Text and Context Studies 3201-LST-TCS
Wykład poświęcony jest omówieniu dynamicznej koncepcji tekstu jako zdarzenia społecznego. Zachodzi ono przy udziale jednocześnie wielu kanałów komunikacyjnych, np. ustnego, pisanego, niewerbalnego, dźwiękowego, wizualnego, elektronicznego, itp. Różnorodne środki zaangażowane w przekaz uczestniczą w lingwistycznym procesie tworzenia znaczeń, które w przestrzeni kulturowej realizują praktyki społeczne kształtujące ludzką rzeczywistość. Składają się na nią struktury wiedzy, relacje, a także tożsamości, które łącznie budują konteksty jako sposoby myślenia, działania oraz bycia w świecie. Kurs przedstawia interdyscyplinarne podejście do komunikacji z perspektywy zarówno analizy lingwistycznej, jak i społecznej. Przygotowuje on studentów do prowadzenia badań nad rozległymi zjawiskami społeczno-kulturowymi, których nośnikiem w przestrzeni międzyludzkiej są różne odmiany tekstu i dyskursu.
Nakład pracy studenta:
30h – obecność na zajęciach;
30h – czytanie i analiza wskazanej literatury;
30h - przygotowanie do egzaminu końcowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
-w stopniu pogłębionym złożoną strukturę języka jako systemu
-w stopniu pogłębionym biologiczne, kulturowe i komunikacyjno-społeczne aspekty użycia języka
-w stopniu pogłębionym specjalistyczną terminologię z dziedziny językoznawstwa teoretycznego, lingwistyki korpusowej, neuronauki
-w stopniu pogłębionym fundamentalne problemy użycia języka jako zjawiska międzyjęzykowego i międzykulturowego
-w stopniu pogłębionym rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami oraz zjawiska językowe w szerszym kontekście poznawczym, komunikacyjnym i społecznym
-w stopniu pogłębionym związki językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego) z innymi dziedzinami (neuro)nauki
Umiejętności: absolwent potrafi:
-wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną i praktyczną w celu przeprowadzenia prac badawczych i rozwiązania złożonych problemów z dziedziny językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii
-w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje w języku ojczystym i językach obcych
-używać zaawansowanych narzędzi badawczych językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz dobierać metody badawcze odpowiednio do podejmowanych problemów
-posługiwać się językiem obcym w stopniu zaawansowanym (poziom C2) w zakresie specjalistycznej terminologii w zakresie językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego)
-porozumiewać się w języku rodzimym i obcym w różnych sytuacjach zawodowych ze specjalistami, stosując w tym celu różne kanały oraz techniki i strategie komunikacyjne
-samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz oceniać przydatność poznanych metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
-uznawania znaczenia najnowszej wiedzy językoznawczej i krytycznej oceny badań z dziedziny językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego), w szczególności opublikowanych w czasopismach i monografiach naukowych oraz źródłach popularnonaukowych
-uznawania znaczenia wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów
-adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania problemów komunikacji międzyjęzykowej, międzykulturowej oraz społecznej
-inicjowania i przeprowadzania badań językoznawczych, w szczególności na rzecz poprawy dostępności w wymiarze języka, informacji i komunikacji
-odpowiedzialnego i przedsiębiorczego pełnienia roli zawodowej lingwisty, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych i rynkowych
Kryteria oceniania
Metody oceny: egzamin pisemny
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uczestnictwo w wykładzie; dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze.
Kryteria oceny: Egzamin ocenia się na podstawie
- stopnia opanowania materiału z wykładu;
- umiejętności odwoływania się do literatury przedmiotu;
- tworzenia własnych wypowiedzi pisemnych na tematy naukowe.
% udział odpowiedzi w ocenie końcowej:
ponad 90% – 5
85%-89% – 4+
80%-84% – 4
70%-79% – 3+
60%-69% – 3
Literatura
Dijk, Teun van. 2008. Discourse and Context. A Sociocognitive Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Dijk, Teun van. 2009. Society and Discourse. How Social Contexts Influence Text and Talk. Cambridge: Cambridge University Press.
Duszak Anna, 1998. Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: PWN.
Fairclough, Norman. 2003. Analyzing Discourse. Textual Analysis for Social Research. London and New York: Routledge.
Tannen, Deborah, Heidi E. Hamilton, and Deborah Schiffrin (eds.) 2015. The Handbook of Discourse Analysis. Oxford: Blackwell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: