Dyskurs naukowy 3201-3DSN-FJ
Punktem wyjścia jest omówienie genezy pojęcia dyskurs naukowy, w opozycji do wcześniej proponowanych pojęć język nauki czy styl naukowy. Przedstawiona definicja dyskursu naukowego opiera się na dwóch modelach dyskursu: dyskurs jako struktura, proces i działanie społeczne van Dijka oraz dyskurs jako tekst w kontekście Fairclougha, gdzie centralnym elementem pozostaje tekst ‘zanurzony’ w mikrokontekście interakcji i nadrzędnym makrokontekście społeczno-kulturowym.
Zasadnicza część kursu jest podzielona na trzy bloki.
Pierwszy jest poświęcony cechom strukturalnym, zarówno na poziomie globalnym (m. in. typologia gatunków), jak i na poziomach niższego rzędu (językowe wyznaczniki dyskursu naukowego oraz wybranych gatunków).
Drugi blok tematów dotyczy zróżnicowania dyskursu naukowego w perspektywie historycznej (m. in. ewolucja dyskursu naukowego i wybranych genrów naukowych, w szczególności artykułu naukowego); kulturowej (m. in. typologie stylów akademickich); dyscyplinarnej (m. in. różnice w dyskursie nauk ścisłych i dyskursie nauk humanistycznych).
Trzeci blok – najobszerniejszy - jest poświęcony praktycznym zastosowania analizy dyskursu naukowego, w szczególności zagadnienia skutecznej komunikacji naukowej w języku obcym oraz aspekty dydaktyki dyskursu naukowego.
Tematy:
1. Wstęp: definicje pojęć - nauka, wiedza naukowa, język nauki, styl naukowy, dyskurs naukowy
2. Dyskurs naukowy i jego gatunki
3. Wybrane cechy dyskursu naukowego: osobowość / bezosobowość, cytowanie i autocytowanie
4. Międzykulturowe zróżnicowanie dyskursu naukowego
5. Zróżnicowanie dyskursu naukowego w różnych dziedzinach nauki
6. Część praktyczna: ćwiczenia z dyskursu naukowego, analiza dyskursu naukowego
Liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się: 50 godzin (30 godzin zajęć + 20 godzin pracy indywidualnej w domu)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
* posiada specjalistyczną wiedzę językoznawczą z zakresu analizy dyskursu naukowego;
* systematycznie rozwija warsztat tworzenia wypowiedzi o charakterze naukowym;
* posiada i systematycznie rozwija umiejętności krytycznej oceny – również autorefleksyjnej – dyskursu autentycznych wypowiedzi naukowych pod kątem ich zgodności z dominującymi wzorcami gatunkowymi i dyskursywnymi;
* potrafi zdefiniować dyskurs naukowy i jego podstawowe gatunki, również w kontekście różnic historycznych, międzykulturowych i międzydyscyplinarnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, oraz wykonania krótkich zadań pisemnych wskazanych przez prowadzącego zajęcia.
Literatura
Literatura obowiązkowa
Swales, J., C. Feak (1994) Academic writing for graduate students: Essential tasks and skills, Ann Arbor: University of Michigan Press.
Literatura uzupełniająca
Clyne, M. (1987) “Cultural differences in the organization of academic texts”, Journal of Pragmatics 11: 211-247.
Duszak, A. (red.) (1997) Cultures and styles in academic discourse, Berlin: Mouton de Gruyter
Hartley, J. (2008) Academic writing and publishing: a practical handbook, London / New York: Routledge. [pp. 3-20]
Hyland, K. (2000) Disciplinary discourses. Social interactions in academic writing. London: Longman.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: