Współczesne tendencje w badaniach literaturoznawczych 3200-M2-0WTBL
W programie kursu są zawarte treści związane z rozwojem myśli teoretycznoliterackiej na przełomie XX i XXI wieku. W ramach kursu zakłada się rozwijanie umiejętności krytycznej lektury tekstów teoretycznych oraz refleksji nad ich treścią. Istotne jest zrozumienie, w jaki sposób i w jakim stopniu przekazywane treści mogą zostać wykorzystane w przygotowaniu części teoretycznej pracy magisterskiej dotyczącej literatury lub przekładu literackiego. Ponadto studenci winni poszerzyć znajomość terminologii z zakresu teorii literatury i nauczyć się nią posługiwać.
Zajęcia mają charakter konwersatorium, w związku z czym studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusjach, samodzielnego poszukiwania opracowań poruszających interesujące ich zagadnienia oraz do przygotowania referatów lub prezentacji.
Ramowy program kursu obejmuje wymienione poniżej zagadnienia, przy czym wykładowcy prowadzący zajęcia w poszczególnych grupach językowych modyfikują go, uwzględniając tradycję specyficzną dla danego obszaru kulturowego.
1. Strukturalizm w badaniach literackich
2. Problemy socjologii literatury
3. Komparatystyka literacka
4. Dekonstrukcjonizm
5. Poststrukturalizm
6. Zwrot kulturowy w badaniach literackich
7. Feminizm, gender, queer w badaniach literackich
8. Postkolonialne podejście w badaniach literackich
Nakład pracy studenta (2 ECTS):
Udział w zajęciach (30 godzin) – 1 ECTS
Samodzielna lektura i analiza tekstów (15 godzin), przygotowanie prezentacji lub referatu (5 godzin), przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (5 godzin) - 1 ECTS
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
W cyklu 2023Z:
Zakres omawianych tematów: • Panorama współczesnych tendencji w badaniach literackich |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student
w zakresie WIEDZY:
- zna terminologię literaturoznawczą (K2_W04);
- ma wiedzę o metodach badawczych stosowanych w literaturoznawstwie (K2_W08);
- zna główne kierunki rozwoju współczesnego literaturoznawstwa (K2_W06);
- zna i rozumie związki pomiędzy daną dziedziną a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi (K2_W12);
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu przeprowadzenia prac badawczych w dziedzinie literaturoznawstwa przy zastosowaniu odpowiedniej
metodologii (K2_U02, K2_U06);
- umie samodzielnie lub pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę z zakresu literaturoznawstwa oraz oceniać przydatność poznanych
metod, praktyk i procedur we własnej działalności zawodowej (K2_U12);
- potrafi zreferować tekst teoretyczny z zakresu teorii literatury i odnieść się do niego krytycznie (K2_U04);
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
- uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów (K2_K05);
- uznaje znaczenie najnowszej wiedzy dziedzinowej oraz krytycznej oceny odbieranych treści (K2_K01);
- stale i aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych form i środków przekazu (K2_K03).
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie aktywnego udziału w zajęciach oraz przygotowania do zajęć – 35%
Przygotowanie referatu lub prezentacji (samodzielnie bądź w grupie) bądź testy kontrolne – 35%
Pisemne kolokwium zaliczeniowe (obowiązkowe) lub praca semestralna – 30%
Zasady wystawiania oceny końcowej:
99% – 100% – 5!
98% – 91% – 5
90% – 86% – 4,5
85% – 76% – 4
75% – 71% – 3,5
70% – 60% – 3
0-59% - 2
Zasady oceny kolokwium zaliczeniowego – j.w.
Dopuszcza się dwie nieobecności.
Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż dwóch spotkaniach skutkuje niedopuszczeniem do kolokwium końcowego i niezaliczeniem kursu.
Przekroczenie limitu nieobecności (nawet usprawiedliwionych) wymaga ustalenia z wykładowcą formy zaliczenia materiału z zajęć.
Literatura
Podstawowa bibliografia:
A. Burzyńska, M.P. Markowski, „Teorie literatury XX wieku”, Kraków 2006.
A. Burzyńska, M.P. Markowski, „Teorie literatury XX wieku. Antologia”, Kraków 2006.
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.
H. Markiewicz, Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1998.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich, wyd. 3 rozszerz., Warszawa 1995.
Słownik terminów literackich, pod red. J. Sławińskiego, wyd. 2, Warszawa 1988 (lub wyd. nast.).
J. Sławiński, Dzieło – Język – Tradycja, Warszawa 1974 lub Kraków 1998.
R. Wellek, A. Warren, Teoria literatury, Warszawa 1970.
(bibliografię szczegółową określają prowadzący zajęcia w poszczególnych grupach)
W cyklu 2023Z:
Literatura: nurty i tendencje w badaniach literackich: Literatura: wybór najważniejszych zagadnień literaturoznawczych: • Janusz Sławiński (red.) Słownik terminów literackich, Warszawa 1988 (lub wyd. następne) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: