Stylistyka języka polskiego 3201-1STY
Celem zajęć jest przekazanie podstawowych informacji z zakresu praktycznej stylistyki języka polskiego; studenci zdobywają wiedzę na temat tego, co to jest styl, na temat różnych stylów funkcjonalnych oraz stylistycznego zróżnicowania współczesnej polszczyzny, aby wiedzę tę móc zastosować w tekstach własnych i tłumaczonych.
Podczas zajęć studenci zapoznają się z powyższą problematyką w następującej kolejności:
1. Pojęcia stylu i stylistyki: styl i stylistyka (znaczenie pojęć, stylistyka jako dyscyplina badań filologicznych), różne ujęcia stylu (indywidualistyczne, funkcjonalne, tekstologiczne, pragmatyczne, semiotyczno-kulturowe), typologia stylów. Style funkcjonalne, cz. I: styl potoczny, urzędowy, naukowy.
2. Style funkcjonalne, cz. II: artystyczny, religijny, retoryczny (w tym język polityki, nowomowa), informacyjno-publicystyczny, język reklamy, język w internecie.
3. Stylistyczne zróżnicowanie współczesnej polszczyzny: kryteria wyodrębniania odmian języka; odmiany chronologiczne, terytorialne i regionalne, odmiana mówiona i pisana, odmiany środowiskowe (socjolekty), genderlekty (biolekty), idiolekty.
4. Poprawność leksykalno-stylistyczna: zapożyczenia, konstrukcje redundantne, łączliwość, frazeologia, metafory, szablon językowy, wyrazy modne.
5. Stylizacja a błąd stylistyczny. Analiza stylistyczna – redakcja tekstu z wykorzystaniem znaków korektorskich. Komputerowe metody redakcji tekstu.
6. Analiza stylistyczna – redakcja tekstów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (konwersatorium) student potrafi przeprowadzić analizę językowo-stylistyczną polskiego tekstu oraz poprawić błędy stylistyczne. Posiada ponadto wiedzę na temat zróżnicowania stylistycznego współczesnej polszczyzny, co jest niezbędne przy tłumaczeniu tekstów na język polski.
Po ukończeniu ćwiczeń, student:
- wie, czym zajmuje się dziedzina zwana stylistyką,
- umie rozróżniać odmiany stylowe współczesnej polszczyzny,
- wie, na czym polega poprawność stylistyczna tekstu,
- potrafi formułować teksty poprawne pod względem stylistycznym,
- potrafi redagować teksty w języku polskim za pomocą znaków korektorskich.
Kryteria oceniania
Sprawdzanie obecności (wymagana obecność na przynajmniej połowie zajęć), test zaliczeniowy na ocenę na koniec zajęć.
Literatura
• Bajerowa I., 2005, Zarys historii języka polskiego 1939–2000, Warszawa.
• Bańko M., (red.), 2006, Polszczyzna na co dzień, Warszawa.
• Bańkowska E., Mikołajczuk A., (red.), 2003, Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa.
• Bartmiński J., (red.), 2001, Współczesny język polski, Lublin.
• Handke K., 2008, Socjologia języka, Warszawa.
• Kasperczak M., 2004, Biolekty we współczesnej polszczyźnie, czyli o języku Marsjan i języku Wenusjanek, Poznań.
• Kłosińska K., (red.), 2014, Nowe formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, Warszawa.
• Markowski A., 2007, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.
• Markowski A., 2012, Wykłady z leksykologii, Warszawa.
• Walczak B., 1999, Zarys dziejów języka polskiego, Wrocław.
• Zdunkiewicz-Jedynak D., (red.), 2014, Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa.
• Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: