- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Kultura Wysp Brytyjskich w interakcji z kulturami innych narodów 3201-2KBI-OG
Kurs ma na celu:
1. przybliżenie studentom wybranych aspektów wiedzy o historii Wysp Brytyjskich na tle historii Europy kontynentalnej i świata;
2. uświadomienie studentom związków międzykulturowych oraz wpływów artystycznych łączących najpierw Brytanię, później Anglię, a wreszcie Zjednoczone Królestwo z (a) resztą kontynentu europejskiego, (b) wybranymi kulturami świata (w szczególności kulturami Dalekiego Wschodu);
3. systematyzację i rozszerzenie posiadanej przez studentów wiedzy na temat sztuk pięknych i sztuki zdobniczej.
Program kursu zakłada zaznajomienie studentów z wydarzeniami historycznymi (głównie w aspekcie historii społecznej), zjawiskami z dziedziny historii sztuki oraz terminologią specjalistyczną dotyczącą sztuk pięknych i sztuki zdobniczej.
TREŚCI NAUCZANIA:
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia:
1. RZYMIANIE NA WYSPACH BRYTYJSKICH
podbój Brytanii; lokacja dzisiejszych miast; sieć dróg; wymiana kulturalna; synkretyzm religijny; sztuka zdobnicza: wpływy rzymskie, wpływy celtyckie
2. ANGLOSASI I WIKINGOWIE
najazdy wikingów; królowie ze Skandynawii: Kanut Wielki; synkretyzm w sztuce zdobniczej: skarb z Sutton Hoo; Danelaw; Alfred Wielki; sztuka iluminacji manuskryptów
3. NORMANOWIE
najazd normański; tkanina z Bayeux; wpływ krucjat na kulturę, sztukę oraz architekturę obronną Europy i Anglii; Ryszard Lwie Serce
4. RENESANS W ANGLII
odmienność renesansu angielskiego od renesansu kontynentalnego; Wojna Róż oraz Reformacja: odcięcie od wpływów kontynentalnych; rozwiązanie klasztorów: co się stało z mnichami, a co z arcydziełami sztuki sakralnej; styl Tudorów w architekturze; wpływ Elżbiety I na modę angielską: feminizacja mody
5. TRUDNE SĄSIEDZTWO: SZKOCJA
starzy wrogowie; 1707 – a parcel of rogues in the nation; powstania szkockie; książę Jakub Stuart i Klementyna Sobieska; Szkoci w Polsce; wpływ Szkotów na medycynę europejską; architektura gotycka a architektura klasycystyczna w Szkocji
6. GRAND TOUR
znaczenie Grand Tour w kulturze Europy późnego XVIII w./wczesnego XIX w.; kolekcjonerstwo; pamiątki z Grand Tour; manufaktura Wedgwooda
7. NEOGOTYK
rozwój stylów historyzujących; neogotyk angielski jako reakcja na francuski empire; neogotyk w sztuce użytkowej; A.W. Pugin; pozostałe historyzmy; ruch Arts and Crafts jako reakcja na sztukę wiktoriańską
8. CHINOISERIE
moda na porcelanę (XVII i XVIII w.) na kontynencie i w Wielkiej Brytanii; moda na chinoiserie (XVIII i XIX w.) na kontynencie i w Wielkiej Brytanii; Chiny: brak zainteresowania handlem, wymiana herbata/opium z ominięciem kruszcu srebrnego; okcydentalizacja stylu chińskiego w latach 20. XX w. via Hongkong
9. ORIENTALIZM I JAPONIZM
orientalizm (XVIII i XIX w.); wpływ sztuki japońskiej na sztukę i estetykę europejską w II poł. XIX w.; japonizm w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych; japonizm w Polsce
10. INDIE: KLEJNOT W KORONIE
podbój Indii; Holenderska Kompania Wschodnioindyjska (VOC) i Brytyjska Kompania Wschodnioindyjska; Indie w kulturze wiktoriańskiej Anglii; „going native” – architektura angloindyjska
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
20 godzin: obecność na zajęciach
15 godzin: praca z materiałem źródłowym
15 godzin: przygotowanie do testu zaliczeniowego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
1. Wiedza:
Student posiada podstawową wiedzę o zagadnieniach historycznych i społecznych oraz zjawiskach z dziedziny historii sztuki stanowiących przedmiot kursu; jest świadomy złożoności związków między kulturą Wysp Brytyjskich a Europy kontynentalnej i świata (w szczególności Dalekiego Wschodu) w omawianych aspektach; zna podstawowe terminy z dziedziny historii sztuk pięknych i sztuki zdobniczej.
2. Umiejętności:
Student potrafi rozpoznać stanowiące przedmiot kursu zabytki oraz zidentyfikować zjawiska społeczne; orientuje się w historii kultury Wysp Brytyjskich w zakresie omawianych szerszych zjawisk kulturowych oraz prądów estetycznych.
3. Kompetencje społeczne:
Student jest świadomy trwałości i złożoności związków międzykulturowych na przykładzie kultury Wysp Brytyjskich; jest przygotowany do świadomego zwiedzania muzeów i dalszego poznawania historii sztuk pięknych i sztuki zdobniczej; jest przygotowany do dalszej samodzielnej pracy nad poznawaniem kultury materialnej Wysp Brytyjskich.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie testu wielokrotnego wyboru z elementami rozpoznawania omawianych na zajęciach źródeł ikonograficznych.
Kryteria oceny:
99% – 100 – 5!
91% – 98% – 5
86% – 90% – 4,5
76% – 85% – 4
71% – 75% – 3,5
60% – 70% – 3
poniżej – 2 (nzal)
Test oparty jest wyłącznie na
(a) materiale ikonograficznym dostępnym na koncie www.pinterest.com wykładowcy,
(b) informacjach podanych podczas wykładu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Teksty źródłowe wybrane i opracowane przez wykładowcę.
Zalecane jest posiadanie przez studenta pełnego dostępu do serwisu społecznościowego www.pinterest.com, ponieważ wszystkie materiały ikonograficzne omawiane podczas zajęć, a także liczne materiały uzupełniające, dostępne są na tablicach prowadzonych przez wykładowcę. Test kończący kurs oparty jest wyłącznie na ww materiałach ikonograficznych oraz na informacjach podanych podczas wykładu.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: