Accents of English 3201-LST-AE
GŁÓWNE TREŚCI NAUCZANIA:
Kurs przedstawia zróżnicowanie dialektów języka angielskiego uwarunkowane geograficznie. Zakres omawianych akcentów dotyczy przede wszystkim użytkowników języka angielskiego, dla których język angielski jest językiem ojczystym, choć poruszany jest również temat bycia zrozumiałym w odniesieniu do pojęć: Intelligibility, Comprehensibility oraz Accentedness, a także Accentism i English as a Lingua Franca
(ELF).
Kurs zawiera wprowadzenie do alfabetu fonetycznego i elementów transkrypcji oraz omawia wybrane procesy fonologiczne. Skupia się jednak głównie na wybranych cechach dialektów związanych z następującymi obszarami:
1. Wyspy Brytyjskie:
- Standard Southern British English (SSBE) / Modern RP, Estuary English,
- Cockney, Multicultural London English (MLE),
- regionalne, m.in.: Scouse (Liverpool), Geordie (Newcastle), Brummie (Birmingham), Mancunian (Manchester), Lancashire (Lancaster), West Country (Bristol),
- szkockie: Scottish Standard English, Glasgow, Edinburgh, Aberdeen i elementy Scots,
- irlandzkie: Northern Ireland (Belfast), Republic of Ireland (Dublin),
- walijskie (Cardiff, Swansea)
2. Stany Zjednoczone i Kanada:
- General American English (GAE) / Midwestern,
- regionalne, m.in.: New England (Boston), obszar New York City, południowoamerykański (US South), zachodnioamerykański (US Western) i Valley (California) oraz African American Vernacular English,
- Kanada, m.in.: General Canadian, Quebec English, Newfoundland English
3. Australia i Nowa Zelandia:
- m.in.: General Australian, General New Zealand English i przykłady odmian etnolektalnyc,
4. World/Global Englishes:
- m.in.: Karaiby (West Indies), Azja (Indie, Singapur), Afryka (RPA, Nigeria), i inne. Wprowadzana jest również terminologia związana z socjolektami i etnolektami oraz
rejestrami językowymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
-w stopniu pogłębionym fonetykę języka angielskiego
-w stopniu pogłębionym złożoną strukturę języka jako systemu
-w stopniu pogłębionym kulturowe i komunikacyjno-społeczne aspekty użycia języka
-w stopniu pogłębionym specjalistyczną terminologię z dziedziny dialektologii
-w stopniu pogłębionym fundamentalne problemy użycia języka jako zjawiska
międzyjęzykowego i międzykulturowego
-w stopniu pogłębionym rolę języka w komunikacji między ludźmi i kulturami oraz
zjawiska językowe w szerszym kontekście poznawczym, komunikacyjnym i społecznym.
Umiejętności: absolwent potrafi:
- rozróżniać i rozpoznawać dialekty języka angielskiego na podstawie wybranych
charakterystycznych cech
- posługiwać się językiem obcym w stopniu zaawansowanym (poziom C2) w zakresie
specjalistycznej terminologii w zakresie dialektologii
- w zrozumiały, także dla niespecjalistów, sposób komunikować się na tematy związane
z dialektologią
- samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu dialektologii oraz oceniać przydatność
poznanych metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- wykorzystywania wiedzy na temat różnic dialektalnych i ich geospołecznych
uwarunkowań w swojej pracy naukowej i w komunikacji międzykulturowej
- uznawania znaczenia najnowszej wiedzy językoznawczej i krytycznej oceny badań z
dziedziny dialektologii, w szczególności opublikowanych w czasopismach i
monografiach naukowych oraz źródłach popularnonaukowych
- uznawania znaczenia wiedzy językoznawczej w rozwiązywaniu problemów
poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów.
Kryteria oceniania
Ocena z prezentacji; ocena ciągła (podstawa: kontrola obecności, bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); ocena z końcowego sprawdzianu pisemnego. Każdy z ewentualnych wymogów musi zostać spełniony z osobna, dlatego nie określa się ich udziału w ocenie.
Kryteria oceny:
99% – 100% – 5!
98% – 91% – 5
90% – 86% – 4,5
85% – 76% – 4
75% – 71% – 3,5
70% – 60% – 3
poniżej – 2 (nzal).
Dopuszczalne dwie nieobecności (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu dwóch nieobecności student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć; jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów).
Literatura
Bolton, K. (Ed.). (2025). The Wiley Blackwell Encyclopedia of World Englishes (6 vols.). Wiley-Blackwell.
Cole, A., & Drummond, R. (n.d.). The Accentism Project. https://accentism.org/
Jenkins, J. & Panero, S.M. (2025). Global Englishes: A Resource Book for Students.
London: Routledge. [Starsza wersja: Jenkins, J. (2003). World Englishes. London:
Routledge.]
Hansen Edwards, J. G. (2023). The Sounds of English Around the World: An Introduction
to Phonetics and Phonology. Cambridge: Cambridge University Press.
Hughes, A., Trudgill, P., & Watt, D. (2012). English Accents and Dialects: An Introduction
to Social and Regional Varieties of English in the British Isles. Routledge.
Robinson, C., & Crawford, C. A. (2011). Scotspeak: A Guide to the Pronunciation of Modern Urban Scots. Luath Press.
Dziubalska-Kołaczyk, K., & Przedlacka, J. (Eds.). (2008). English Pronunciation Models: A
Changing Scene. Peter Lang.
Przedlacka, J. (2008). Models and Myth: Updating the (Non)standard Accents. In K.
Dziubalska-Kołaczyk & J. Przedlacka (Eds.), English pronunciation models: A changing
scene (pp. 1-20). Peter Lang. https://doi.org/10.13140/2.1.2490.7203
Przedlacka, Joanna. (2001). Estuary English and RP: Some recent findings. Studia
Anglica Posnaniensia. 36. https://www.researchgate.net/publication/
246101514_Estuary_English_and_RP_Some_recent_findings
Rogers, H. (2000). The Sounds of Language: An Introduction to Phonetics. Routledge.
Wells, J. C. (1982). Accents of English. Vol. 1: An introduction. Cambridge University
Press.
Wells, J. C. (1982). Accents of English. Vol. 2: The British Isles. Cambridge University
Press.
Wells, J. C. (1982). Accents of English. Vol. 3: Beyond the British Isles. Cambridge
University Press.
Oraz publikacje po konferencjach:
Accents https://www.filolog.uni.lodz.pl/accents
PSLLT https://www.iastatedigitalpress.com/psllt/issues/
KOLEKCJE NAGRAŃ ONLINE:
Barhen, D. (n.d.). YouGlish: Master English pronunciation naturally.
https://youglish.com
Beuckens, T. (n.d.). ELLLO: English Listening Lesson Library Online.
https://search.elllo.org/
Library of Congress. (n.d.). American English dialect recordings: The Center for Applied
Linguistics collection. Library of Congress. https://www.loc.gov/collections/american-
english-dialect-recordings-from-the-center-for-applied-linguistics/
Meier, P. (n.d.). International Dialects of English Archive.
https://www.dialectsarchive.com
Queen Mary University of London. (n.d.). Spoken London English. Teach Real English!
https://teachrealenglish.org/teaching-units/spoken-london-english/
Weinberger, S. (n.d.). Speech Accent Archive [Please call Stella]. George Mason
University. https://accent.gmu.edu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: