Literatura obszaru języka B - angielskiego - poziom 1 3201-1LITBA
Przedmiotem wykładu jest omówienie historii literatury angielskiej od okresu staroangielskiego do epoki baroku, to jest począwszy od VI i VII wieku do połowy wieku XVII. Wykład ma na celu przedstawienie najważniejszych trendów literackich w powyższym okresie poprzez bliższą prezentację oraz analizę wybranych, najważniejszych i najwybitniejszych dzieł. Analiza tekstów literackich podczas wykładu będzie wymagać od studenta aktywnego udziału, co pozwoli, oprócz zdobycia wiedzy teoretycznej na poruszane tematy, na zdobycie umiejętności analizowania tekstów literackich. Przedmiot prowadzony jest w języku angielskim.
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia:
I. OKRES STAROANGIELSKI
HISTORIA: historia osadnictwa Wysp Brytyjskich (ludy preceltyckie; Celtowie; Rzymianie); najazdy Anglosasów od V w.; podział na królestwa oraz zróżnicowanie językowe (dialekty); chrystianizacja Wysp Brytyjskich; konflikt misjonarzy z Rzymu i Irlandii; synod w Whitby 663; najazdy wikingów; Alfred Wielki – pierwszy król wszystkich Anglików
FENOMENY KULTUROWE: kultura materialna tego okresu (sztuka celtycka; kolonizacja rzymska); kultura i wierzenia ludów germańskich; mieszanie się elementów pogańskich i chrześcijańskich; zniszczenia kraju i szkody w kulturze spowodowane najazdami wikingów; rozkwit kultury pod panowaniem Alfreda Wielkiego
FENOMENY LITERACKIE: prozodia poezji aliteracyjnej; rewolucja kedmońska; chrześcijańska poezja staroangielska; Cynewulf: pierwszy poeta znany z imienia; kult Krzyża Św.; proza staroangielska; życie codzienne wczesnośredniowiecznej Anglii
OMAWIANE UTWORY: przedchrześcijańska poezja staroangielska: „Widsith”, „Deor’s Lament”; epos „Beowulf”; zagadki i zaklęcia magiczne; Caedmon: „Hymn”; Cynewulf: „Helene” (fragment), „Dream of the Rood”; Beda Czcigodny: „Ecclesiastical History of the English People” (fragment), Alfred Wielki: wstęp do „Pastoral Care”; opat Aelfric: „Colloquy on the Occupations”
II. OKRES ŚREDNIOANGIELSKI
HISTORIA: najazd Normanów 1066
FENOMENY KULTUROWE: zmiany kulturowe i językowe wynikające z dominacji francuszczyzny normańskiej; kultura rycerska
FENOMENY LITERACKIE: wczesna poezja średnioangielska; liryka miłosna i religijna; narracja alegoryczna; wczesna proza średnioangielska; rozkwit poezji średnioangielskiej; typy narracji w „Canterbury Tales”; romans rycerski; średniowieczna ballada ludowa
OMAWIANE UTWORY: fragmenty „Poema Morale” oraz poematu Orrma; Layamon: „Brut”; „Cuckoo Song”, „Alisoun”, „Adam Lay Ybounden” i inne pieśni; „The Pearl”; reguła zakonna „Ancrene Riwle”; Geoffrey Chaucer: fragmenty prologu do „Canterbury Tales”; wybrana opowieść; „Sir Gawain and the Green Knight”; ballady: „Thomas the Rhymer”, „Sweet William’s Ghost”, „The Bonny Earl of Murray”
III. RENESANS
HISTORIA: historia Wojny Róż i wstąpienie na tron dynastii Tudorów
FENOMENY KULTUROWE: Reformacja; likwidacja klasztorów; rozwój teatru od starożytności do średniowiecza
FENOMENY LITERACKIE: rozwój sonetu jako formy lirycznej; misteria, mirakle i moralitety; wczesna tragedia elżbietańska; tragedia zemsty; konstrukcja budynku teatru elżbietańskiego (The Globe); rozwój komedii; tekst sztuki – przedstawienie teatralne – adaptacja filmowa
OMAWIANE UTWORY: sonety Wyatta, Surreya, Sidneya, Spensera, Shakespeare’a; „Everyman” (fragmenty)
Christopher Marlowe: „Doctor Faustus” (fragmenty); Thomas Kyd: „The Spanish Tragedy”; Shakespeare: „Much Ado about Nothing” (+ film w reż. Kennetha Branagha)
IV. BAROK
HISTORIA: problemy sukcesji po Elżbiecie I oraz historia dynastii Stuartów
FENOMENY KULTUROWE: Karol I jako kolekcjoner sztuki; wpływ wielkich odkryć geograficznych i naukowych XVII w. na światopogląd epoki
FENOMENY LITERACKIE: pierwsza angielska szkoła poetycka: the Sons of Ben; kawalerowie; poezja metafizyczna
OMAWIANE UTWORY: wybrane utwory Bena Jonsona, Roberta Herricka, Johna Sucklinga, Richarda Lovelace’a; wybrane utwory Johna Donne’a, George’a Herberta, Andrew Marvella
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe: 30 godz.
Praca indywidualna
- czytanie zadanych materiałów: 10 godz.
- przygotowanie do egzaminu: 5 godz.
Suma godzin pracy własnej studenta: 15 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student posiada znajomość (a) tła historycznego i społecznego omawianych epok, prądów intelektualnych oraz dzieł wiodących pisarzy; (b) charakterystycznych gatunków i odnoszących się do nich terminów literackich.
WIEDZA:
Po ukończeniu kursu student posiada:
- znajomość najważniejszych autorów i tekstów z historii literatury angielskiej od X w. do 1649 r. (K_W01, S_W05, S_W09)
- uporządkowaną wiedzę dotyczącą charakterystyk poszczególnych okresów literackich (K_W02, S_W05, S_W09)
- uporządkowaną wiedzę o charakterystycznych cechach stylistycznych tekstów literatury anglojęzycznej do 1649 r. (K_W04, S_W09)
- dodatkową wiedzę o najważniejszych zjawiskach społecznych, historycznych oraz kulturowych towarzyszących powstawaniu tekstów z danego okresu (K_W05, K_W10, S_W10)
UMIEJĘTNOŚCI:
Po ukończeniu kursu student jest w stanie:
- czytać i rozumieć teksty literatury wczesnej w języku angielskim (literatury staro- i średnioangielskiej w przekładzie na współczesny angielski) (K_U01, S_U01)
- samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu historii literatury anglojęzycznej (K_U03, S_U02, S_U03)
- rozróżnić cechy literackie, stylistyczne i poetologicze w tekstach literackich poszczególnych okresów (K_U04, K_05, S_U05)
- formułować własne wnioski dotyczące interpretacji omawianych tekstów (K_U06, S_U08)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi pracować w grupie oraz współpracować z innymi i dyskutować nad uzyskanymi wnioskami z lektury wybranego tekstu literackiego (K_K01, S_K02, S_K04)
- jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie historii literatury anglojęzycznej (K_K03, S_K01)
- jest gotowy do samodzielnej pracy nad rozszerzeniem wiedzy z zakresu historii literatury anglojęzycznej (K_K03, S_K03)
- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między literaturą krajów anglojęzycznych oraz Polską (K_K04, S_K06)
- docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe anglojęzycznego obszaru językowego i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie (K_K05, S_K10)
- uczestniczy w życiu kulturalnym krajów anglojęzycznych (K_K06, S_K10)
- posiada rozszerzone słownictwo w języku B (K_U10, S_U11)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest oceną z pisemnego egzaminu końcowego. Egzamin w formie pytań testowych oraz pytań otwartych.
% punktów z egzaminu/ocena:
0-59%=2 (ndst)
60%-68% = 3.0 (3)
69%-76% = 3.5 (3+)
77%-84% = 4.0 (4)
85%-92% = 4.5 (4+)
93%-98% = 5.0 (5)
99%-100% = 5.0! (5!)
Uzyskanie oceny niedostatecznej w sesji właściwej skutkuje wpisaniem oceny negatywnej do systemu USOS w pierwszym terminie i koniecznością poprawy w sesji poprawkowej. Egzamin poprawkowy odbywa się na tych samych zasadach i w tej samej formie co egzamin w sesji właściwej.
Z uwagi na sytuację epidemiczną, w cyklu 2019L działania zdalne niezbędne do wystawienia ocen przeprowadzane są z wykorzystaniem narzędzi Google dostępnych w ramach pakietu Google Suite dla Szkół i Uczelni oraz oraz poczty elektronicznej w domenie UW i platformy Moodle.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
The Norton Anthology of English Literature, vol. I, M.H. Abrams (ed.), W.W. Norton and Co, New York – London (6th, 7th or 8th edition)
Obowiązkowa rejestracja na kurs na platformie Moodle ILS.
Podczas zajęć studenci mają obowiązek posiadać teksty i materiały źródłowe opracowane i dostarczone przez wykładowcę drogą elektroniczną.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: