Metodyka nauczania języka rosyjskiego I (uprawnienia pedagogiczne) 3202-1DZMET2O
Wykład ma za zadanie przedstawić wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu: a) zapoznać studenta z podstawową wiedzą na temat Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego: uczenie się – nauczanie – ocenianie; b) zapoznać studenta z podstawowymi założeniami reformy edukacji i zmianami w zasadach oceniania wyników nauczania (WSO, PSO); c) zapoznać studenta z planowaniem pracy nauczyciela (dobór treści nauczania, pomocy glottodydaktycznych, wybór metody nauczania, kryteria doboru ćwiczeń, plan wynikowy. Lekcje języka rosyjskiego – lekcje kształtowania kompetencji komunikatywno–socjolingwokulturowej); d) zapoznać studenta z aktywnymi metodami nauczania języków obcych. Podczas wykładu student: a) uzyska wiedzę jak kształtować sprawności rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem na poziomie nauczania podstawowym i średnim oraz sprawności mówienia na poziomie nauczania podstawowym i średnim – student uzyska wiedzę jak opracowywać scenariuszy lekcji; b) zapozna się z zasadami nauczania sprawności czytania na podstawowym i średnim poziomie nauczania języka rosyjskiego oraz technikami, strategiami i formami pracy z tekstem determinujących opanowanie poszczególnych rodzajów czytania. c) student uzyska wiedzę o kształtowaniu sprawności pisania na podstawowym i średnim poziomie nauczania – opracowywanie scenariuszy lekcji; d) pozna zasady nauczania słownictwa na różnych poziomach nauczania, podejście komunikatywne i inne rozwiązania, opracowywanie scenariuszy lekcji dla podstawowego i średniego poziomu nauczania języka: analizę, dyskusję, wybór optymalnych rozwiązań; e) zapozna się z zasadami nauczania struktury języka rosyjskiego, selekcją, gradacją materiału gramatycznego, doborem ćwiczeń gramatycznych oraz analizą scenariuszy lekcji i uzasadnionym wyborem najlepszych propozycji; f) zapozna się z testami językowymi: rodzajami testów, kryteriami ich doboru oraz jak samodzielne przygotować testy (analiza przygotowywanych testów, ocena, wybór najlepszych rozwiązań, merytoryczne uzasadnienie wykorzystania testów ewaluacyjnych w praktyce szkolnej); g) uzyska wiedzę dot. ewaluacji wyników nauczania, przeliczania punktów na oceny, sporządzania planów wynikowych i wewnętrznego systemu oceniania; h) potrafi pracować metodą projektów.
Ćwiczenia mają za zadanie: a) poszerzyć wiedzę wyniesioną z wykładu, dać jej zastosowanie praktyczne; b) zmobilizować studentów do systematycznej pracy; wdrażana będzie praca w grupie oraz praca metodą projektów, testowanie poszczególnych umiejętności.
Problem kształcenia językowego - tendencje światowe i sytuacja w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem badań, osiągnięć naukowych oraz zadań dydaktycznych w zreformowanym systemie oświatowym.
1. Kierunki rozwoju współczesnej glottodydaktyki;
2. Metodyka nauczania języka rosyjskiego jako dyscyplina naukowa, rola, znaczenie i miejsce w systemie dyscyplin humanistycznych;
3. Specyfika języka rosyjskiego jako przedmiotu nauczania w porównaniu z nauczaniem przedmiotów niejęzykowych;
4. Badania, osiągnięcia metodyczne i ich związek z wynikami badań w dziedzinach pokrewnych;
5. Zadania, obowiązki, samoocena i samokontrola oraz możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych zgodnie z wymogami współczesnej szkoły;
6. Organizacja procesu dydaktycznego na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum (planowanie, przygotowanie konspektów lekcji, sposoby i umiejętność kształtowania kompetencji komunikatywnej i lingwistycznej uczniów);
7. Europejskie Portfolio Językowe - zasady wprowadzania w szkołach polskich.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi:
Wiedza:
- definiować zagadnienia teoretyczne, z którymi zapoznał się na wykładzie
- opisywać zasady europejskiego opisu kształcenia, uczenia się i oceniania pracy uczniów
- rozpoznawać metody nauczania języków obcych
- zaprezentować posiadaną wiedzę podczas ćwiczeń i praktyk szkolnych
Zrozumienie:
- wyjaśniać kryteria prawidłowego doboru podręczników dla klas o zróżnicowanym poziomie językowym: określić pojęcia: metoda, technika, strategia, „Portfolio językowe” i zastosować w praktyce szkolnej; dostosować samodzielnie opracowany scenariusz lekcji języka rosyjskiego do lekcji przedstawionej w podręcznikach dla szkoły podstawowej i gimnazjum.
Analiza:
- ułożyć testy ewaluacyjne dla klas o różnych poziomach językowych;
- analizować problemy dydaktyczno-wychowawcze klasy, szkoły;
- porównać ewaluację efektów nauczania języka rosyjskiego w poszczególnych klasach, programy nauczania, techniki nauczania elementów języka oraz sprawności językowych
Synteza:
- formułować strategie nauczania i uczenia się
- planować pracę nauczyciela (dobór treści nauczania, pomocy glottodydaktycznych, wybór metody nauczania etc.)
- modyfikować zasady opracowania konspektu lekcji dla poszczególnych klas,
- opracować scenariusze lekcji dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Ocena
- ocenić pracę i poziom znajomości języka rosyjskiego ucznia
- argumentować ocenę wkładu pracy ucznia oraz wystawioną ocenę
- ocenić techniki efektywnego uczenia się języka rosyjskiego
Kryteria oceniania
Kontrola obecności na zajęciach. Zaliczenie przedmiotu jest uzyskiwane na podstawie końcowego testu zaliczeniowego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Arabski Janusz, O przyswajaniu języka drugiego (obcego). WSziP, Warszawa, 1985.
2. Boczula Józefa, Wierieszczagina Inesa, My uczim i igrajem. Gry i zabawy na lekcjach języka rosyjskiego. WSziP, Warszawa, 1999.
3. Brudnik Edyta, Moszczyńska Anna, Owczarska Beata, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce, 2000.
4. Dzierzgowska Irena, Jak uczyć metodami aktywnymi. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2004.
5. Dzierzgowska Irena, Nauczanie nauczycieli. Podręcznik dla edukatora. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2001.
6. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Wyd. CODN, Warszawa, 2001.
7. Europejskie portfolio językowe dla uczniów od 10 do 15 lat. Wyd. CODN, Warszawa, 2004.
8. Figarski Władysław, Proces glottodydaktyczny w szkole. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2003.
9. Gajek Elżbieta, Edukacja językowa w Unii Europejskiej. (Informator i przewodnik internetowy dla nauczycieli). Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2004.
10. Janowski Andrzej, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
11. Kelly Michael, Grenfell Michael, Europejski profil kształcenia nauczycieli języków. Wyd. CODN, Warszaw, 2006.
12. Komorowska Hanna, Metodyka nauczania języków obcych. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
13. Komorowska Hanna, Nauczanie języków obcych. Propozycje strategii oświatowej. WSziP, Warszawa, 1995 (wyd. I).
14. Komorowska Hanna, Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola - Ocena- Testowanie. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
15. Krzywosz – Rynkiwicz Beata, Nowicki Dariusz, Dyscyplina w szkole. Program kursu dla nauczycieli. Wyd. CODN, Warszawa, 1996.
16. Kwolek Józefa i inni, Planowanie i hospitacja lekcji języka obcego. Wyd. CODN, Warszawa, 1996.
17. Łuczak – Łomża Aleksandra i Metera – Debaene Ewelina , Zanim wybierzesz podręcznik. Metody oceniania materiałów do nauki języków. Wyd. Fraszka Edukacyjna, warszawa, 2002.
18. Markiewicz Helena, Paszport maturzysty. Język rosyjski. Wyd. Eremis, Warszawa, 2005.
19. Nauczanie komunikacyjne języka rosyjskiego ( nowe pomysły lekcji) pod red. Gregorczyk Joanny. Wyd. CODN, Warszawa, 1998.
20. Nauka języków obcych w dobie integracji Europejskiej, pod red. Katarzyny Karpińskiej – Szaj. Wyd. LEKSEM, Łask, 2005.
21. Pamuła Małgorzata, Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2003.
22. Pfeifer Waldemar, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Wyd. WAGROS, Poznań, 2001.
23. Siek – Piskozub Teresa, Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych, WSziP, Warszawa, 1997.
24. Siek – Piskozub Teresa, Uczyć się bawiąc. Strategia ludyczna na lekcji języka obcego, PWN, Warszawa, 2001.
25. Uczim russkij jazyk. Materiały dla uczniów średnich szkół ogólnokształcących i techników rozpoczynających naukę od początku, ot „A”. Wyd. CODN, Warszawa, 1995.
26. Uczim russkij jazyk. Scenariusze lekcji ot „A”, Wyd. CODN, Warszawa, 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: