Analiza dyskursu 3201-1ADYR
Celem kursu jest ćwiczenie przez studentów umiejętności analizy dyskursu rosyjskiej przestrzeni publicznej: mediów, sieci społecznościowych i Internetu z punktu widzenia analizy dyskursologicznej zorientowanej lingwistycznie. Ćwiczenia mają również na celu przygotowanie studentów do krytycznej analizy dyskursu publicznego współczesnej Rosji. Program kursu obejmuje analizę dyskursów pisemnych i ustnych dotyczących różnych dziedzin życia społecznego. W czasie kursu studenci będą mogli ćwiczyć umiejętność analizy dyskursów związanych z aktualnymi sprawami społecznymi, m.in. dyskursu medialnego (np. wywiady, dyskusje typu talk / chat show, artykuły prasowe, audycje radiowe), komercyjnego (ulotki, menu, strony internetowe sklepów itp.), edukacyjnego (np. strony internetowe uczelni), religijnego (np. kazania, strony internetowe parafii), politycznego (dyskusje przedwyborcze, programy partii itp.), rozrywkowego (np. klipy muzyczne, wideoblogi) i in. Na zajęciach rozwijana będzie również kompetencja komunikacyjna w języku rosyjskim. Tematyka analizy konkretnych dyskursów będzie uzależniona od zainteresowań i wyborów studentów uczestniczących w kursie.
Nakład pracy studenta:
15 godzin kontaktowych w sali (obecność i praca na zajęciach),
15 godzin samodzielnej pracy własnej (wykonanie zadań domowych, przeczytanie tekstów, analiza dyskursów, przygotowanie pisemnej analizy na zaliczenie).
Łącznie: 30 godzin = 1 ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę o dyskursach ważnych dla sfery publicznego komunikowania w Rosji,
- ma świadomość złożonej natury dyskursu oraz jego historycznej zmienności, złożoności zjawisk związanych z komunikacją publiczną,
- zna narzędzia stosowane w analizie dyskursologicznej zorientowej lingwistycznie.
Umiejętności:
- potrafi wyszukiwać, selekcjonować oraz analizować i oceniać dyskursy w języku rosyjskim,
- potrafi porozumiewać się w języku rosyjskim przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych na tematy z zakresu analizy dyskursu,
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla analizy dyskursu,
- potrafi analizować kwestie społeczne w kategoriach dyskursologicznych i lingwistycznych oraz makro- i mikrostruktury dyskursu,
- potrafi przygotować pisemną analizę wybranego dyskursu w języku rosyjskim.
Kompetencje społeczne:
- potrafi pracować w grupie, w parach i współpracować z innymi,
- jest gotowy do samodzielnej pracy nad rozszerzeniem znajomości języka rosyjskiego w dalszej edukacji i pracy zawodowej.
Kryteria oceniania
Metody oceny pracy studenta:
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i wykonywanie zadań podczas zajęć),
- końcowe zaliczenie pisemne.
Kryteria oceniania:
1. Ocena końcowa składa się z następujących komponentów:
- 50% stanowi ocena z zajęć dydaktycznych i obejmuje ocenę aktywności i przygotowania studenta w czasie każdych zajęć: bieżące sprawdzanie, weryfikacja, czy student jest przygotowany do zajęć (wykonał poprawnie pracę domową – czy przeczytał tekst, zapoznał się z dyskursem itp.), czy pracuje w czasie zajęć nad analizą dyskursu, czy bierze udział w dyskusji, czy przedstawia swój punkt widzenia, czy potrafi argumentować, czy używa terminów stosowanych w analizie dyskursu. Ocena ww. aktywności w czasie każdych zajęć odbywa się wg skali: 2-5!. Rejestr ww. ocen prowadzony jest przez wykładowcę.
- 50% stanowi ocena z zaliczenia pisemnego i obejmuje ocenę, czy poprawnie został wybrany dyskurs, czy poprawnie został zastosowany aparat terminologiczny, czy poprawnie została przeprowadzona analiza dyskursologiczna, czy poprawna jest struktura pracy (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, literatura), czy właściwy jest styl i język pracy. Wszystkie element są oceniane wg skali: 2-5!*.
Ocena końcowa stanowi średnią ocen z zajęć i pracy pisemnej.
Skala ocen:
(2 – niedostateczny, 3 – dostateczny, 4 – dobry, 5 – bardzo dobry, 5! – celujący).
Ocena 2 – za niewystarczającą aktywność i przygotowanie/niepoprawnie wybrany dyskurs do analizy, niepoprawnie zastosowany aparat terminologiczny, niepoprawną analizę dyskursologiczną, niepoprawną strukturę pracy,
Ocena 3 – za zadowalającą aktywność i przygotowanie/poprawnie wybrany dyskurs do analizy, w miarę poprawnie zastosowany aparat terminologiczny z możliwymi błędami, w miarę poprawną analizę dyskursologiczną z możliwymi błędami, w miarę poprawną strukturę pracy z możliwymi usterkami,
Ocena 4 – za dobrą aktywność i przygotowanie, poprawnie wybrany dyskurs do analizy, poprawnie zastosowany aparat terminologiczny z możliwymi nielicznymi błędami, poprawną analizę dyskursologiczną z możliwymi nielicznymi błędami, poprawną strukturę pracy z możliwymi nielicznymi usterkami,
Ocena 5 – za bardzo dobrą aktywność i przygotowanie do zajęć, poprawnie wybrany dyskurs do analizy, bezbłędnie zastosowany aparat terminologiczny, bezbłędną analizę dyskursologiczną, bezbłędną strukturę pracy.
Ocena 5!– za celującą aktywność i przygotowanie do zajęć, poprawnie wybrany dyskurs do analizy, bezbłędnie zastosowany aparat terminologiczny, ponadprzeciętną analizę dyskursologiczną, bezbłędną strukturę pracy.
Zasady współpracy prowadzącego ze studentami.
1. Nieobecności – dopuszczalna 1 nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Obecność stanowi warunek dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu.
2. Nieprzygotowania – student powinien być przygotowany na każde zajęcia. Student może zgłosić 1 nieprzygotowanie w semestrze (np. nieprzeczytanie tekstów, brak materiałów itp.).
3. Nieprzygotowanie pracy zaliczeniowej i/lub niezłożenie jej w wyznaczonym terminie (ostatnie zajęcia w semestrze) bez usprawiedliwienia powoduje utratę jednego terminu. Student ma prawo do złożenia pracy w terminie poprawkowym w wyznaczonym terminie (ostatni dzień sesji poprawkowej).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
- Filips L.Dž., Jorgensen M.V. Diskurs-analiz. Teoriâ i metod. Harʹkov: Izd-vo Gumanitarnyj Centr, 2004.
- Kornienko A.V. Diskursnyj analiz. SPB.: IVÈSÈP, 2008.
- Kravčenko N.K. Praktičeskaâ diskursologiâ: školy, metody, metodiki sovremennogo diskurs-analiza. Lucʹk: Volinʹpolìgraf, 2012.
- Sovremennyj diskurs-analiz. Metodologiâ: konceptualʹnye obosnovaniâ. Vypusk 1, tom 1, 2009. Èlektronnyj žurnal. URL: http://discourseanalysis.org/ada1_1.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: