Designing, running and reporting experiments 3201-LST-DRRE
Celem tego kursu jest dostarczenie studentom praktycznej wiedzy na temat sposobów przygotowywania i przeprowadzania różnych eksperymentów. Studenci poznają różne metodologie w oparciu o studia przypadków i artykuły opisujące badania eksperymentalne w językoznawstwie. Zidentyfikują kluczowe punkty i dowiedzą się, jak zaadaptować analizowane paradygmaty badawcze do własnych potrzeb. Rodzaje eksperymentów, które zostaną szczegółowo omówione, będą zależeć od zainteresowań badawczych studentów i będą obejmować standardowe techniki, w tym zadania wyboru leksykalnego czy torowania semantycznego, z wykorzystaniem takich miar jak poprawność odpowiedzi, czasy reakcji, ruchy gałek ocznych i rozszerzenie źrenic oraz potencjały wywołane.
Kurs będzie prowadzony warsztatowo. Studenci będą analizować badania przeprowadzone i opublikowane przez badaczy reprezentujących rózne dziedziny językoznawstwa a także psycho-, neuro- i socjolingwistyki.
Wspólnie będziemy omawiać kwestie związane z przygotowaniem i pilotażem badania, doborem metodologii i sposobu analizy danych uzyskanych w jego wyniku, jego przebiegiem, przedstawieniem (w tym wizualizacją) wyników oraz interpretacją wyników i implikacjami teoretycznymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
-w stopniu pogłębionym specjalistyczną terminologię z dziedziny językoznawstwa teoretycznego, lingwistyki korpusowej, neuronauki
-w stopniu pogłębionym główne kierunki rozwoju i współczesne tendencje badawcze w zakresie językoznawstwa eksperymentalnego
-w stopniu pogłębionym metody badawcze stosowane w: psycholingwistyce, neurolingwistyce, lingwistyce korpusowej, lingwistyce cyfrowej i lingwistyce tekstu oraz modele statystyczne
Umiejętności: absolwent potrafi:
-wykorzystać pogłębioną wiedzę teoretyczną i praktyczną w celu przeprowadzenia prac badawczych i rozwiązania złożonych problemów z dziedziny językoznawstwa eksperymentalnego przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii
-w stopniu zaawansowanym wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje w języku ojczystym i językach obcych
-używać zaawansowanych narzędzi badawczych językoznawstwa oraz dobierać metody badawcze odpowiednio do podejmowanych problemów
-wykorzystać pogłębioną wiedzę z zakresu językoznawstwa przez dobór oraz właściwe zastosowanie nowoczesnych technologii informatycznych (w tym narzędzi statystycznych do pracy nad materiałem badawczym
-wykorzystać pogłębioną wiedzę na temat metodologii badawczych stosowanych we współczesnym językoznawstwie, by zaplanować i przeprowadzić metodologicznie poprawne badanie naukowe oraz przeanalizować jego wyniki i określić implikacje
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
-uznawania znaczenia najnowszej wiedzy językoznawczej i krytycznej oceny badań z dziedziny językoznawstwa eksperymentalnego, w szczególności opublikowanych w czasopismach i monografiach naukowych oraz źródłach popularnonaukowych.
Kryteria oceniania
Praca warsztatowa w grupach. Studenci będą czytać i analizować zadane lektury, a także wykonywać grupowe zadania polegające na wyszukiwaniu artykułów naukowych opisujących konkretne problemy badawcze lub rodzaje badań eksperymentalnych. Artykuły te będą omawiane wspólnie na zajęciach.
W celu sprawdzenia wiedzy z zakresu zadanych lektur, zastosowane zostaną krótkie testy na platformie Kampus.
Na koniec semestru studenci przygotują pisemne projekty grupowe, które będą oceniane oddzielnie.
Oceniane elementy:
20% - obecności i aktywność
40% - praca grupowa na zajęciach, lektury i testy
40% - zaliczeniowy projekt grupowy
Oceny:
5 91-100%
4.5 81-90%
4 71-80%
3.5 61-70%
3 51-60%
2 50% lub mniej
Literatura
Field, A., & Hole, G. (2003). How to Design and Report Experiments. Sage Publications.
Grant, T., Clark, U., Reershemius, G., Pollard, D., Hayes, S., & Plappert, G. (2017). Quantitative Research Methods for Linguists: a questions and answers approach for students. Routledge.
Johnson, K. (2008). Quantitative Methods in Linguistics. Wiley-Blackwell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: