Corpus linguistics 3201-LST-CL
Korpusy językowe są coraz częściej wykorzystywane w badaniach z zakresu językoznawstwa. Dają one dostęp do ogromnych zasobów autentycznych i naturalnych wypowiedzi pisemnych i ustnych, dzięki czemu umożliwiają bardziej trafną i rzetelną analizę języka na jego wielu poziomach: fonetycznym i fonologicznym, morfologicznym, syntaktycznym, leksykalnym, frazeologicznym, semantycznym, pragmatycznym oraz na poziomie dyskursu. Dzięki korpusom powstały zupełnie nowe metody analizy danych językowych uwypuklające pojęcia częstotliwości, powtarzalności schematów i różnic (odmian) językowych. Językoznawstwo korpusowe proponuje także nowe podejście do opisu języka, oparte na prawdopodobieństwie raczej niż regułach.
Niemniejszy kurs stanowi przegląd najważniejszych kierunków badań w dziedzinie językoznawstwa korpusowego wraz z omówieniem korpusowych metod badawczych. W ramach kursu przedstawione zostaną także wkład i znaczenie metodologii korpusowej w badaniach w wielu obszarach językoznawstwa teoretycznego i stosowanego Zaprezentowane zostaną testy statystyczne wykorzystywane w badaniach korpusowych. Uczestnicy będą mieli okazję poznać możliwości i zasady korzystania z wielu ogólnie dostępnych zasobów korpusowych w języku angielskim i polskim oraz narzędzi do analizy danych korpusowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie
P8S_WG.1 dorobek naukowy, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe - właściwe dla językoznawstwa korpusowego
P8S_WG.2 główne tendencje rozwojowe w obszarze językoznawstwa korpusowego
P8S_WG.3 różnorodne zasoby i narzędzia korpusowe w języku angielskim i polskim oraz metodologię badań korpusowych
Umiejętności:
Student potrafi
P8S_UW.1 wykorzystywać wiedzę z zakresu językoznawstwa korpusowego do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
- definiować cel i przedmiot badań naukowych opartych na zasobach korpusowych,
- stosować metody, techniki i narzędzia korpusowe,
- wnioskować na podstawie wyników badań korpusowych
P8S_UK.1 komunikować się na tematy specjalistyczne związane z językoznawstwem korpusowym w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym
P8S_UK.4 uczestniczyć w dyskursie naukowym związanym z badaniami korpusowymi
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
P8S_KK.3 uznawania znaczenia wiedzy z dziedziny językoznawstwa korpusowego w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz stosowania korpusowych metod badawczych do własnych celów badawczych
Kryteria oceniania
● Kryteria oceniania
1. Uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności)
2. Uczestnictwo w dyskusjach
3. Wykonanie krótkiego projektu korpusowego na temat wybrany przez uczestnika i uzgodniony z prowadzącą
Literatura
Podręczniki:
• Biber, D., & Reppen, R. (Eds.). (2015). The Cambridge Handbook of English Corpus Linguistics. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139764377
• McEnery, T., & Brezina, V. (2022). Fundamental Principles of Corpus Linguistics. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781107110625
• McEnery, T., & Hardie, A. (2011). Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge University Press.
• O’Keeffe, A., & McCarthy, M. (Eds.). (2022). The Routledge Handbook of Corpus Linguistics (2nd edition). Routledge.
• Paquot, M., & Gries, S. T. (Eds.). (2021). A Practical Handbook of Corpus Linguistics. Springer.
Literatura uzupełniająca:
Wybrane artykuły będące przykładami badań korpusowych w różnych obszarach językoznawstwa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: