Doskonalenie kompetencji komunikacyjnej (jęz.C) - angielski sem. III 3201-1DKKCA2
Zajęcia przeznaczone są dla studentów II roku studiów I stopnia, dla których język angielski jest językiem C specjalności.
Celem zajęć jest doskonalenie kompetencji komunikacyjnej na poziomie B2+ podczas której kładzie się nacisk na harmonijny i zintegrowany rozwój różnorodnych kompetencji komunikacji językowej, kompetencji lingwistycznej, socjolingwistycznej i pragmatycznej tj. mówienia i wymowy, pisania akademickiego, rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem, jak również w zakresie znajomości leksyki i struktur gramatyczno-składniowych. Kurs obejmuje zagadnienia zgodne z wysokim poziomem zaawansowania znajomości języka angielskiego, ukierunkowane na potrzeby absolwentów studiów kierunku Lingwistyka Stosowana, specjalności nauczycielsko-tłumaczeniowej, w szczególności związane z pracą w dziedzinach akademickich, glottodydaktycznych i translatorskich.
Na całość przedmiotu składają się następujące komponenty : (1) Gramatyka, (2) Czytanie i mówienie, (3) Słuchanie i mówienie, (4) Pisanie akademickie
Celem zajęć jest kształtowanie i doskonalenie:
- kompetencji leksykalnej (poszerzania wiedzy i umiejętności w zakresie stosowania słownictwa przewidzianego programem nauczania);
- kompetencji gramatycznej (rozumienia i wypowiadania się przy użyciu prawidłowo skonstruowanych wyrażeń i zdań w oparciu o zasady gramatyczne omawiane na zajęciach);
- kompetencji dyskursywnej w mowie i piśmie (organizowania spójnej logicznie i gramatycznie wypowiedzi pisemnej i ustnej).
Godziny kontaktowe w semestrze: 90 godz.
Praca własna studenta:
- czytanie/przyswajanie zadanych materiałów pisemnych – 15 godz.
- prace domowe z zakresu gramatyki praktycznej – 10 godz.
- tworzenie prezentacji ustnych i prac pisemnych – 15 godz.
- przygotowanie do kolokwiów i testów kontrolnych – 10 godz.
Całkowita ilość godzin pracy własnej: 50 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- posiada wiedzę z zakresu wiadomości o języku na poziomie C1, zna strukturę języka jako systemu, rozumie jego specyfikę (K1_W01);
- zna struktury morfologiczno-składniowe, rozumie wypowiedzi ustne i prawidłowo interpretuje teksty pisemne na poziomie C1; zna definicje słów, ich synonimy oraz idiomy języka angielskiego (K1_W01);
- ma utrwaloną wiedzę leksykalną i gramatyczną z tematów wskazanych w opisie przedmiotu (K1_W02);
- zna i rozumie elementy kultury obszaru anglo-języcznego, rozumie rolę języka w komunikacji międzyludzkiej i kulturowej, rozumie różnice kulturowe między Polską a krajami anglo-języcznymi, dobrze orientuje się w rzeczywistości krajów anglojęzycznych, uwarunkowań społeczno-ekonomicznych tego kraju (K1_W10).
- zna i rozumie podstawowe zagadnienia teoretyczne dotyczące komunikacji językowej oraz najważniejsze odmiany języka przy szczególnym uwzględnieniu rzeczywistości języka angielskiego (K_W04)
- posługuje się terminologią nauk społecznych w danych językach; zna współczesne realia polityczno-społeczne obszarów językowych C (S_W10/K_W04/K_W07)
- rozumie terminologię gramatyczną języka angielskiego na poziomie C1 i posiada wiedzę na temat wybranych uwarunkowań pragmatycznych systemu językowego języka angielskiego (S_W08/K_W04/K_W07)
UMIEJĘTNOŚCI
- ma umiejętności językowe na poziomie C1 według ESOKJ, również w typowych sytuacjach profesjonalnych wymagających znajomości technik, strategii i różnych kanałów komunikacyjnych (K1_U07, K1_U10);
- potrafi krytycznie analizować teksty jako wytwory kultury, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w języku angielskiego oraz rozwijać umiejętności profesjonalne w zakresie tego języka (K1_U01);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie języka angielskiego, kierując się wskazówkami wykładowcy, umie ocenić przydatność konkretnych źródeł informacji, np. słowników (internetowych), korpusów, artykułów, itd. (K1_U03);
- potrafi przetłumaczyć z języka angielskiego na język polski i odwrotnie krótkie wypowiedzi pisemne i ustne (K1_U04);
- potrafi rozpoznawać charakterystyczne elementy kulturowe oraz właściwie interpretować zjawiska dotyczące języka angielskiego, potrafi odpowiednio zareagować w każdej sytuacji komunikacyjnej odpowiednio do kontekstu kulturowego, używając zwyczajowych zwrotów (K1_U05);
- potrafi rozróżnić dialekty języka angielskiego (K1_U05);
- posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz samodzielnego formułowania wniosków w formie ustnej i pisemnej w języku angielskim (K1_U06);
- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku angielskim w zakresie wprowadzanych zagadnień (K1_U08);
- potrafi komponować spójne i właściwie skonstruowane teksty pisane w języku angielskim na poziomie C1, dostosowane stylem do danego adresata, rozwijając wyrażone poglądy i uzasadniać je dodatkowymi argumentami oraz właściwymi przykładami (S_U04/K_U08);
- potrafi wypowiadać się spójnie i spontanicznie na dowolny temat w języku angielskim na poziomie C1, zachowując płynność i poprawność stylistyczną, gramatyczną i fonetyczną wypowiedzi (S_U05/K_U09);
- potrafi identyfikować, analizować i rozwiązywać problemy z zakresu lingwistyki kontrastywnej języka angielskiego na poziomie C1, obejmującej takie dziedziny jak: fonetyka, morfematyka, słowotwórstwo i składnia (S_U06/K_U04);
- potrafi przeprowadzić analizę i dokonać adekwatnej interpretacji procesów zachodzących w układzie komunikacji zawodowej w języku angielskim oraz czynników wpływających na te procesy (S_U09/K_U05)
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku angielskim w oparciu o odpowiednio dobrane materiały źródłowe (K1_U09).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role i dbając o przestrzeganie zasad komunikacji w języku angielskim (K1_K01);
- jest gotów określić priorytety i zaplanować działania służące do realizacji konkretnych zadań językowych, komunikacyjnych i zawodowych, rozumie potrzebę samokształcenia i konieczność ustawicznego podnoszenia kwalifikacji (K1_K03);
- jest gotów do adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów komunikacji w języku angielskim i polskim, spowodowanych asymetrią systemów językowych i różnicami kulturowymi (K1_K04);
- jest gotów do uczestnictwa w życiu kulturalnym Polski i krajów anglo-języcznych na rzecz promowania obu kultur, korzystając zarówno z tradycyjnych jak i nowoczesnych form i środków przekazu (K1_K06).
Kryteria oceniania
Przedmiot roczny na drugim roku studiów. Ocena końcowa z całego przedmiotu wystawiana jest na koniec sem. IV
Metody oceniania
Metody oceniania – ćwiczenia: każdy z kursów składowych może podlegać następującej ocenie:
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć)
- prace domowe
- śródsemestralne i semestralne testy pisemne
- śródsemestralne i semestralne kolokwia ustne
- przygotowanie prezentacji/pracy pisemnej
Udział procentowy w ocenie każdego z kursów:
- ocena ciągła i prace domowe: nie więcej niż 20% oceny z kursu
- śródsemestralne i semestralne testy pisemne/kolokwia ustne/prezentacje: nie więcej niż 30% oceny z kursu.
- część egzaminu: nie mniej niż 50% oceny z kursu
Ocena każdego kursu jest sumą udziałów procentowych oceny ciągłej i prac domowych (20%), śródsemestralnych i semestralnych testów pisemnych/kolokwiów/prezentacji (30%), oraz oceny z części egzaminu (50%):
20% + 30% + 50% = 100%
Metody oceniania - Egzamin
Egzamin odbywa się pod koniec sem. IV i składa się z odrębnych części kończących każdy z kursów składowych DKK w roku II: części pisemnych (test gramatyczny, test leksykalny, wypracowanie) i części ustnej. Żeby otrzymać ocenę pozytywną z każdej części egzaminu student musi uzyskać przynajmniej 60% dostępnych punktów.
Udział procentowy oceny z każdego kursu w wystawieniu oceny końcowej jest tożsamy dla każdej części, których średnia daje 100% oceny końcowej przedmiotu DKK wpisywanej do USOS. Ocena negatywna z jednej lub więcej części skutkuje wpisaniem oceny niedostatecznej do USOS.
Kryteria oceniania
Kryteria ocenienia – ćwiczenia:
Próg zaliczeniowy obowiązujący na wszystkich komponentach to 60%. Uzyskanie zaliczeń z wszystkich elementów metod oceniania jest warunkiem dopuszczenia do części egzaminu z danego modułu w sem. IV.
Kryteria oceniania – egzamin:
Egzamin ocenia się na podstawie:
• stopnia opanowania materiału leksykalnego/gramatycznego,
• stopnia rozumienia tekstu czytanego/ze słuchu,
• umiejętności tworzenia własnych wypowiedzi pisemnych
• umiejętności tworzenia wypowiedzi ustnej i interakcji w rozmowie (ocenie podlega płynność wypowiedzi, zasób słownictwa, poprawność gramatyczna oraz wymowa)
Egzamin oraz wszystkie prace pisemne (testy śródsemestralne i semestralne, kolokwia, sprawdziany, kartkówki, wypracowania etc.) są oceniane według następującej skali procentowej poprawności:
0-59% = ndst, (2.0)
60-67% = dst, (3.0)
68-75% = dst+ (3.5)
76-83% = db, (4.0)
84-91% = db+, (4.5)
92-98% = bdb. (5.0)
99-100%= bdb.! (5.0!)
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia każdego z modułów. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych kursu. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) w pojedynczym module skutkuje oceną niedostateczną z tego modułu na koniec roku .
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Zajęcia mają charakter warsztatowy, w związku z tym nie jest dla nich przewidziana literatura obowiązkowa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: