyjno-generatywnej, kognitywnej, neurokognitywnej);
•biologiczne uwarunkowania języka ludzkiego; poglądy na filogenezę języka; porozumiewanie się ludzi a porozumiewanie się zwierząt;
•neurofizjologiczne podstawy językowego funkcjonowania człowieka; metody badań neurofizjologicznych; teorie lokalizacyjne i przetwarzania rozproszonego;
•kulturowo-społeczne uwarunkowania językowego funkcjonowania człowieka; hipoteza relatywizmu językowego;
•percepcja mowy; aspekty fizyczne, fizjologiczne, neurologiczne, sensoryczne, poznawcze i afektywne percepcji; czynniki wyznaczające spostrzeganie: uwaga, stałość, motywacja, organizacja, nastawienie, uczenie się;
•produkcja mowy; wytwarzanie dźwięków mowy; modele produkowania mowy;
•rozwój języka w ontogenezie; uniwersalne fazy akwizycji języka; rozwój kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej; kompetencja komunikacyjna a dyskurs;
•indywidualne różnice w akwizycji języka; zaburzenia w akwizycji języka: fonologiczne, gramatyczne, pragmatyczne;
•bilingwizm; rodzaje bilingwizmu; wiek, zdolności, motywacja - podstawowe czynniki warunkujące rodzaj bilingwizmu;
•uczenie się języka drugiego/obcego; czynniki wpływające na proces uczenia się języka drugiego/obcego; porównanie akwizycji języka pierwszego i drugiego z uczeniem się języka drugiego/obcego;
•komunikacja werbalna i niewerbalna; cechy uniwersalne i kulturowo specyficzne; społeczne i indywidualne cechy komunikacji werbalnej i niewerbalnej; kłamstwo; komunikacja intra- a interkulturowa.
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na stopień: zaliczenie końcowego testu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura (w języku polskim):
•Aitchison, Jean (2002) ZIARNA MOWY (tłum. Magdalena Sykurska-Derwojed). PIW: Warszawa
•Berko Gleason, Jean and Ann Bernstein Ratner (1998/2005) PSYCHOLINGWISTYKA (tłum. Jerzy Bobryk et al.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk
•Bokus, Barbara i Grace W. Shugar (2007) PSYCHOLOGIA JĘZYKA DZIECKA. Gdańskie wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk
•Churchland, Paul M. (2002) MECHANIZM ROZUMU, SIEDLISKO DUSZY. Filozoficzna podróż w głąb mózgu (tłum. Zbigniew Karaś). Fundacja Aletheia: Warszawa
•Dakowska, Maria (2001) Psycholingwistyczne podstawy nauczania języków obcych. Warszawa: PWN
•Dąbrowska, Ewa and Wojciech Kubiński, red. (2003) AKWIZYCJA JĘZYKA W ŚWIETLE JĘZYKOZNAWSTWA KOGNITYWNEGO. Universitas: Kraków
•Kielar, Barbara (1981) „Bilingwizm a nauczanie tłumaczenia”, w: BILINGWIZM A GLOTTODYDAKTYKA. Wydawnictwa UW: Warszawa
•Krasowicz-Kupis, Grażyna (2004) ROZWÓJ ŚWIADOMOŚCI JĘZYKOWEJ DZIECKA. TEORIA I PRAKTYKA. Wydawnictwo UMCS: Lublin
•Kurcz, Ida (1976) PSYCHOLINGWISTYKA. PWN: Warszawa
•Kurcz, Ida (2000) PSYCHOLOGIA JĘZYKA I KOMUNIKACJI. Wydawnictwo Naukowe „Scholar”: Warszawa
•Kurcz, Ida (2007) PSYCHOLOGICZNE ASPEKTY DWUJĘZYCZNOŚCI. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne: Gdańsk
•Kurcz, Ida; Bobryk, Jerzy; Danuta Kądzielawa, red. (1986) WIEDZA A JĘZYK. Tom 1: Ogólna psychologia języka i neurolingwistyka. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk Ossolineum: Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź
•Kurcz, Ida; Shugar, Grace Wales; Bokus, Barbara, red. (1987) WIEDZA A JĘZYK. Tom 2: Język dziecka. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk Ossolineum: Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź
•Piaget, Jean (1964/2006) STUDIA Z PSYCHOLOGII DZIECKA (tłum. Tamara Kołakowska). PWN: Warszawa (tłum. Tamara Kołakowska)
•Piaget, Jean (1947/2006) JAK SOBIE DZIECKO WYOBRAŻA ŚWIAT (tłum. Maria Gawlik). PWN: Warszawa
•Shugar, Grace Wales i Smoczyńska, Magdalena (1980) BADANIA NAD ROZWOJEM JĘZYKA DZIECKA. Wybór prac. PWN: Warszawa
•Tłokiński, Waldemar (1986) MOWA. Przegląd problematyki dla psychologów i pedagogów. PWN: Warszawa
•Woźniakowski, Waldemar (1982) GLOTTODYDAKTYKA W ŚWIETLE BILINGWIZMU NATURALNEGO. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk Ossolineum: Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk - Łódź
•Wróblewska-Pawlak, Krystyna (2004) JĘZYK – TOŻSAMOŚĆ – IMIGRACJA. Zakład Graficzny UW: Warszawa
•Wygotski, Lew. S. (2006) NARZĘDZIE I ZNAK W ROZWOJU DZIECKA (tłum. Barbara Grell). PWN: Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: