Praktyczna nauka języka rosyjskiego I 3202-1DZPR1E
Kompetencje językowe rozwijane są poprzez ćwiczenia leksykalno-gramatyczne. Te dwa działy nie są wyodrębnione jako dwa typy zajęć, ale w zależności od tematów stanowią ich podstawowe składniki w różnych proporcjach.
W zakresie leksyki :
1. Autoprezentacja, nawiązywanie znajomości, formy grzecznościowe.
2. Krąg rodzinny, okresy życia, mieszkanie, dom.
3. Nauka, szkoła, zawód. Reforma edukacyjna w Polsce. System edukacyjny w Rosji.
W zakresie gramatyki prawidłowe użycie:
A. W oparciu o składnię zdania prostego :
1. Zdań oznajmujących i pytających.
2. Zdań z orzeczeniem imiennym (różne typy łączników).
3. Wyrażenia stosunku przynależności (u + dopełniacz) , odbierania (u, ot), pozbawienia ("wziat' ", "zabrat' ", "dostat' " itp.).
4. Czasownika "imiet’ " w funkcji orzeczenia.
B. Zdania z orzeczeniem czasownikowym:
1. Różne typy podmiotów.
2. Wyrażenie kierunku i miejsca (iz, iz-pod, iz-za, kuda, otkuda).
3. Wyrażenie przyzwolenia, zakazu, powinności.
Szacunkowa całkowita liczba godzin potrzebnych do osiągnięcia zdefiniowanych efektów uczenia się: ćwiczenia – 180 godz., przygotowanie się do ćwiczeń – 180 godz., przygotowanie się do zaliczeń i egzaminu – 60 godz. Razem – 420 godz.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu cyklu zajęć student:
1. W zakresie realizowanej tematyki zna różnorodne środki językowe pozwalające formułować wypowiedzi poprawne pod względem fonetycznym, ortograficznym, gramatycznym i leksykalnym. Zna zasady ich właściwego użycia w komunikacji językowej (kompetencja językowa) Zna związane z tą tematyką realia socjokulturowe Rosji, w tym tradycje i zwyczaje (kompetencja lingworealioznawcza).
2. potrafi swobodnie relacjonować zagadnienia związane z identyfikacją osób, okresami życia, miejscem zamieszkania, nauką, szkołą, sprawami zawodowymi; sprawami rodzinnymi. Umie formułować przejrzyste i szczegółowe wypowiedzi ustne i pisemne (kompetencja komunikacyjna),
3. potrafi ocenić intencje autora wypowiedzi, wyjaśnić swoje stanowisko i bronić go w sprawach omawianych w ramach zajęć (postawa).
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach
- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału
- terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych
- aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami.
Składniki oceny:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 20%
- śródsemestralne prace kontrolne – 35%
- zaliczenie końcowe – 35%
- inne (zaliczenia nieobecności itp.) – 10%.
Egzamin końcowy składa się z części pisemnej i ustnej. Obejmuje materiał I i II semestru.
Egzamin pisemny w postaci testu złożonego z ok. 10 zadań, 20 zdań do tłumaczenia oraz wypracowania.
Warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny w części pisemnej i ustnej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Anikina M. N. W Rossiju s lubowju, Moskwa 2000.
2. Bartkiewicz W., Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda…, Warszawa 2008.
3. Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009.
4. Gołubiewa A., Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1, Warszawa 1999.
5. Gołubiewa A., Kowalska N., Russkij jazyk siegodnia, Warszawa 1998.
6. Kostina I. S., Aleksandrowa N. N., Aleksandrowa T. I., Bogosłowskaja E.B., Pierspiektiwa, wyp. 1-5, Sankt-Peterburg 2000.
7. A. Pado, Czitaj, piszy! govori!, cz. I, Warszawa 1997.
8. Zaika W. I., Girżewa G. N., Tablicy i uprażnienija po orfografii i punktuacyi, Moskwa 2006.
8. Internet : www.gramota.ru
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: