Socjolingwistyka i dyskurs 3201-3SID
Kurs łączy podejścia socjolingwistyczne i dyskursywne w celu prześledzenia wzorów życia społecznego przekazywanych, tworzonych i utrwalanych poprzez stosowane w komunikacji formy i strategie językowe. Przedstawiony zostanie aparat badawczy z dziedziny socjolingwistyki klasycznej i interakcyjnej, który funkcjonuje jako metodologia w badaniach nad dyskursem. Umożliwia on obserwację procesów komunikacyjnych, w których elementy wypowiedzi na poziomie fonetycznym, morfologicznym, gramatycznym czy tekstowym (style, gatunki, rejestry, kody itp.) uczestniczą w budowaniu znaczeń określających aktorów społecznych względem np. czynnika wieku, płci, klasy społecznej, pochodzenia, wykształcenia itp., ich przynależności do grup i wspólnot (np. rodzinnych, zawodowych, regionalnych, etnicznych), przypisując mówców także do sytuacji, zdarzeń i kontekstów interakcyjnych. Strategie te funkcjonują jako składniki praktyk dyskursu odpowiedzialnych za konstytuowanie i rozwój obszarów życia społecznego, zarówno w skali lokalnej jak i globalnej. Ich językowe realizacje zależą łącznie od wielu czynników, do których zaliczyć można np. cele wypowiedzi, relacje i zależności między uczestnikami, omawiana tematyka czy towarzyszące otoczenie. Są więc one konsekwencją, a także wyznacznikiem działań społecznych prowadzących do ustanowienia więzi, ról i hierarchii społecznych. Preferencje językowe w obrębie kształtowanych w ten sposób domen dyskursu traktowane są jako barometry zmiany językowej i kulturowej wskazującej na aktualnie dominujące wartości, tendencje i dążenia społeczne. Wyznaczają one także kierunki rozwoju samego systemu językowego, rozumianego jako medium i nośnik wymiany międzyludzkiej.
Tematyka kursu obejmuje następujące zagadnienia (ich zakres i stopień realizacji zależy od zainteresowań i preferencji studentów):
Korelacje czynników językowych i społecznych w komunikacji
- interakcja społeczna a zróżnicowanie języka w obrębie systemu dźwięków, form gramatycznych, słownictwa, struktur tekstowych itp.;
- wpływ czynników społecznych na użycie języka: status i pochodzenie społeczne, więzi społeczne, migracja, płeć i wiek;
- przykłady klasycznych badań socjolingwistycznych: New York, Martha’s Vineyard, Norwich, Belfast, Reading, Detroit
Sieci społeczne w komunikacji językowej
- sieci ścisłe i sieci luźne;
- mierzenie gęstości sieci społecznych;
- sieci społeczne a zróżnicowanie języka;
- sieci komunikacyjne a etniczność
Dynamika języka, jego przeobrażenia i rozwój
- zróżnicowanie językowe a zmiana językowa;
- czynniki społeczne (zewnętrzne) i językowe (wewnętrzne);
- typologia zmiany językowej: zmiany sporadyczne i systemowe, zmiany „od góry” i „od dołu”, zmiany terapeutyczne, gramatykalizacja, drag chains i push chains
Odmiany języka
- procesy standaryzacji;
- dialekty regionalne i społeczne
- cechy i zasięg dialektów angielskich i polskich
- patois, koine, akcenty, pidżiny i kreole itp.
Wybór kodów językowych
- symboliczne znaczenia odmian języka
- mieszanie i przełączanie kodów;
- kody sytuacyjne i metaforyczne
Procesy akomodacji mowy
- konwergencja a dywergencja (do góry, do dołu)
- akomodacja a relacje siły, wiek, płeć, relacje wewnątrz i międzygrupowe
Grzeczność językowa w interakcji społecznej
- relacje siły, bliskości i dystansu;
- grzeczność/twarz pozytywna i negatywna;
- akty zagrażające twarzy (face threatening acts - FTA);
- grzeczność a wiek i płeć;
- grzeczność jako wyznacznik przynależności kulturowej
Język a płeć
- społeczne przyczyny różnicowania się języka względem czynnika płci;
- różnice fonetyczne, leksykalne, składniowe, dyskursywno-pragmatyczne;
- płeć a grzeczność językowa
- przykłady badań korpusowych
Wybrane zagadnienia ze społecznej historii języka angielskiego
- wpływ pochodzenia społecznego, płci i wieku na rozwój struktur językowych współczesnej angielszczyzny
- przykłady badań korpusowych: zaimki osobowe, zwrotne i względne, operator do/did, pojedyncza negacja, stopniowanie przymiotników, eliminacja inwersji w zdaniach okolicznikowych i końcówki fleksyjnej –th czasowników 3 os. l. poj., itp.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- znajomość najważniejszych problemów i teorii socjolingwistycznych
- umiejętność zastosowania poznanego aparatu teoretycznego i narzędzi metodologicznych do danych językowych
- zrozumienie relacji pomiędzy procesami językowymi i społecznymi
- rozwijanie wrażliwości na konsekwencje komunikacyjne wynikające ze społecznej roli języka
Kryteria oceniania
indywidualne projekty badawcze studentów (prezentacje ustne)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Aitchison, Jean. 2001 (3rd edition.) Language change. Progress or decay ? Cambridge : CUP.
Arends, Jacques – Pieter Muysken – Norval Smith (eds.) 1995. Pidgins and creoles. An introduction. Amsterdam and Philadelphis: John Benjamins.
Bergvall, Victoria L. Janet M. Bing Alice F. Freed (eds.) 1996. Rethinking language and gender research. Theory and practice. New York: Longman.
Chambers, Jack K. 1995. Sociolinguistic theory. Oxford, UK - Cambridge, USA: Blackwell.
Fasold, Ralph. 1984. The sociolinguistics of society. Oxford: Blackwell
Giles, H. – R. StClair. 1979. Language and social psychology. Oxford: Basil Blackwell.
Holmes, Janet. 1995. Women, men and politeness. London and New York: Longman.
Holmes, Janet. 2001 (2nd edition.) An introduction to sociolinguistics. Harlow – London : Longman.
Hudson, Richard A. 1993. Sociolinguistics. Cambridge: CUP.
Johnstone, Barbara. 2000. Qualitative methods in sociolinguistics. New York and Oxford: OUP.
Labov, William. 1972. Sociolinguistic patterns. Philadelphia: UPP.
Labov, William. 1999. Principles of linguistic change. Volume 1: Internal factors. Oxford, UK and Cambridge USA: Blackwell.
Labov, William. 2001. Principles of linguistic change. Volume 2: Social factors. Oxford, UK and Cambridge USA: Blackwell.
Lightfoot, David. 2006. How new languages emerge. Cambridge: CUP.
Milroy, Lesley. 1980. Language and social networks. Oxford: Basil Blackwell.
Milroy, Lesley. 1987. Observing and analysing natural language. A critical account of sociolinguistic method. Oxford: Basil Blackwell.
Milroy, Lesley – Matthew Gordon. 2003. Sociolinguistics. Method and interpretation. Oxford: Blackwell.
Nevalainen, Terttu – Helena Raumolin-Brunberg (eds.) 1996. Sociolinguistics and language history. Studies based on the Corpus of Early English Correspondence. Amsterdam & Atlanta: Rodopi.
Scollon, Ron – Suzanne Scollon. 1995. Intercultural communication. Oxford UK, Cambridge USA: Blackwell.
Singh, Ishtla. 2000. Pidgins and creoles. An introduction. London: Arnold.
Thomas, Jenny. 1995. Meaning in interaction. Introduction to pragmatics. London and New York: Longman.
Trudgill, Peter. 1999. (2nd edition.) The dialects of Engliand. Oxford : Blackwell.
Wardhaugh, Ronald. 1995. An introduction to sociolinguistics. (2nd edition.)Oxford, UK and Cambridge, USA: Blackwell.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: