Doskonalenie kompetencji komunikacyjnej (jęz.B) - niemiecki 3201-1DKKBN
Cele nauczania: Utrwalanie i poszerzanie zakresu receptywnych i produktywnych umiejętności i sprawności językowych oraz kompetencji komunikacyjnej i interkulturowej przez dobór kompleksowych ćwiczeń oraz zadań ustnych i pisemnych (wspólnych, indywidualnych i wykonywanych w małych zespołach z podziałem ról); wdrożenie do efektywnego wykorzystywania pomocy naukowych i źródeł informacji (w tym internetu) oraz świadomy dobór środków wyrazu; identyfikacja, uświadamianie i korekta braków i źródeł błędów językowych i stylistycznych, typowych dla zaawansowanego stadium opanowywania języka obcego; przygotowanie do samodzielnej kontynuacji nauki przez objaśnienia zadań, dokładną ewaluację wyników i precyzyjne wskazówki.
Gramatyka: morfologia: rzeczownik - singulariatantum, pluraliatantum, rekcja; przymiotnik - stopniowanie ujemne, rekcja; liczebniki rodzajowe, rzeczownikowe, nieokreślone; czasownik - strona bierna adresatowa; przysłówki spójnikowe; wyrazy modalne; składnia: zdania pojedyncze - zdania wyrażające życzenie; zdania podrzędnie złożone - stosowanie trybu łączącego w zdaniach przyzwalających, skutkowych oraz w zdaniach wyrażających kompletność; mowa zależna - stosowanie trybu łączącego oraz trybu oznajmującego; korelaty obligatoryjne i fakultatywne.
Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu, czytania, mówienia i pisania
1. Praca z filmami video o tematyce ekologicznej: Poszerzanie zakresu biernej i czynnej znajomości słownictwa, frazeologii i terminologii; indywidualna prezentacja wybranych zagadnień (np. ochrona gatunków, wód, roślin uprawnych, biotopy), elementy analizy stylu komentarza do filmów i treści kulturoznawczych, spisywanie dłuższych fragmentów nagrań, redagowanie śródtytułów, parafrazy, streszczenia, sporządzanie glosariuszy.
2. Praca z tekstami literackimi: Handke - kontynuacja z sem. zimowego; wyszukiwanie w tekstach i selekcja informacji o wydarzeniach i ich tle oraz samodzielna praca nad doborem językowych środków wyrazu do zastosowania w pracach pisemnych, np. wiadomość radiowa do głośnego odczytania, wpis do pamiętnika postaci literackiej, alternatywne zakończenie dramatu (Walser, Süskind), porównanie noweli z jej ekranizacją i wersją sceniczną; indywidualne prezentacje ustne wybranych zagadnień związanych z lekturą.
3. Praca nad oryginalnymi tekstami prasowymi i specjalistycznymi z punktu widzenia leksyki, terminologii i kompozycji właściwej dla gatunku tekstu. Na podstawie przeanalizowanych tekstów prowadzi się ćwiczenia form wypowiedzi ustnych ( rozmowa, dyskusja, głos w dyskusji, moderacja dyskusji, prezentacja, opowiadanie) oraz pisemnych (przedmowa do książki, artykuł publicystyczny, opis, ankieta). Teksty obejmują tematykę psychologiczną, historyczną, kulturalną, religioznawczą, medyczną i ekonomiczną oraz aktualności. Źródła tekstów: m. in. Der Spiegel, Kafka.
4. Elementy dyskursu publicznego i strategii językowych: Dyskusje na temat różnych dziedzin życia społecznego w oparciu o artykuły na aktualne tematy z austriackich i niemieckich gazet i czasopism ( m. in. Der Standard, Der Spiegel, Die Zeit). Dobór tematów ma przybliżyć studentom najważniejsze elementy dyskursu politycznego, społecznego i kulturalnego tych krajów. Szczególną uwagę poświęca się strategiom językowym, którymi posługuje się dany tekst, w tym relacją między tematem, wyrazem a intencją autora. Studenci zapoznają się ponadto z różnymi wariantami języka używanego w Niemczech i w Austrii. Na podstawie tematów omawianych w trakcie zajęć studenci piszą prace domowe, których analiza gramatyczna i stylistyczna stanowi istotny element ćwiczeń. Celem zajęć jest także przekazanie umiejętności posługiwania się "niemieckim" internetem - zapoznanie się z najważniejszymi stronami, gazetami i możliwościami wyszukiwania informacji z niemieckojęzycznego obszaru językowego.
5. W niewielkim zakresie analiza krótkich tekstów literackich (np. wierszy) posłuży próbom przekładu na język niemiecki lub polski.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozpoznaje formy językowe.
Nazywa formy językowe.
Formułuje pytania dotyczące użycia form językowych.
Ocenia efektywność komunikacyjną pytań dotyczących użycia form językowych i uzasadnia kryteria tej oceny.
Interpretuje odpowiedzi na pytania dotyczące użycia form językowych.
Analizuje przydatność różnorakich tekstów jako egzemplifikacji użycia form językowych.
Samodzielnie egzemplifikuje formy językowe.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu :
- obecność na zajęciach
- systematyczne oddawanie prac
- wypełnienie wszystkich wymogów przedstawionych przez wykładowców.
Literatura
1. Hall, Karin; Scheiner, Barbara, 1995, Übungsgrammatik DaF für Fortgeschrittene, Ismaning
2. Handke, Peter, Selbstbezichtigung
3. Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim: 1995, Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht, Leipzig- Berlin-München
4. Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim, 1996, Übungsgrammatik Deutsch, Leipzig- Berlin-München
5. Süskind, Patrick: Der Kontrabass
6. Walser, Martin: Ein fliehendes Pferd
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: