Research methods_Corpora in Language Learning and Teaching 3201-LST-OC-RM1
Celem kursu jest zapoznanie studentów z różnymi zastosowaniami korpusów językowych w nauczaniu języków obcych. Omawiane zagadnienia obejmują wprowadzenie do szeregu zasobów i narzędzi korpusowych dostępnych w Internecie, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów i narzędzi zaprojektowanych specjalnie do uczenia się języków obcych. Studenci zapoznają się z metodami analizy korpusowej istotnymi dla nauczania, a także z funkcjonalnościami narzędzi, które je umożliwiają. Zaprezentowane zostaną również sposoby wykorzystania informacji językowych pochodzących z korpusów w nauczaniu słownictwa, frazeologii, gramatyki i organizacji dyskursu, a także sposoby korzystania z korpusów przez samych uczniów (tzw. data-driven learning). Podczas kursu omówione również zostanie zastosowanie korpusów do opracowywania programów nauczania języków specjalistycznych. Studenci stworzą własne mini-korpusy i nauczą się je analizować do celów dydaktycznych. Przykłady zastosowania korpusów zostaną zaczerpnięte z praktyki nauczania języka angielskiego i polskiego jako języków obcych.
Obciążenie pracą studenta:
• Udział w zajęciach 30 h
• Przygotowanie do zajęć 15 h
• Przygotowanie projektu semestralnego 20 h
Łącznie 65 h
Forma pracy: prezentacje prowadzącego, prezentacje studentów, zadania polegające na analizie danych korpusowych oraz praca indywidualna poza zajęciami
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć
• Student zna zasoby korpusowe dostępne w sieci oraz potrafi korzystać z narzędzi do analizy danych korpusowych.
• Student potrafi przygotować zajęcia w oparciu o dane korpusowe lub uwzględniające wykorzystanie korpusów przez uczniów.
• Student potrafi także opracować program nauczania języka specjalistycznego w oparciu o analizę korpusu.
• Student potrafi stworzyć materiały dydaktyczne do nauki języka obcego oparte na korpusach.
Kryteria oceniania
• wykonanie wszystkich zadań w klasie
• przygotowanie jednego/dwóch zajęć dydaktycznych opartych na korpusie
• wykonanie projektu obejmującego
- sworzenie mini-korpusu języka specjalistycznego i przeanalizowanie go do celów pedagogicznych
- przygotowanie scenariusza lekcji z wykorzystaniem materiałów i ćwiczeń opartych na korpusie
- napisanie raportu
Ocena końcowa:
• 70% -- projekt na koniec semestru (minikorpus, jego analiza i scenariusz lekcji)
• 20% -- jedno/dwa zajęcia dydaktyczne oparte na korpusie opracowane przez studentów
• 10% -- średnia ocena za zadania domowe
Literatura
Podręczniki dla nauczycieli
Flowerdew, L. (2012). Corpora and Language Education. Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/9780230355569
Friginal, E. (2018). Corpus Linguistics for English Teachers: Tools, Online Resources, and Classroom Activities (1st Edition). Routledge.
Harrington, K., & Ronan, P. (Eds.). (2023). Demystifying Corpus Linguistics for English Language Teaching. Palgrave Macmillan.
O’Keeffe, A., McCarthy, M., & Carter, R. (2007). From Corpus to Classroom: Language Use and Language Teaching. Cambridge University Press.
Reppen, R. (2010). Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge University Press.
Timmis, I. (Leeds B. U. (2015). Corpus Linguistics for ELT: Research and Practice. Routledge.
Publikacje zawierające materiały dydaktyczne oparte na korpusach
Anderson, W., & Corbett, J. (2017). Exploring English with online corpora: An introduction (Second edition). Palgrave Macmillan.
Bennett, G. (2010). Using Corpora in the Language Learning Classroom: Corpus Linguistics for Teachers (Illustrated Edition). Michigan ELT.
Poole, R. (2018). A Guide to Using Corpora for English Language Learners. Edinbourgh University Press. https://edinburghuniversitypress.com/book-a-guide-to-using-corpora-for-english-language-learners.html
Viana, V. (Ed.). (2022). Teaching English with Corpora: A Resource Book (1st edition). Routledge.
Materiały internetowe
le Foll, E. (Ed.). (2021). Creating Corpus-Informed Materials for the English as a Foreign Language Classroom. Pressbooks. https://pressbooks.pub/elenlefoll/
Pinto, P. T., Crosthwaite, P., Carvalho, C. T. de, Spinelli, F., Serpa, T., Garcia, W., & Ottaiano, A. O. (2023). Using Language Data to Learn About Language: A Teachers’ Guide to Classroom Corpus Use. The University of Queensland. https://doi.org/10.14264/3bbe92d
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: