Methods of Discourse Analysis 3201-LST-MODA
Wykład prezentuje podejścia metodologiczne, które stanowią narzędzia badań dyskursu w jego szerokich odsłonach. Omawiane metody uwzględniają koncepcje teoretyczne oraz ich praktyczne zastosowania w analizach różnorodnych odmian interakcji społecznej. Jest ona ilustrowana przykładami takich form wymiany jak np. komunikacja instytucjonalna, polityczna, medialna, zawodowa, promocyjna, edukacyjna czy w ochronie zdrowia. Przedstawiane metody pochodzą z obszaru zarówno lingwistycznej analizy dyskursu, jak i społecznej analizy dyskursu. Zajęcia przygotowują studentów do prowadzenia zaawansowanych badań nad zjawiskami i procesami komunikacji społecznej w różnych typach dyskursu.
Nakład pracy studenta:
30h – obecność na zajęciach;
30h – czytanie i analiza wskazanej literatury;
30h - przygotowanie do egzaminu końcowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
-w stopniu pogłębionym złożoną strukturę języka jako systemu
-w stopniu pogłębionym biologiczne, kulturowe i komunikacyjno-społeczne aspekty użycia języka
-w stopniu pogłębionym specjalistyczną terminologię z dziedziny językoznawstwa teoretycznego, lingwistyki korpusowej, neuronauki
-w stopniu pogłębionym fundamentalne problemy użycia języka jako zjawiska międzyjęzykowego i międzykulturowego
-w stopniu pogłębionym główne kierunki rozwoju i współczesne tendencje badawcze w zakresie językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz wie, gdzie znajdują się najważniejsze językoznawcze ośrodki badawcze w Europie i na świecie
-w stopniu pogłębionym metody badawcze stosowane w: psycholingwistyce, neurolingwistyce, lingwistyce korpusowej, lingwistyce cyfrowej i lingwistyce tekstu oraz modele statystyczne
-w stopniu pogłębionym rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami oraz zjawiska językowe w szerszym kontekście poznawczym, komunikacyjnym i społecznym
Umiejętności: absolwent potrafi:
-wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną i praktyczną w celu przeprowadzenia prac badawczych i rozwiązania złożonych problemów z dziedziny językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii
-w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje w języku ojczystym i językach obcych
-używać zaawansowanych narzędzi badawczych językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz dobierać metody badawcze odpowiednio do podejmowanych problemów
-posługiwać się językiem obcym w stopniu zaawansowanym (poziom C2) w zakresie specjalistycznej terminologii w zakresie językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego)
-porozumiewać się w języku rodzimym i obcym w różnych sytuacjach zawodowych ze specjalistami, stosując w tym celu różne kanały oraz techniki i strategie komunikacyjne
-wyrażać własne poglądy i opinie w formie ustnej i pisemnej w językach obcych i w języku rodzimym oraz przedstawiać poglądy i argumentacje osób trzecich w językach obcych i w języku rodzimym
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
-uznawania znaczenia najnowszej wiedzy językoznawczej i krytycznej oceny badań z dziedziny językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego), w szczególności opublikowanych w czasopismach i monografiach naukowych oraz źródłach popularnonaukowych
-uznawania znaczenia wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów
-adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania problemów komunikacji międzyjęzykowej, międzykulturowej oraz społecznej
-inicjowania i przeprowadzania badań językoznawczych, w szczególności na rzecz poprawy dostępności w wymiarze języka, informacji i komunikacji
-pełnienia zawodu mediatora językowego, kulturowego, edukacyjnego/oświatowego zgodnie z zasadami etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Metody oceny: egzamin ustny (w formie prezentacji indywidualnego projektu badawczego)
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uczestnictwo w wykładzie; dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze.
Kryteria oceny: Egzamin ocenia się na podstawie
- stopnia opanowania materiału z wykładu;
- umiejętności odwoływania się do literatury przedmiotu;
- właściwego aplikowania poznanych metod analizy dyskursu do określonych problemów badawczych;
- budowania wypowiedzi naukowej na wybrany temat.
% udział odpowiedzi w ocenie końcowej:
ponad 90% – 5
85%-89% – 4+
80%-84% – 4
70%-79% – 3+
60%-69% – 3
Literatura
Bush, Robert A. Baruch and Joseph P. Folger. 2005. The Promise of Mediation. The Transformative Approach to Conflict. San Francisco: Jossey-Bass, chaps. 1-3 (pp. 7-130)
Chilton, Paul. 2004. Analysing Political Discourse. Theory and Practice. London: Routledge, chaps. 4, 9.
Dijk, Teun A. van (ed.) 1997. Discourse Studies: A Multidisciplinary Introduction. Volumes 1-2. London: Sage.
Fairclough, Norman. 1989. Language and Power. London and New York: Longman.
Gee, James P. and Michael Handford (eds.) 2012. The Routledge Handbook of Discourse Analysis. London and New York: Routledge.
Giles, Howard, Justine Coupland and Nicholas Coupland. 1991. Contexts of Accommodation: Developments in Applied Sociolinguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Grillo, Eric. (ed.). 2005. Power without Domination. Dialogism and the Empowering Property of Communication. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Goffman, Erving. 1990. The Presentation of Self in Everyday Life. London: Penguin.
Harré, Rom and Luk van Langenhove (eds.) 1999. Positioning Theory. Moral Contexts of Intentional Action. Oxford: Blackwell.
Reisigl, Martin. 2007. “Discrimination in discourse”, in: Helga Kotthoff and Helen Spencer-Oately (eds.) Handbook of Intercultural Communication. Berlin, New York: Mouton de Gruyter (pp. 365-394).
Tannen, Deborah, Heidi E. Hamilton and Deborah Schiffrin (eds.) 2015. The Handbook of Discourse Analysis. Volumes 1-2 (2nd edition). Oxford: Wiley Blackwell.
Winslade, John / Gerald Monk. 2000. Narrative Mediation. A New Approach to Conflict Resolution. San Francisco: Jossey-Bass, chap. 3 (pp. 57-93), chap. 6 (pp. 137-156).
Wodak, Ruth. 2003. “Populist discourses”. Document Design 4/2: 132-148.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: