- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Instaduet: wiersz i obraz 3201-IWO-OG
Znana aplikacja Mety spopularyzowała połączenie obrazu i krótkiego komentarza w naszej komunikacji. Obraz przykuwa uwagę jako pierwszy, ale to tekst w jednej chwili może zadecydować o tym, jak go będziemy postrzegać. Fotografia bombki w kształcie muchomorka przestanie być wyłącznie wizerunkiem świątecznego artefaktu, gdy podpiszemy ją życzeniami: „Zdrowia!”. Para obraz i słowo nagle staną się źródłem ironii.
Podobne mechanizmy prowokują lawiny memów. Obraz dzięki słowu otrzymuje nową interpretację, a słowo uwalnia swoją moc w poddanym wizualizacji kontekście.
Łączonego wpływu obrazu i słowa poetyckiego regularnie doświadczamy w dzieciństwie - w ilustrowanych książkach z wierszami dla dzieci. Instaduet: wiersz i obraz towarzyszą nam zatem już na wczesnym etapie życia. W trakcie zajęć podejdziemy do podobnych synestetycznych wrażeń po prostu bardziej świadomie.
Podczas kursu będziemy mówić o różnych konfiguracjach wiersz-obraz i efektach jakie one wywierają na naszej wyobraźni, emocjach i poznawaniu świata. Każde spotkanie będzie okazją do rozmowy o wórczości wybranego poety i malarza/fotografa.
Planowane tematy:
- zagadki intersemiotyki: czy rzeczywiście wiersz to obraz w słowach, a malarstwo to poezja obrazu? Czy Symonides miał rację czy tylko nas czarował (jak twierdzi Lessing)?
- ekfraza: - nature-morte w ujęciu Zuzanny Ginczanki i Paula Gaugina,
- jak Paul Cézanne dał początek poezji amerykańskiego bitu,
- dziki początek XX wieku: fowizm Henri Matisse'a i adamizm Osipa
Mandelsztama
- historia pewnego mitu: od starożytności do W.B. Yeatesa
i Giuseppe Baldini
- samotność, melancholia i ironia: trzy aspekty twórczości
Edwarda Hoppera i Philipa Larkina,
- namiętności początku wieków: rosyjska poezja romantyczna
i modernista Michaił Wrubel,
- poetyckie interpretacje Van Gogha i Petera Breugla,
- szkoła nowojorska i poezja zamiast LSD: jak Joan Mitchell „brała”
wiersze do abstrakcyjnych grafik,
- fotokompozycje Ryszarda Horowitza i muzyka poezji Borysa
Pasternaka,
- fotowiersze i projekty książek surrealistycznych: historia Paula Eluarda: poety, który miał szczęście w miłości, Ray Mana - artysty solaryzującego kobiety i muzy Nusch, bez której nie byłoby ich wspólnego dzieła.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- rozwinięta świadomość oddziaływania połączenia słowo-obraz;
- znajomość podstawowych pojęć/terminów z dziedziny malarstwa i poetyki;
- znajomość głównych zagadnień i problematyki intersemiotyki;
- wiedza na temat synestezji i efrazy;
- pogłębiona znajomość biografii i twórczości wybranych poetów i malarzy/fotografów;
- wrażenia estetyczne i duchowe, wyniesione ze wspólnej lektury wierszy i oglądania obrazów. :-)
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (max. 2 nieobecności), udział w dyskusjach w trakcie zajęć.
Są to spotkania dla osób zainteresowanych dialogiem, ciekawych zdania innych uczestników i gotowych dzielić się swoim spojrzeniem na sztukę - w bezpiecznej, opartej na wzajemnym szacunku, atmosferze.
Literatura
Zajęcia mają charakter autorski.
Do każdego tematu będzie proponowany spis lektur dodatkowych.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: