Przedmiot fakultatywny:Analiza dyskursu multimodalnego 3200-M2-PF-ADM
Współczesna komunikacja ma w znacznej mierze charakter multimodalny. Celem kursu jest przedstawienie wybranych metod i narzędzi analizy takich komunikatów, a następnie ich zastosowanie w odniesieniu do różnych gatunków i kontekstów.
Zajęcia rozpoczyna wykład wprowadzający podstawowe terminy z zakresu analizy dyskursu multimodalnego, oraz omawiający genezę tego podejścia. W dalszej kolejności przedstawiane są zagadnienia związane z kompozycją komunikatu i strukturą informacji, w różnych systemach semiotycznych, na przykładzie współczesnych reklam (prasowych, zewnętrznych, telewizyjnych). Kolejny temat dotyczy multimodalności mediów społecznościowych, w szczególności w budowaniu relacji medium-użytkownik (semiotyka interfejsu), użytkownik-użytkownik, oraz użytkownik-komunikat. Następnym obszarem analizy jest dyskurs prasowy i werbalne oraz wizualne środki konstruowania wartości medialnej przekazu (news values, Bednarek i Caple 2012). Przedmiotem badań terenowych jest relacja między nośnikiem a zapisaną na nim treścią, na przykładzie komunikatów w przestrzeni publicznej (np. budynki UW, ulice). Z kolei w analizie relacji części do całości w dyskursie multimodalnym materiał stanowią okładki książek, plakaty imprez czy trailery filmowe.
Trzy kolejne tematy wpisują się w nurt krytycznej analizy dyskursu; dotyczą (i) konstruowania tożsamości lokalnej w logotypach promocyjnych polskich regionów i miast; (ii) komunikowania wartości w dyskursie politycznym materiałów kampanii wyborczych; (iii) nie/stereotypowych reprezentacji jednostek, grup i zjawisk w dyskursie dydaktycznym, na materiale podręczników.
Oddzielne zajęcia będą poświęcone intertekstualności językowej i wizualnej, na przykładzie memów internetowych. Przedostatni temat to resemiotyzacja (Iedema 2013), czyli proces translacji treści w jednym systemie semiotycznym na inny. Kurs zamykają zajęcia dotyczące problemu z zakresu lingwistyki stosowanej, kompetencji multimodalnej, w kontekście wychowania i nauczania.
Nakład pracy studenta:
Zajęcia: 30 godzin
Czytanie literatury: 10 godzin
Przygotowanie do zajęć, prezentacje / prace pisemne: 20 godzin
Razem: 60 godzin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
W zakresie WIEDZY
Student
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej analizy dyskursu multimodalnego, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (S2_W01);
- ma uporządkowana, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu analizy dyskursu multimodalnego (S2_W03);
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie analizy dyskursu multimodalnego (S2_W07);
W zakresie UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów tekstów i wytworów kultury materialnej stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia analizy dyskursu multimodalnego, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (S2_U05);
- posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (S2_U09).
Kryteria oceniania
udział w zajęciach, aktywność (40% oceny)
przykłady umieszczane na dysku dzielonym, dwie prace pisemne (60% oceny)
Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli student ma więcej niż dwie nieobecności nieusprawiedliwione, powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny, i zaliczyć ten materiał przed zakończeniem semestru. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów.
Ocena końcowa:
99%-100 - 5!
98% - 93% - 5
92% - 85% - 4,5
84% - 77% - 4
76% - 69% - 3,5
68% - 60% - 3
poniżej 60% - 2
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Obowiązkowa:
Adamus-Matuszyńska, A. i P. Dzik (2017) "Relacja ‘obraz – tekst’ w sygnaturze jednostki samorządu terytorialnego”. W: M. Cieszkowski, A. Kapuścińska i J. Szczepanik (red.) Język – obraz – dyskurs, Bydgoszcz: Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, 175-187.
Barthes, R. (1985) “Retoryka obrazu”, Pamiętnik Literacki 76 (3), 289-302.
Bednarek, M. i H. Caple (2012) News Discourse. London & New York: Continuum, rozdział 9.
Cook, V. (2015) „Meaning and material in the language of the street”, Social Semiotics 25 (1): 81-109.
Gumkowska, A. (2015) "Mem - nowa forma gatunkowo-komunikacyjna w sieci”, Teksty Drugie 3 (153), 213-235.
Iedema, R. (2013) ‘Multimodalna analiza dyskursu. Resemiotyzacja na potrzeby dyskursów użytkowych’. W: A. Duszak, G. Kowalski (red.). Systemowo-funkcjonalna analiza dyskursu, Kraków: Universitas, 197-227.
Paltridge, B. (2012) Discourse Analysis. An Introduction 2nd. ed., London et al.: Bloomsbury, rozdział 8.
Piekot, T. (2006) "Werbalizacja i wizualizacja w dyskursie wiadomości prasowych”. W: E. Tabakowska (red.) Ikoniczność znaku. Słowo – przedmiot – obraz – gest, Kraków: Universitas, 99-116.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W roku akademickim 2023/2024 przedmiot prowadzony zdalnie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: