Przedmiot fakultatywny: Sociolinguistic paradigm of AI 3200-M2-2PFA4
Prezentacja zagadnień dotyczących relacji między językiem, kontekstem społecznym i zastosowaną sztuczną inteligencją (AI), w tym społeczno-kulturowego aspektu komunikacji człowiek-maszyna w ramach różnych podsystemów językowych, ze szczególnym uwzględnieniem spójnych i stabilnych jednostek frazeologicznych (idiomów, słów potocznych, powiedzeń i przysłów). Ewolucja komunikacji ludzkiej opartej na technologiach i zapośredniczonej przez AI jako niewidzialnego mediatora. Rola różnych aspektów socjolingwistyki w komunikacji człowiek-maszyna, a także rola AI w edukacji, badaniach i praktykach językowych. Ten kurs wprowadza studentów do głównych pojęć i terminów dotyczących komunikacji językowej w różnych kontekstach społecznych, w tym komunikacji między człowiekiem a maszyną. Kurs składa się z modułów tematycznych opartych na analizie, interpretacji i prezentacji danych językowych z badań nad różnymi aspektami języka odnoszącymi się do komunikacji międzykulturowej, w tym zagadnień z zakresu językoznawstwa, nabywania języków rodzinnych i obcych, dyskursu w komunikacji, społecznych i kulturowych kontekstów komunikacji. Celem kursu jest rozwijanie kompetencji w zakresie komunikacji w różnych kontekstach społecznych. Studenci są zachęcani do zapoznania się z najnowszymi wynikami badań z zakresu tematu kursu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
Wiedza:
- posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą języka i komunikacji językowej w różnych kontekstach społecznych;
- zna i rozumie związki pomiędzy daną dziedziną a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi;
- ma świadomość np. kompleksowej natury języka oraz jego historycznej zmienności, złożoności zjawisk związanych z komunikacją językową;
- zna i rozumie związki pomiędzy daną dziedziną a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi;
Umiejętności:
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla kierunku badawczych;
- potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego;
- umie prawidłowo posługiwać się narzędziami badawczymi;
Kompetencje społeczne:
- jest świadomy różnic kontekstów społecznych istniejących między komunikatorami;
- rozumie i docenia wagę kontekstów oraz elementów społecznych dla komunikacji;
- uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym (K_K06, S_K06).
Kryteria oceniania
1. Ostateczna ocena składa się z następujących elementów:
Obecność - 45%
Aktywność podczas obecności - 15%
Esej na koniec kursu - 40% (quality criteria - 30% for appropriacy to academic writing and 70% for topic consistency)
2. Ocena końcowego wyniku procentowego:
55% -69% = 3
70% -74% = 3+
75% -84% = 4
85% -89% = 4+
90% -100% = 5
Literatura
Bartmiński J., Językowe podstawy obrazu świata, Lublin 2007.
Honey, J. The Language Trap: Race, Class, and the Standard Language Issue in British Schools. Middlesex: National Council for Educational Standards, 1983.
Human-machine Communication. Communication and Social Robotics Labs Western Michigan University. Editor: Autumn Edwards, Western Michigan University (U.S.A.)
Kelly-Holmes, H. Sociolinguistics in an increasingly technologized reality. Sociolinguistica, 2022, 36(1-2), 99–110.
Milroy, J. & L. Milroy. Authority in Language, London: Routledge & Kegan Paul, 1985.
Montgomery, M. An Introduction to Language and Society: 2nd Edition, London and New York, Routledge, 1996. - P. 69-75.
Wardhaugh, R. An Introduction to Sociolinguistics: 3rd Edition, Oxford, Blackwell Publishers,1998. - P. 30-45.
Wierzbicka A,. Słowa klucze. Różne języki – różne kultury, Warszawa 2007.
Young, R. Language and Interaction: An Advanced Resource Book, London: Routledge, 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: