Warsztaty jezykowe B - angielski - poziom 1 3201-1WRJBA
Warsztaty językowe mają na celu wyrównanie i rozwiniecie sprawności językowej studentów na poziomie zaawansowanym. Obejmują produkcję i recepcję tekstów mówionych i pisanych o wysokiej złożoności strukturalnej i leksykalnej, oraz o znacznej różnorodności stylistycznej, w ramach zajęć z gramatyki, fonetyki, kompozycji tekstów mówionych i pisanych. Ponadto systematyzują i rozbudowują zarówno ogólną świadomość komunikacyjną studentów, jak i specjalistyczne umiejętności metakomunikacyjne, związane z praktyką nabywania języka obcego (formułowanie ćwiczeń, przykładów, objaśnień i korekt). Metody i zakres poszczególnych zajęć zostawia się do decyzji prowadzącego (w porozumieniu z pozostałymi prowadzącymi warsztaty). Typowo, w pierwszym semestrze studenci poznają i ćwiczą:
? Typy wymowy. Pisownia a wymowa. Wymowa brytyjska i amerykańska. Podstawy transkrypcji fonetycznej. Słowniki wymowy języka angielskiego.
? Fonetyka segmentalna. Klasyfikacja i charakterystyka głosek. Samogłoski, dyftongi, spółgłoski (opis, identyfikacja, ćwiczenie w izolacji i w tekście, porównanie z głoskami polskimi). Wybrane procesy alofoniczne języka angielskiego: aspiracja, rodzaje plozji (plozja nosowa, plozja ustna boczna, brak plozji), długość samogłosek przed spółgłoskami dźwięcznymi/ bezdźwięcznymi. Spółgłoski sylabiczne.
? Wiadomości gramatyczne w słownikach monolingwalnych. Struktura gramatyczna zdań (zgodność czasów gramatycznych, użycie czasowników modalnych).
? Proste formy narracyjne. Idiomatyka formalna/nieformalna w wybranych sytuacjach konwersacyjnych. Opisy i inne typy prezentacji.
? Wybrane typy streszczeń. Listy formalne. Słownictwo i związki frazeologiczne charakterystyczne dla różnych stylów formalnych.
Są to zajęcia obowiązkowe. Studenci są zobowiązanie do zdobycia zaliczeń ze wszystkich zajęć składających się na Warsztaty Językowe.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Baker, A. 2004. Ship or sheep? Cambridge: CUP.
Brazil, D. 2003. Pronunciation for Advanced Learners of English. Cambridge: CUP.
Dummet, M. 1993 Grammar & Style, London: Duckworth
Gethin, H. 1990 Grammar in Context, London: Collins
Gimson, A.C. 1989. An Introduction to the Pronunciation of English. London: Edward Arnold.
Greenbaum, S. & J. Whitcut 1988 Guide to English Usage, London: Longman
Gowers, E. 1973/1986 The Complete Plain Words, London: HMSO
Henze, G. 1984 From Murk to Masterpiece, Homewood, Ill.: Richard D. Irwin
Jassem, W. 1973. Podręcznik Wymowy Angielskiej. Warszawa: PWN.
Jones, Daniel. 2003. English Pronouncing Dictionary, 16th edition. Cambridge: CUP.
Leech, G. 1991. An A-Z of English Grammar and Usage. Hong-Kong: Nelson
Macpherson, R. 1994 University English, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
McCrimmon, J.M. 1963 Writing with a Purpose, Boston: Houghton Mifflin
Mortimer, C. 1984. Elements of Pronunciation. Cambridge: CUP.
O'Connor, J. D. 1980. Better English Pronunciation. Cambridge: CUP.
Partridge, E. 1999 Usage and Abusage, 3rd ed. rev. by J. Whitcut, London: Penguin
Reszkiewicz, Alfred. 1981. Correct your English Pronunciation. Warszawa: PWN.
Roach, Peter. 1983. English Phonetics and Phonology. Cambridge: CUP.
Sobkowiak, Włodzimierz. 2004. English Phonetics for Poles. Poznań: Wydawnictwo
Poznańskie.
Swan, M. 1995 Practical English Usage, Oxford: OUP
Thompson, I. 1996. Intonation Practice. Oxford University Press.
Thompson, A.J. & A.V. Martinet 1985 A Practical English Grammar, Oxford: OUP.
Trim, J. 1999. English Pronunciation Illustrated. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: