Kultura i historia obszaru języka B - hiszpańskiego - poziom 1 3201-1KLTBH
Wykład obejmuje najważniejsze wydarzenia historyczne, polityczne, społeczne i kulturowe w krajach języka hiszpańskiego od okresu przedrzymskiego i kultur prekolumbijskich do XIX wieku. Zapoznaje z dziedzictwem artystycznym, życiem codziennym, myślą filozoficzną i naukową kolejnych epok.
Program kursu obejmuje następujące zagadnienia:
- historia polityczna, gospodarcza i społeczna;
- geografia;
- historia sztuki i kultury (z wyjątkiem historii literatury);
- życie polityczne i gospodarcze;
- problemy społeczne;
- tożsamość narodowa;
- folklor, zwyczaje i obyczaje.
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji poprzez poszerzenie wiedzy oraz umiejętność krytycznej analizy informacji.
Kurs wspomagany jest różnorodnymi materiałami audiowizualnymi, które przyczyniają się do rozwijania wiedzy na temat historii i kultury krajów hispanojęzycznych.
TEMATY ZAJĘĆ W I SEMESTRZE
1) Prehistoria i starożytność na Półwyspie Iberyjskim: od okresu przedrzymskiego do Hiszpanii wizygockiej
2) Średniowiecze na Półwyspie Iberyjskim: świat muzułmański i chrześcijański
3) Hiszpania nowożytna: monarchia hiszpańska od Habsburgów do Burbonów
4) Ameryka prehiszpańska: cywilizacje prekolumbijskie (Majowie, Aztekowie i Inkowie)
5) Odkrycie i podbój Ameryki: hiszpańska ekspansja kolonialna w Nowym Świecie (ludność tubylcza i niewolnictwo)
6) Procesy niepodległościowe w dominiach Hiszpanii: narodziny nowych państw narodowych na byłych terytoriach hiszpańskich
7) Hiszpania współczesna: od wojny na Półwyspie Iberyjskim (1807-1814) do I Republiki i restauracji monarchii
8) Historia sztuki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej: od prehistorii do baroku (malarstwo, rzeźba i architektura)
9) Historia sztuki hiszpańskiej i hispanoamerykańskiej: od klasycyzmu do „-izmów” pierwszej połowy XX wieku (malarstwo, rzeźba i architektura)
10) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: gastronomia i święta
11) Kultura Hiszpanii i Hispanoameryki: religia i wierzenia ludowe.
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE: prezentacje przygotowane przez osobę prowadzącą, lektury, albumy tematyczne, materiały multimedialne: fragmenty filmów, programów dokumentalnych, piosenki, itd.
METODY PRACY: wykład, dialog, debata z osobą prowadzącą i w podgrupach, samodzielna praca studenta ze wskazanymi materiałami.
Studenci zachęcani są do wyrażania własnych opinii na podstawie materiałów dydaktycznych i do samodzielnego pogłębiania wiadomości z użyciem nowoczesnych źródeł.
NAKŁAD PRACY STUDENTA:
Łączna wartość = 2 ECTS, w tym:
Godziny kontaktowe (w sali) = 1 ECTS = 30h
Samodzielna praca studenta poza salą zajęciową = 1 ECTS = 30h, w tym:
Bieżące przygotowanie do zajęć – 15h
Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 15h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA W ZAKRESIE KRAJÓW HISPANOJĘZYCZNYCH
Po zakończeniu kursu student:
- zna fizyczną, gospodarczą i polityczną geografię krajów hispanojęzycznych
- zna najważniejsze wydarzenia i postacie z historii politycznej, gospodarczej, społecznej oraz historii sztuki i kultury
- zna umiejscowienie poznanych wydarzeń na mapie
- zna źródła informacji
- zna podstawową terminologię nauk społecznych w języku hiszpańskim.
UMIEJĘTNOŚCI
Po uczestnictwie w kursie student potrafi:
- rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zachodzące przemiany społeczno-historyczne w odniesieniu do realiów obszaru języka hiszpańskiego
- krytycznie i przekrojowo ocenić zjawiska historyczne, społeczne i kulturowe oraz wyrazić swoją opinię
- prezentować wybrane zagadnienia w ujęciu problemowym, z uwzględnieniem różnych punktów widzenia
- odnosić wydarzenia z historii krajów hispanojęzycznych do kontekstu europejskiego i światowego
- wskazywać kluczowe wydarzenia i postacie
- wykazywać się znajomością świata mediów hiszpańskich.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po uczestnictwie w kursie student:
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku hiszpańskim
- jest gotów określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku hiszpańskim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi
- jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski, Hiszpanii i w pewnej mierze krajów latynoamerykańskich na rzecz wzajemnego promowania kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych, jak i nowoczesnych form i środków przekazu
- w sposób rzetelny przekazuje wiedzę dotyczącą aspektów kulturowych i realiów obszaru języka hiszpańskiego.
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA
- pisemne kolokwium śródsemestralne: wiedza z podanego zakresu (oceniana będzie umiejętność identyfikacji faktów, osób, zjawisk, pojęć)
- prezentacja przedstawiona w czasie zajęć (oceniane będzie stosowanie właściwego języka opisowego, aktualny materiał źródłowy, sposób przedstawienia)
- pisemna praca zaliczeniowa: przekrojowe ujęcie procesów
- bieżąca ocena aktywności podczas zajęć (udział w dyskusji na podstawie lektur oraz prezentowanych podczas zajęć materiałów multimedialnych)
KRYTERIA OCENIANIA
Na zaliczenie końcowe składają się:
- 60 % pisemna praca zaliczeniowa
- 20 % kolokwium śródsemestralne
- 15 % prezentacja
- 5 % przygotowanie do zajęć, udział w zajęciach
Warunkiem zaliczenia jest średnia ocen co najmniej na poziomie 60%.
ZASADY WSPÓŁPRACY Z PROWADZĄCYM
- Obecność: dopuszczalne 2 nieobecności. Wykładowca może zdecydować o większej liczbie nieobecności. W przypadku przekroczenia liczby dopuszczonych nieobecności (łącznie z usprawiedliwionymi) wykładowca określa dodatkową formę zaliczenia. Ponad 50% opuszczonych zajęć to podstawa do niezaliczenia przedmiotu.
- Student powinien być przygotowany na każde zajęcia. Student może zgłosić 1 nieprzygotowanie w semestrze (np. nieprzeczytanie tekstów, brak materiałów itp.)
- Nieprzystąpienie do kolokwium w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu. Student ma możliwość poprawy w jednym dodatkowym terminie.
- Kryteria zaliczenia w sesji poprawkowej: praca pisemna, kolokwium
Literatura
Araya Pochet, C. (2005), Historia de América en perspectiva latinoamericana, San José, Universidad Estatal a Distancia.
Bajo Álvarez, F. i Gil Pecharromán, J. (2010), Historia de España, Madryt, Sociedad General Española de Librería.
Bethell, L. (red.) (2000), Historia de América Latina, Barcelona, Crítica, tomy 1-16 (tłum.: różni tłumacze).
Blanco Freijeiro, A., Mangas, J., Martín, J. L. et al. (1986), Historia de España, Madryt, Historia 16.
Domínguez Ortiz, A., Tuñón de Lara, M. i Valdeón Baruque, J. (2006), Historia Hiszpanii, Kraków, Universitas (tłum. Sz. Jędrusiak).
Espino Nuño, J. i Morán Turina, M. (2003), Historia del Arte español, Madryt, Sociedad General Española de Librería.
López Moreno, C. (2008), España contemporánea: historia, economía y sociedad, Madryt, Sociedad General Española de Librería.
Martínez Díaz, N. i Vázquez, G. (1998), Historia de América Latina, Madryt, Sociedad General Española de Librería.
Quesada Marco, S. (2006), Curso de civilización española, Madryt, Sociedad General Española de Librería.
Vilar, P. (1978), Historia de España, Barcelona, Grijalbo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: