Audiodeskrypcja 3201-3AUD-FT
Audiodeskrypcja to opis, umożliwiający niewidomym odbiór filmów, przedstawień teatralnych, sztuk plastycznych oraz wszelkich innych przekazów wizualnych.
Uczestnicy kursu poznają przykłady wszystkich rodzajów audiodeskrypcji, napiszą własne skrypty audiodeskrypcji filmowej, teatralnej i muzealnej. Problematyka audiodeskrypcji filmowej będzie przedstawiona na tle analizy języka filmu i jego recepcji.
W trakcie zajęć studenci poznają również potrzeby i problemy odbiorców audiodeskrypcji. Przedstawią je zaproszeni na zajęcia specjaliści - tyflopedagodzy i osoby słabowidzące
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
- potrafi świadomie ocenić przydatność zastosowania audiodeskrypcji;
- rozumie potrzeby odbiorców audiodeskrypcji;
- zna zasady tworzenia audiodeskrypcji,
- potrafi opracować skrypt audiodeskrypcji audiowizualnej i muzealnej.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła - aktywny udział w zajęciach - (30%)
Kontrola obecności (10%)
Praca końcowa – przygotowanie audiodeskrypcji do fragmentu filmu (60%)
Literatura
Agnieszka Chmiel, Iwona Mazur: Audiodeskrypcja, Poznań 2014 (https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/12861);
Audiodeskrypcja jako intersemiotyczny przekład audiowizualny – percepcja produktu i ocena jakości (http://wa.amu.edu.pl/publications/node/3268);
Odzwierciedlenie percepcji osób widzących w opisie dla osób niewidomych. Badania okulograficzne nad audiodeskrypcją (https://portal.uw.edu.pl/documents/7276721/11203934/LS4_2011_art_MAZUR_CHMIEL.pdf);
Künstler, I., U. Butkiewicz, R. Więckowski (2012) „Audiodeskrypcja – zasady tworzenia”. Dokument opracowany przez Fundację Kultury bez Barier (http://kulturabezbarier.org/publikacje,m,mg,20,192);
Szymańska B., Strzymiński T. (2010) Audiodeskrypcja. Obraz słowem malowany. Standardy tworzenia audiodeskrypcji do produkcji audiowizualnych. Białystok: Fundacja Audiodeskrypcja (http://www.audiodeskrypcja.org.pl/standardy-tworzenia-audiodeskrypcji.html).
Jacek Ostaszewski: O widzu myślącym, Kultura Współczesna 2/1994 (http://kulturawspolczesna.pl/archiwum/21994/o-widzu-myslacym);
Wojciech Otto: Paradygmat i suspens. O dramaturgii scenariusza filmowego, Poznań 2015; (http://pressto.amu.edu.pl/index.php/i/article/view/4182)
Janusz Plisiecki: Język filmu i jego mowa, Roczniki Kulturoznawcze Tom I – 2010 (http://www.kul.pl/roczniki-kulturoznawcze-1-2010,15480.html)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: