Optional courses: language in social communication_Critical Discourse Analysis 3201-LST-OC-LSC2
Krytyczna Analiza Dyskursu jest czasami określana jako "społecznie zaangażowana" Analiza Dyskursu. Zakres badań KAD obejmuje aktualne problemy społeczne; przedmiotem zainteresowania są wzajemne relacje między językiem a kontekstem społeczno-kulturowym.
KAD analizuje komunikaty (nie tylko te językowe, ale także multimodalne) jako odzwierciedlenie rzeczywistości społecznej oraz jako narzędzie jej kształtowania. Słowem-kluczem dla KAD jest "władza", zarówno ta jawna, usankcjonowana, np. struktura polityczna, jak i ta ukryta, nie w pełni społecznie uświadamiana, na przykład związana z dyskryminacją czy stygmatyzacją jednostek i grup w dyskursie publicznym. W tym zakresie KAD analizuje w jaki sposób i za pomocą jakich środków relacje władzy i wynikające z nich nierówności społeczne są realizowane, reprodukowane, legitymizowane i kwestionowane w dyskursie.
Kurs podzielony jest na dwie części, w przybliżonym stosunku 35% : 65%. W pierwszej części, mającej formę wykładu z dyskusją, zostaje przedstawiony zarys KAD, jej podstawowa terminologia, wybrane modele (w tym model reprezentacji aktorów społecznych van Leeuwena, podejście dyskursywno-historyczne Reisigla i Wodak) oraz narzędzia (z naciskiem na badania korpusowe i narzędzia multimodalnej analizy dyskursu). W drugiej części, mającej formę warsztatową, uczestnicy przygotowują grupowy projekt badawczy KAD na wybrany temat. Możliwe jest również przygotowanie projektu dla wybranego interesariusza, np. organizacji pozarządowej. Tematy projektu mogą obejmować między innymi dyskursywny obraz migrantów i migracji, sposoby mówienia o / przedstawiania przemocy domowej w mediach, dyskurs debat publicznych na temat, na przykład, klimatu, ochrony środowiska, opieki zdrowotnej, praw człowieka itp.
Nakład pracy studenta:
Zajęcia: 30 godzin
Przygotowanie do zajęć: 15 godzin
Przygotowanie projektu: 40 godzin
Razem: 85 godzin
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: zdalnie | Ogólnie: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
-w stopniu pogłębionym biologiczne, kulturowe i komunikacyjno-społeczne aspekty użycia języka
-w stopniu pogłębionym fundamentalne problemy użycia języka jako zjawiska międzyjęzykowego i międzykulturowego
-w stopniu pogłębionym metody badawcze stosowane w: psycholingwistyce, neurolingwistyce, lingwistyce korpusowej, lingwistyce cyfrowej i lingwistyce tekstu oraz modele statystyczne
-w stopniu pogłębionym rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami oraz zjawiska językowe w szerszym kontekście poznawczym, komunikacyjnym i społecznym
-w stopniu pogłębionym związki językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego) z innymi dziedzinami (neuro)nauki
-środowisko pracy oraz ekonomiczne i prawne uwarunkowania pracy w zawodzie lingwisty, pracownika badawczego, testera oprogramowania, copy editora i copywritera
-zasady tworzenia różnych form przedsiębiorczości i funkcjonowania lingwisty w ramach różnych form przedsiębiorczości (freelance, biura tłumaczy, zespół redakcyjny, grupa badawcza, firma zajmująca się przygotowaniem materiałów edukacyjnych, firma zajmująca się rozwojem technologii językowych itp.) na rynku krajowym i międzynarodowym
Umiejętności: absolwent potrafi:
-w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje w języku ojczystym i językach obcych
-posługiwać się językiem obcym w stopniu zaawansowanym (poziom C2) w zakresie specjalistycznej terminologii w zakresie językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego)
-porozumiewać się w języku rodzimym i obcym w różnych sytuacjach zawodowych ze specjalistami, stosując w tym celu różne kanały oraz techniki i strategie komunikacyjne
-w zrozumiały, także dla niespecjalistów, sposób komunikować się na tematy związane z językoznawstwem (teoretycznym, komputacyjnym, kognitywnym, korpusowym, społecznym) i odpowiednio uzasadnić podjęte decyzje i zastosowane strategie językowe
-wyrażać własne poglądy i opinie w formie ustnej i pisemnej w językach obcych i w języku rodzimym oraz przedstawiać poglądy i argumentacje osób trzecich w językach obcych i w języku rodzimym
-współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej rolę mediatora językowego
-samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz oceniać przydatność poznanych metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej
-samodzielnie planować i realizować własne kształcenie i uczenie się przez całe życie dzięki znajomości różnych ośrodków związanych z językoznawstwem (teoretycznym, komputacyjnym, kognitywnym, korpusowym, społecznym) oraz dzięki wiedzy na temat źródeł, z jakich można korzystać, by podnieść swoje kompetencje w zakresie językoznawstwa
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
-uznawania znaczenia najnowszej wiedzy językoznawczej i krytycznej oceny badań z dziedziny językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego), w szczególności opublikowanych w czasopismach i monografiach naukowych oraz źródłach popularnonaukowych
-uznawania znaczenia wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów
-adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania problemów komunikacji międzyjęzykowej, międzykulturowej oraz społecznej
-inicjowania i przeprowadzania badań językoznawczych, w szczególności na rzecz poprawy dostępności w wymiarze języka, informacji i komunikacji
-myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w ramach prowadzonych projektów językoznawczych, a także działalności indywidualnej na rynku krajowym i międzynarodowym
-pełnienia zawodu mediatora językowego, kulturowego, edukacyjnego/oświatowego zgodnie z zasadami etyki zawodowej
-podtrzymywania etosu zawodu lingwisty oraz przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej
-odpowiedzialnego i przedsiębiorczego pełnienia roli zawodowej lingwisty, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych i rynkowych
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
1. obecność na zajęciach i aktywny udział w dyskusjach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
2. wykonywanie zadań związanych z projektem badawczymi przydzielonymi w zespole badawczym
3. raport końcowy z projektu
Ocena końcowa jest sumą następujących elementów:
aktywny udział w zajęciach: 0-20%
praca nad projektem: 0-30%
raport końcowy z projektu: 0-50%
Ocena końcowa:
99%-100 - 5!
98% - 93% - 5
92% - 85% - 4,5
84% - 77% - 4
76% - 69% - 3,5
68% - 61% - 3
0-60% - 2
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Przykładowe publikacje dotyczące Krytycznej Analizy Dyskursu (wybrane fragmenty będą udostępniane przez prowadzącego na platformie Kampus kursu):
Baker, Paul, Ellece, Sibonile (2011) Key terms in Discourse Analysis, London: Continuum.
Chilton, Paul (2004) Analysing Political Discourse: Theory and Practice, London: Routledge.
Chouliaraki, Lilie, Norman Fairclough (2022) Discourse in Late Modernity: Rethinking Critical Discourse Analysis, Edinburgh: Edinburgh University Press.
Fairclough, Norman (1989; 2001 wyd. 2; 2014 wyd. 3) Language and Power, London: Longman.
Flowerdew, John, Richardson, John (red.) (2018) The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies, London: Routledge.
Hart, Christopher, Cap, Piotr (red.) (2014) Contemporary critical discourse studies, London: Bloomsbury.
Machin, David, Mayr, Andrea (2012) How to Do Critical Discourse Analysis, London: Sage.
Reisigl, Martin, Wodak, Ruth (2001) Discourse and Discrimination. Rhetorics of Racism and Antisemitism, London: Routledge.
Thurlow, Crispin, Mroczek, Kristine (2011) Digital Discourse: Language in the New Media, Oxford: Oxford University Press.
van Leeuwen, Theo (2008) Discourse and practice: New tools for critical discourse analysis, New York: Oxford University Press.
Wodak, Ruth, Meyer, Michael (red.) (2001) Methods of Critical Discourse Analysis. London: Sage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: