Methods in linguistic research 3201-LST-MLR
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
-w stopniu pogłębionym złożoną strukturę języka jako systemu
-w stopniu pogłębionym specjalistyczną terminologię z dziedziny językoznawstwa teoretycznego, lingwistyki korpusowej, neuronauki
-w stopniu pogłębionym główne kierunki rozwoju i współczesne tendencje badawcze w zakresie językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz wie, gdzie znajdują się najważniejsze językoznawcze ośrodki badawcze w Europie i na świecie
-w stopniu pogłębionym metody badawcze stosowane w: psycholingwistyce, neurolingwistyce, lingwistyce korpusowej, lingwistyce cyfrowej i lingwistyce tekstu oraz modele statystyczne
-w stopniu pogłębionym związki językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego) z innymi dziedzinami (neuro)nauki
Umiejętności: absolwent potrafi:
-wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną i praktyczną w celu przeprowadzenia prac badawczych i rozwiązania złożonych problemów z dziedziny językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii
-w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje w języku ojczystym i językach obcych
-używać zaawansowanych narzędzi badawczych językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz dobierać metody badawcze odpowiednio do podejmowanych problemów
-wykorzystać pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) przez dobór oraz właściwe zastosowanie nowoczesnych technologii informatycznych (w tym narzędzi statystycznych, narzędzi do analizy korpusowej i analizy danych okulograficznych i/lub EEG) do pracy nad materiałem badawczym
-wykorzystać pogłębioną wiedzę na temat metodologii badawczych (analiza akustyczna, okulografia, EEG, analiza korpusowa, analiza danych: R, Python) stosowanych we współczesnym językoznawstwie, by zaplanować i przeprowadzić metodologicznie poprawne badanie naukowe oraz przeanalizować jego wyniki i określić implikacje
-posługiwać się językiem obcym w stopniu zaawansowanym (poziom C2) w zakresie specjalistycznej terminologii w zakresie językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego)
-porozumiewać się w języku rodzimym i obcym w różnych sytuacjach zawodowych ze specjalistami, stosując w tym celu różne kanały oraz techniki i strategie komunikacyjne
-wyrażać własne poglądy i opinie w formie ustnej i pisemnej w językach obcych i w języku rodzimym oraz przedstawiać poglądy i argumentacje osób trzecich w językach obcych i w języku rodzimym
-samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego) oraz oceniać przydatność poznanych metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
-uznawania znaczenia najnowszej wiedzy językoznawczej i krytycznej oceny badań z dziedziny językoznawstwa (teoretycznego, komputacyjnego, kognitywnego, korpusowego, społecznego), w szczególności opublikowanych w czasopismach i monografiach naukowych oraz źródłach popularnonaukowych
-uznawania znaczenia wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów
-adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania problemów komunikacji międzyjęzykowej, międzykulturowej oraz społecznej
-inicjowania i przeprowadzania badań językoznawczych, w szczególności na rzecz poprawy dostępności w wymiarze języka, informacji i komunikacji
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: