Accents of English 3201-LST-AE
GŁÓWNE TREŚCI NAUCZANIA:
Kurs przedstawia zróżnicowanie dialektów języka angielskiego uwarunkowane geograficznie. Zakres omawianych akcentów dotyczy przede wszystkim użytkowników języka angielskiego, dla których język angielski jest językiem ojczystym.
Wśród dialektów używanych na Wyspach Brytyjskich szczegółowo omawiane są przed wszystkim: Received Pronunciation, angielski z okolic Londynu (szczególnie Cockney i Estuary English), z okolic Liverpoolu i Newcastle (północne dialekty), walijski, szkocki i irlandzki.
Natomiast wśród dialektów używanych poza granicami Zjednoczonego Królestwa omawiane są: General American, angielski z okolic Bostonu, południowoamerykański, kanadyjski, australijski oraz angielski używany w RPA.
Dla pełnego obrazu zdywersyfikowania wprowadzane są informacje na temat socjolektów, różnych rejestrów językowych i innych czynników mających wpływ na wymowę.
FORMY PRACY:
W trakcie zajęć przedstawianych jest wiele nagrań ilustrujących cechy charakterystyczne poszczególnych akcentów: materiały audio (np. z archiwum dialektów) oraz materiały filmowe. Uczestnicy kursu przygotowują również własne prezentacje przedstawiane w trakcie zajęć.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość: Zoom, Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
WYMAGANIA NA ZALICZENIE:
Obecność i aktywność na zajęciach; terminowe wykonanie zadowalających prezentacji oraz ich przedstawienie na forum grupy; zaliczenie sprawdzianu końcowego.
Zaliczenie poprawkowe odbywa się w tej samej formie i na takich samych warunkach, jak zaliczenie w zwykłym terminie, chyba że nie jest to możliwe ze względów organizacyjnych (wówczas forma zaliczenia może ulec zmianie).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
-w stopniu pogłębionym fonetykę języka angielskiego
-w stopniu pogłębionym złożoną strukturę języka jako systemu
-w stopniu pogłębionym kulturowe i komunikacyjno-społeczne aspekty użycia języka
-w stopniu pogłębionym specjalistyczną terminologię z dziedziny dialektologii
-w stopniu pogłębionym fundamentalne problemy użycia języka jako zjawiska międzyjęzykowego i międzykulturowego
-w stopniu pogłębionym rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami oraz zjawiska językowe w szerszym kontekście poznawczym, komunikacyjnym i społecznym
Umiejętności: absolwent potrafi:
- rozróżniać i rozpoznawać dialekty języka angielskiego na podstawie charakterystycznych cech
-posługiwać się językiem obcym w stopniu zaawansowanym (poziom C2) w zakresie specjalistycznej terminologii w zakresie dialektologii
-w zrozumiały, także dla niespecjalistów, sposób komunikować się na tematy związane z dialektologią
-samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu dialektologii oraz oceniać przydatność poznanych metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
-wykorzystywania wiedzy na temat różnic dialektalnych i ich geospołecznych uwarunkowań w swojej pracy naukowej i w komunikacji międzykulturowej
-uznawania znaczenia najnowszej wiedzy językoznawczej i krytycznej oceny badań z dziedziny dialektologii, w szczególności opublikowanych w czasopismach i monografiach naukowych oraz źródłach popularnonaukowych
-uznawania znaczenia wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów
Kryteria oceniania
Ocena z prezentacji; ocena ciągła (podstawa: kontrola obecności, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); ocena z końcowego sprawdzianu pisemnego. Każdy z ewentualnych wymogów musi zostać spełniony z osobna, dlatego nie określa się ich udziału w ocenie.
Kryteria oceny:
99% – 100% – 5!
98% – 91% – 5
90% – 86% – 4,5
85% – 76% – 4
75% – 71% – 3,5
70% – 60% – 3
poniżej – 2 (nzal).
Dopuszczalne dwie nieobecności (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu dwóch nieobecności student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć; jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów).
Literatura
Zalecana literatura:
- Jennifer Jenkins
2003 World Englishes, London: Routledge.
- Joanna Przedlacka:
2005 Models and myth: Updating the (non) standard accents
English pronunciation models: A changing scene
2002 Estuary English? A sociophonetic study of teenage speech in the Home Counties. Frankfurt: Peter Lang.
2001 “RP and Estuary English: some recent findings”. In: Studia Anglica Posnaniensia 36. 35-50.
2000 “Estuary English: glottaling in the Home Counties”. In: Oxford University Working Papers in Linguistics, Philology and Phonetics 5: 19 – 24.
1996 “Estuary English — the new standard accent?” In: E. Waniek-Klimczak, (ed.) Teaching English Phonetics and Phonology in Poland, Łódź: WUŁ. 31– 40.
- Peter Trudgill i Jean Hannah
1982 International English, A Guide to Varieties of Standard English, Edward Arnold (Publishers) Ltd
- Ewa Waniek-Klimczak
2008 Issues in Accents of English, Cambridge Scholars Publishing
- John C. Wells
1982 Accents of English, Cambridge University Press
Volume 1: An Introduction
Volume 2: The British Isles
Volume 3: Beyond the British Isles
- 2008 i 2009 publikacje pokonferencyjne z konferencji “Accents”, Universytet Łódzki: Łódź University Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: