Literatura obszaru języka C - angielskiego - poziom 3 3201-1LITCA2
Przedmiotem wykładu jest omówienie historii literatury krajów anglosaskich od XIX do XX wieku, to jest począwszy od epoki wiktoriańskiej w Anglii oraz amerykańskiej literatury XIX wieku, do modernizmu i post modernizmu wieku XX. Wykład ma na celu przedstawienie najważniejszych trendów literackich w powyższym okresie poprzez bliższą prezentację oraz analizę wybranych, najważniejszych i najwybitniejszych dzieł. Analiza tekstów literackich podczas wykładu będzie wymagać od studenta aktywnego udziału, co pozwoli, oprócz zdobycia wiedzy teoretycznej na poruszane tematy, na zdobycie umiejętności analizowania tekstów literackich. Przedmiot prowadzony jest w języku angielskim.
Podczas wykładu omawiane będą poniższe epoki, dzieła literackie i związane z nimi wydarzenia historyczne i społeczne:
I. EPOKA WIKTORIAŃSKA
HISTORIA: Panowanie królowej Wiktorii; Wojna krymska; otwarcie Kanału Sueskiego; Powstanie sipajów; wojny opiumowe; Wielka Wystawa
FENOMENY KULTUROWE: Imperializm, kolonializm, rosnące podziały społeczne, ruchy emancypacyjne
FENOMENY LITERACKIE: kolonializm i imperializm w literaturze; powieść wiktoriańska; poezja wiktoriańska; prerafaelici; komedia wiktoriańska; powieść detektywistyczna; realizm i naturalizm w literaturze
OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Alfred, Lord Tennyson (wybrane wiersze); Elizabeth Barret Browning (wybrane wiersze); Christina Rossetti; Dante Gabriel Rossetti (wybrane wiersze); Lewis Carroll „Alice in Wonderland” i „Through the Looking-Glass” (fragmenty); John Ruskin (wybrane utwory); Gerard Manley Hopkins (wybrane utwory); Oscar Wilde „The Importance of Being Earnest”; Arthur Conan Doyle;
II. LITERATURA AMERYKAŃSKA XIX WIEKU
HISTORIA: Wojna Secesyjna w Stanach Zjednoczonych; Rekonstrukcja USA
FENOMENY KULTUROWE: niewolnictwo i abolicjonizm; transcendentalizm
FENOMENY LITERACKIE: transcendentalizm w literaturze amerykańskiej, powieść amerykańska, czarny romantyzm, powieść gotycka, horror, poezja amerykańska, realizm i naturalizm w literaturze
OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Washington Irving „Rip van Winkle”; Ralph Waldo Emerson „Self-Reliance” (fragmenty); Nathaniel Hawthorne; Herman Melville; Samuel Langhorne Clemens (fragmenty); Walt Whitman „Leaves of Grass” (fragmenty); Emily Dickinson (wybrane wiersze); Edgar Allan Poe „The Raven” „The Fall of the House of Usher” (fragmenty); Ambrose Bierce (wybrane utwory); Edgar Rice Burroughs, Stephen Crane "Red Badge of Courage" (fragmenty)
III. EPOKA EDWARDIAŃSKA I PIERWSZA WOJNA ŚWIATOWA
HISTORIA: Panowanie Edwarda VII i Jerzego V; I wojna światowa
FENOMENY KULTUROWE: Belle Epoque i ruch sufrażystek
FENOMENY LITERACKIE: krytyka wiktoriańskiego kolonializmu i imperializmu; poezja wojenna; realizm w dramacie
OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: Joseph Conrad „Heart of Darkness; Rudyard Kipling „The Man Who Would Be King”; George Bernard Shaw „Mrs. Warren’s Profession”; Thomas Hardy (wybrane utwory); Rupert Brooke, Edward Thomas, Siegfried Sassoon, Wilfred Owen, John McCrae, Alan Seeger (wybrane wiersze)
IV. MODERNIZM I POSTMODERNIZM
HISTORIA: okres międzywojenny; II wojna światowa; koniec Imperium Brytyjskiego; Brytyjska Wspólnota Narodów
FENOMENY KULTUROWE: kryzys okresu międzywojennego; ruch socjalistyczny
FENOMENY LITERACKIE: teatr absurdu; wewnętrzny monolog; imagizm; symbolizm; poetycki impresjonizm; powrót metafizycznego konceptu; fantastyka naukowa; fikcja polityczna;
OMAWIANI AUTORZY I UTWORY: D.H. Lawrence (wybrane utwory); James Joyce „Ulysses” (fragmenty); Virginia Woolf; Thomas S. Eliot (wybrane utwory); W.H. Auden (wybrane utwory); W.B. Yeats (wybrane utwory); George Orwell „1984”; Samuel Beckett „Waiting for Godot”; Tom Stoppard „Rosencrantz and Guildenstern Are Dead” (fragmenty)
Nakład Pracy studenta:
- godziny kontaktowe: 30 godz.
- czytanie zadanych materiałów: 40 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 10 godz.
Suma godzin pracy własnej studenta: 50 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu trzeciego semestru nauki przedmiotu, student:
WIEDZA:
- zna najważniejszych autorów i teksty z historii literatury angielskiej od 1850 r. do 1950 r. (K_W01, S_W05, S_W09)
- posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą charakterystyk poszczególnych okresów literackich (K_W02, S_W05, S_W09)
- ma uporządkowaną wiedzę o charakterystycznych cechach stylistycznych i poetologicznych tekstów literatury anglojęzycznej po 1850 r. (K_W04, S_W09)
- ma dodatkową wiedzę o najważniejszych zjawiskach społecznych, historycznych lub kulturowych towarzyszących powstawaniu tekstów z danego okresu (K_W05, K_W10, S_W10)
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi adekwatnie czytać i rozumieć dziewiętnastowieczne i współczesne teksty literackie w języku angielskim (K_U01, S_U01)
- umie samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu historii literatury anglojęzycznej (K_U03, S_U02, S_U03)
- umie rozróżnić cechy literackie, stylistyczne i poetologiczne w tekstach literackich poszczególnych okresów (K_U04, K_05, S_U05)
- potrafi sformułować własne wnioski dotyczące interpretacji omawianych tekstów (K_U06, S_U08)
- rozszerzył słownictwo w języku B (K_U10, S_U11)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- potrafi pracować w grupie oraz współpracować z innymi i dyskutować nad uzyskanymi wnioskami z lektury wybranego tekstu literackiego (K_K01, S_K02, S_K04)
- jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie historii literatury anglojęzycznej (K_K03, S_K01)
- jest gotowy do samodzielnej pracy nad rozszerzeniem wiedzy z zakresu historii literatury anglojęzycznej (K_K03, S_K03)
- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między literaturą krajów anglojęzycznych oraz Polską (K_K04, S_K06)
- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe anglojęzycznego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05, S_K10)
- uczestniczy w życiu kulturalnym krajów anglojęzycznych (K_K06, S_K10)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest oceną z pisemnego egzaminu końcowego. Egzamin w formie pytań testowych oraz pytań otwartych.
% punktów z egzaminu/ocena:
0-59%=2 (ndst)
60%-68% = 3.0 (3)
69%-76% = 3.5 (3+)
77%-84% = 4.0 (4)
85%-92% = 4.5 (4+)
93%-98% = 5.0 (5)
99%-100% = 5.0! (5!)
Uzyskanie oceny niedostatecznej w sesji właściwej skutkuje wpisaniem oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie i koniecznością poprawy w sesji poprawkowej. Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie wykłady. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu.
Z uwagi na sytuację epidemiczną, w cyklu 2019L działania zdalne niezbędne do wystawienia ocen przeprowadzane są z wykorzystaniem narzędzi Google dostępnych w ramach pakietu Google Suite dla Szkół i Uczelni oraz oraz poczty elektronicznej w domenie UW i platformy Moodle.
Literatura
The Norton Anthology of English Literature, Vols. 1 and 2, M.H. Abrams (ed.), W.W. Norton and Co, New York – London (7th edition)
The Norton Anthology of American literature. Vols. 1 and 2, Nina Baym, (ed.), W.W. Norton and Co, New York (5th edition)
Obowiązkowa rejestracja na kurs na platformie Moodle ILS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: