Glottodydaktyka szczegółowa języka angielskiego - poziom - 1 3201-2NTGLSBA
Celem kursu jest pogłębienie wiedzy i ugruntowanie wiedzy studentów z zakresu nauczania języka angielskiego jako obcego, ewaluacji oraz umiejętności prawidłowego oceniania, przy uwzględnieniu poziomu językowego i wieku uczniów, zarówno różnych systemów językowych i poszczególnych sprawności językowych, jak i materiałów i pomocy glottodydaktycznych. Celem kursu jest również przygotowanie studentów do samodzielnego opracowywania testów, programów uwzględniających stopień zaawansowania językowego uczniów oraz ich wiek. W trakcie kursu student zapoznaje się także z ocenianiem alternatywnym /przez projekt, portfolio/. Kurs obejmuje również problematykę autoewaluacji, analizę dokumentów ministerialnych /podstawa programowa/, zagadnienia nauczania dwujęzycznego w Polsce, nauczanie języka a nauczanie przedmiotów niejęzykowych, rolę języka ojczystego i obcego na lekcjach przedmiotów, zagadnienia nauczania interkulturowego
Nakład pracy studenta:
udział w zajęciach - 40 godz.-przygotowanie się do zajęć - 20 godz.-przygotowanie się do egzaminu - 15 godz.
Razem 75 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
w zakresie WIEDZY:
- zna kryteria oceniania systemów językowych
- zna kryteria oceniania sprawności językowych
- zna różnego typu testy językowe
- zna sposoby oceniania alternatywnego
- zapoznał się z dokumentami takimi jak: Podstawa programowa, egzaminy końcowe po szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponad podstawowej
- zna problematykę nauczania dwujęzycznego
- zna problematykę nauczania interkulturowego
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi ocenić różnorodne materiały glottodydaktyczne,
- potrafi zastosować odpowiednie do wieku i poziomu sposoby oceniania /klasyczne i alternatywne/
- umie skonstruować własne narzędzia ewaluacji uwzględniające różne systemy i sprawności językowe
- potrafi dokonać autoewaluacji- potrafi interpretować dokumenty takie jak: Podstawa programowa, programy nauczania dla różnych poziomów nauczania
- potrafi określić specyfikę nauczania dwujęzycznego-
potrafi właściwie określić specyfikę nauczania interkulturowego
w zakresie POSTAW:
- rozpoznaje wiedzę, potrzeby i umiejętności uczniów na różnych etapach edukacji i w różnego typu szkolnictwie /w tym dwujęzycznym/
- dostosowuje techniki ewaluacji do zastanych sytuacji nauczania
- wykazuje obiektywizm w ocenianiu uczniów - rozumie konieczność samodzielnej aktualizacji wiedzy glottodydaktycznej
- rozpoznaje zjawiska kulturowe kraju ojczystego i obszaru języka docelowego
Kryteria oceniania
Zaliczenie semestru III: obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach, prezentacja mikro-lekcji.
Zaliczenie semestru IV: obecność i aktywne uczestnictwo, wykonanie projektu edukacyjnego.
Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny a/dokonanie ewaluacji wybranego zagadnienia, b/znajomość lektur.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Harmer J., 2001, The practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited. - Komorowska H., 2001, Metodyka Nauczania Języków Obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. z o.o. - Nunan, D. (2001) ed. Practical English language teaching. McGraw Hill.- Nunan, D. (1999). Second language teaching and learning. Heinle & Heinle.- Ur P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP - Tanner R., C.Green. 1998. Tasks for teacher education. Longman - dokumenty ministerialne, programy nauczania języka angielskiego: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: