Przedmiot fakultatywny: Aspetti e problemi dell’Italia contemporanea tra film e debate 3200-M2-2PFW
I problemi dell'Italia contemporanea tra film e debate
1. Zjednoczenie Włoch czy podbój Południa? Współczesny spór o Risorgimento.
2. Czy we współczesnych Włoszech odradza się faszyzm?
3. Powojenne Włochy jako ofiara amerykańskiego imperializmu?
4. Włoski cud gospodarczy jako upadek moralny narodu?
5. Czy kontestacja młodzieżowa 1968 r. zakończyła się klęską?
6. Partiokracja, korupcja, przywileje – czy we Włoszech są nadal obecne wady z czasów I Republiki?
7. Współczesne problemy włoskiego Południa.
8. Społeczeństwo w poszukiwaniu wartości? Kryzysu egzystencjalny
we współczesnych Włoszech.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
Wiedza:
- posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą języka i komunikacji międzykulturowej (K_W01; S_W01);
- zna i rozumie związki pomiędzy daną dziedziną a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi (K_W05, S_W01, S_W04);
- ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym w różnych krajach (K1_W05, S_W03);
- ma świadomość np. kompleksowej natury języka oraz jego historycznej zmienności, złożoności zjawisk związanych z komunikacją językową (K_W09, S_W11);
- zna i rozumie związki pomiędzy daną dziedziną a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi (K_W05, S_W01, S_W04);
Umiejętności:
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla kierunkU (K_U04, S_U06);
- potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U03, S_U13);
- umie prawidłowo posługiwać się narzędziami badawczymi (K_U02, S_U02);
Kompetencje społeczne:
- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między komunikatorami (K1_K06);
- rozumie i docenia wagę kultury oraz elementów kulturowych dla komunikacji (K_K05, K_K06, S_K06)
- jest otwarty na przedstawicieli innych kultur / inne kultury (K_K06, S_K06);
- uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym…(K_K06, S_K06).
Kryteria oceniania
samodzielna praca z filmem jako źródłem wiedzy, samodzielna praca z tekstem obcojęzycznym (recenzje filmowe), debata oksfordzka, aktywność na zajęciach
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1) Podręczniki ogólne:
Brunetta G. P., Cent’anni di cinema italiano, vol. 2: Dal 1945 ai nostri giorni, Roma, Laterza 2008;
Miczka T., Kino włoskie, Gdańsk 2009;
Miller-Klejsa A., Dąbrowska D. (red.), Kino włoskie po 1980 r., Łódź 2018.
2) Filmy wymagane do poszczególnych zajęć
(do każdego tematu wybierany jest jeden film w zależności od ich aktualnej dostępności oraz preferencji grupy):
1. Risorgimento:
L. Visconti, Il gattopardo, 1963 LUB R. Faenza, I vicerè, 2007
2. Faszyzm:
F. Vancini, Il delitto Matteotti, 1973 LUB L. Miniero, Sono tornato, 2018
3. Włochy i zimna wojna:
L. Cavani, La pelle, 1981 LUB Pif, Ciao Italia, 2016
4. Cud gospodarczy:
F. Fellini, La dolce vita, 1960 LUB D. Risi, Il sorpasso, 1962
5. Kontestacja młodzieżowa:
P. Pasolini, Teorema, 1968 LUB M. Placido, Il grande sogno, 2009
6. Problemy I Republiki:
P. Sorrentino, Il divo, 2009 LUB G. Nunziante, Quo vado, 2016
7. Współczesne Południe:
R. Benigni, Johnny Stecchino, 1991 LUB L. Miniero, Benvenuti al Sud, 2010
8. Kryzys wartości:
N. Moretti, Habemus papam, 2011 LUB P. Sorrentino, La grande bellezza, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: