Corpora and AI in Language Teaching 3201-LST-RM-CLLT
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorakimi zastosowaniami korpusów językowych w nauczaniu języków obcych, a także z możliwościami ich uzupełniania poprzez współczesne narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji. Tematyka zajęć obejmuje wprowadzenie do korpusów językowych oraz zaznajomienie studentów z zasobami korpusowymi dostępnymi w sieci. Studenci zapoznają się także ze sposobami analizy danych korpusowych oraz nauczą się korzystać z szeregu narzędzi korpusowych pozwalających na precyzyjne odszukiwanie potrzebnej informacji językowej, z uwzględnieniem generatywnych modeli wspierających pracę z materiałem językowym. W trakcie zajęć przedstawione zostaną sposoby wykorzystania informacji korpusowych oraz narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji do nauczania słownictwa, frazeologii, gramatyki i organizacji dyskursu, a także metody pracy z korpusami i sztuczna inteligencją podczas lekcji. Omówione zostanie również zastosowanie korpusów i sztucznej inteligencji w planowaniu i przygotowaniu kursów języka specjalistycznego. Studenci tworzyć będą swój własny mini-korpus oraz zapoznawać się z metodami i narzędziami potrzebnymi do jego analizy w celach dydaktycznych, z możliwością wykorzystania narzędzi generatywnych jako wsparcia analitycznego. Przykłady zastosowań korpusów i sztucznej inteligencji zaczerpnięte zostaną z nauczania języka angielskiego oraz polskiego jako języka obcego.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć 30 godzin
Przygotowanie projektu semestralnego 25 godzin
Suma: 85 godzin 3 ECT
Forma pracy: prezentacje prowadzącego, prezentacje studentów, zadania polegające na analizie danych korpusowych lub wykorzystaniu genertatywnej sztucznej inteligencji, oraz praca indywidualna poza zajęciami
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć
• Student zna zasoby korpusowe dostępne w sieci oraz potrafi korzystać z narzędzi do analizy danych korpusowych.
• Student zna narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji dostępne w sieci oraz potrafi z nich korzystać w analizie języka do celów dydaktycznych.
• Student potrafi przygotować zajęcia w oparciu o dane korpusowe lub uwzględniające wykorzystanie korpusów przez uczniów.
• Student potrafi przygotować zajęcia w oparciu o narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji lub uwzględniające ich wykorzystanie przez uczniów.
• Student potrafi także opracować program nauczania języka specjalistycznego w oparciu o analizę korpusu, z uwzględnieniem współczesnych modeli generatywnych wspierających pracę z danymi językowymi.
• Student potrafi stworzyć materiały dydaktyczne do nauki języka obcego oparte na korpusach, z uwzględnieniem współczesnych modeli generatywnych wspierających pracę z danymi językowymi.
Kryteria oceniania
• wykonanie wszystkich zadań w klasie
• wykonanie projektu obejmującego
- sworzenie mini-korpusu języka specjalistycznego i przeanalizowanie go do celów pedagogicznych
- opracowanie dwóch scenariuszy lekcji wraz z materiałami dydaktycznymi, w oparciu o analizę korpusową i z użyciem narzędzi sztucznej inteligencji
- napisanie raportu
Ocena końcowa
90% projekt semestralny (mini-korpus, analiza i plany lekcji)
10% średnia ocen z prac domowych wykonanych podczas semestru
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
Podręczniki dla nauczycieli
Flowerdew, L. (2012). Corpora and Language Education. Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/9780230355569
Friginal, E. (2018). Corpus Linguistics for English Teachers: Tools, Online Resources, and Classroom Activities (1st Edition). Routledge.
Harrington, K., & Ronan, P. (Eds.). (2023). Demystifying Corpus Linguistics for English Language Teaching. Palgrave Macmillan.
O’Keeffe, A., McCarthy, M., & Carter, R. (2007). From Corpus to Classroom: Language Use and Language Teaching. Cambridge University Press.
Moorhouse, B. L., & Wong, K. M. (2025). Generative artificial intelligence and language teaching. Cam`bridge University Press.
Reppen, R. (2010). Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge University Press.
Timmis, I. (Leeds B. U. (2015). Corpus Linguistics for ELT: Research and Practice. Routledge.
Publikacje zawierające materiały dydaktyczne oparte na korpusach
Anderson, W., & Corbett, J. (2017). Exploring English with online corpora: An introduction (Second edition). Palgrave Macmillan.
Bennett, G. (2010). Using Corpora in the Language Learning Classroom: Corpus Linguistics for Teachers (Illustrated Edition). Michigan ELT.
Poole, R. (2018). A Guide to Using Corpora for English Language Learners. Edinbourgh University Press. https://edinburghuniversitypress.com/book-a-guide-to-using-corpora-for-english-language-learners.html
Viana, V. (Ed.). (2022). Teaching English with Corpora: A Resource Book (1st edition). Routledge.
Materiały internetowe
le Foll, E. (Ed.). (2021). Creating Corpus-Informed Materials for the English as a Foreign Language Classroom. Pressbooks. https://pressbooks.pub/elenlefoll/
Pinto, P. T., Crosthwaite, P., Carvalho, C. T. de, Spinelli, F., Serpa, T., Garcia, W., & Ottaiano, A. O. (2023). Using Language Data to Learn About Language: A Teachers’ Guide to Classroom Corpus Use. The University of Queensland. https://doi.org/10.14264/3bbe92d
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: