Optional courses: research methods_Ergonomics and accessibility in language services, research and practice 3201-LST-OC-RM3
Celem tej grupy kursów jest pogłębienie wiedzy studentów niezbędnej do prowadzenia interesujących ich badań naukowych. Każdy kurs zapewni dogłębne studium wybranej metody badawczej. Tematy będą obejmować naukę o danych i przetwarzanie języka naturalnego, badania terenowe w socjolingwistyce, analizę sieci społecznych, akwizycję drugiego języka i typologię językową. Studenci zainteresowani badaniami eksperymentalnymi/ilościowymi będą mieli możliwość wyboru spośród kursów dotyczących metod eksperymentalnych (badania okulograficzne, badania encefalograficzne, analiza akustyczna, projektowanie eksperymentów z wykorzystaniem oprogramowania E-prime i PsychoPy). Ponadto, w ofercie zajęć metodologicznych znajdzie się pula przedmiotów, które akcentują podejścia jakościowe w analizie komunikacji osadzonej kontekstowo. Użycie języka w realnych sytuacjach interakcyjnych wyjaśniane jest za pomocą takich modeli jak np. analiza konwersacji, pragmatyka językowa, retoryka, analiza dialogu, analiza narracyjna, socjolingwistyka, krytyczna analiza dyskursu czy semiotyka społeczna. Wybrane perspektywy rozwijane są w ramach profilowanych dziedzinowo kursów specjalistycznych, tj. np. Analiza komunikacji ustnej/pisemnej, Komunikacja audio-wizualna, Socjolingwistyczne badania terenowe, Głosy w dyskursie, Opowieść jako dyskurs, Analiza retoryczna, Język a władza itp.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
-w stopniu pogłębionym złożoną strukturę języka jako systemu
-w stopniu pogłębionym biologiczne, kulturowe i komunikacyjno-społeczne aspekty użycia języka
-w stopniu pogłębionym specjalistyczną terminologię z dziedziny językoznawstwa teoretycznego, lingwistyki korpusowej, neuronauki
-w stopniu pogłębionym fundamentalne problemy użycia języka jako zjawiska międzyjęzykowego i międzykulturowego
-w stopniu pogłębionym główne kierunki rozwoju i współczesne tendencje badawcze w zakresie językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz wie, gdzie znajdują się najważniejsze językoznawcze ośrodki badawcze w Europie i na świecie
-w stopniu pogłębionym metody badawcze stosowane w: psycholingwistyce, neurolingwistyce, lingwistyce korpusowej, lingwistyce cyfrowej i lingwistyce tekstu oraz modele statystyczne
-w stopniu pogłębionym związki językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego) z innymi dziedzinami (neuro)nauki
-środowisko pracy oraz ekonomiczne i prawne uwarunkowania pracy w zawodzie lingwisty, pracownika badawczego, testera oprogramowania, copy editora i copywritera
Umiejętności: absolwent potrafi:
-używać zaawansowanych narzędzi badawczych językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz dobierać metody badawcze odpowiednio do podejmowanych problemów
-wykorzystać pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) przez dobór oraz właściwe zastosowanie nowoczesnych technologii informatycznych (w tym narzędzi statystycznych, narzędzi do analizy korpusowej i analizy danych okulograficznych i/lub EEG) do pracy nad materiałem badawczym
-wykorzystać pogłębioną wiedzę na temat metodologii badawczych (analiza akustyczna, okulografia, EEG, analiza korpusowa, analiza danych: R, Python) stosowanych we współczesnym językoznawstwie, by zaplanować i przeprowadzić metodologicznie poprawne badanie naukowe oraz przeanalizować jego wyniki i określić implikacje
-posługiwać się językiem obcym w stopniu zaawansowanym (poziom C2) w zakresie specjalistycznej terminologii w zakresie językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego)
-wyrażać własne poglądy i opinie w formie ustnej i pisemnej w językach obcych i w języku rodzimym oraz przedstawiać poglądy i argumentacje osób trzecich w językach obcych i w języku rodzimym
-samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz oceniać przydatność poznanych metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
-uznawania znaczenia najnowszej wiedzy językoznawczej i krytycznej oceny badań z dziedziny językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego), w szczególności opublikowanych w czasopismach i monografiach naukowych oraz źródłach popularnonaukowych
-uznawania znaczenia wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów
-adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania problemów komunikacji międzyjęzykowej, międzykulturowej oraz społecznej
-inicjowania i przeprowadzania badań językoznawczych, w szczególności na rzecz poprawy dostępności w wymiarze języka, informacji i komunikacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: