Gramatyka opisowa języka C - rosyjskiego - poziom 1 3201-1GRMCR
Celem kursu jest: kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy z monografią naukową oraz z encyklopediami i słownikami terminologii językoznawczej; opanowanie podstawowej terminologii gramatycznej w języku rosyjskim w konfrontacji z gramatyką języka ojczystego na przykładzie morfologii i słowotwórstwa; doskonalenie umiejętności analizy morfologicznej i słowotwórczej przy zastosowaniu proponowanych procedur (analiza morfemowa, analiza słowotwórcza), podkreślenie istotnych odmienności i podobieństw systemu fleksyjnego i słowotwórczego w języku polskim i rosyjskim; wskazanie implikacji dla przekładu. Główne tematy: gramatyka - jej przedmiot, typy, metodologia badań i opisu, podsystemy; podstawowe pojęcia morfemiki; budowa morfemowa wyrazu; słowo a słowoforma; morfem a morf; typy morfów; analiza morfemowa wyrazu; podstawowe pojęcia słowotwórstwa: analiza słowotwórcza - synchroniczna, analiza diachroniczna oraz etymologiczna; pojęcie motywacji; wyraz motywowany i motywujący; podstawa słowotwórcza; formanty - charakterystyka funkcjonalna i znaczeniowa; znaczenie słowotwórcze, typ słowotwórczy a kategoria słowotwórcza, produktywność typu; sposoby tworzenia wyrazów - typy derywacji; zjawiska morfonologiczne zachodzące w procesie derywacji; innowacje w systemie słowotwórczym współczesnego języka rosyjskiego; słowotwórstwo na przykładzie wybranych części mowy; miejsce morfologii w systemie nauki o języku - jej przedmiot i cele; kategoria morfologiczna, typy kategorii, znaczenie kategorialne; kryteria wyodrębnienia części mowy; grupy leksykalno-semantyczne w obrębie części mowy; charakterystyka poszczególnych pełnoznacznych i niepełnoznacznych części mowy (formalno-kategorialna oraz semantyczna) - rzeczownik, przymiotnik, zaimek, liczebnik, czasownik, przysłówek i kategoria stanu, przyimek, spójnik, partykuła, wykrzyknik)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student
- analizuje strukturę morfemową wyrazu;
- wyjaśnia podstawowe cechy morfologiczne, semantyczne oraz składniowe wszystkich części mowy;
- rozpoznaje kategorie formalne i nieformalne, klasyfikujące i „odmieniające”, odzwierciedlające i interpretujące;
- wyjaśnia sens kategorii liczby, przypadku, rodzaju rzeczowników oraz przymiotników;
- wyjaśnia odmienność zaimków „rzeczownikowych” od prawdziwego rzeczownika;
- zna podstawowe teorie aspektologiczne (teoria „zakończoności” bądź „niezakończoności”, teoria oparta na pojęciu terminatywności, teoria M.Głowińskiej, teoria „jedno- VS wielokrotności”);
- zna podstawowe teorie strony (strona jako „promocja” dopełnienia, strona jako „democja” podmiotu);
- wie o głównych znaczeniach czasów, trybów, osób.
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne. Omawianie zagadnień teoretycznych połączone z analizą przykładów
Literatura
Nagórko A., 2002, Zarys gramatyki polskiej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Novikov A., (red.), 1999, Sovremennyj russkij jazyk, Sankt-Peterburg: "Lan'"
Shvedova N.Ju. (red.), 1982, Russkaja grammatika, Moskva: "Nauka", tom 1,2
Wawrzyńczyk J., Zmarzer W., 1987, Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, część 3 - Morfologia, Warszawa, PWN
Zmarzer W., 1987, Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, część 2 - Leksyka. Słowotwórstwo, Warszawa, PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: