Wykład monograficzny literaturoznawczy 3200-M2-0WML
Wykłady (w odpowiednich grupach językowych) przedstawiają monograficzny przegląd zjawisk w literaturze obszaru wybranego języka (w ujęciu historycznym lub w odniesieniu do zjawisk współczesnych), w oparciu o następujące kryteria: toposy, literaturę danego regionu lub okresu historycznego, temat, przyjętą orientację metodologiczną, komparatystykę literacką, obecność przekładów itp. Omawiane teksty zostały stworzone w obszarze języka B lub C (i innym w ujęciu komparatystycznym), a ich omówienie bierze pod uwagę specyfikę powstania, recepcji, intertekstualność oraz problemy społeczne/kulturowe/filozoficzne.
Szczegółowe informacje dotyczące tematyki kursów, wymaganych lektur, zasad zaliczania itp. znajdują się w opisach grup zajęciowych.
dr hab. Ewa Kalinowska
Literatury Afryki Subsaharyjskiej w językach europejskich
Wykład ma na celu przekazanie podstawowej i uporządkowanej wiedzy na temat literatur Afryki Subsaharyjskiej, tworzonych przez pisarzy afrykańskich w językach europejskich, gł. angielskim, francuskim i portugalskim.
Na wstępie zostanie przedstawiona sytuacja językowa kontynentu afrykańskiego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rolę i status języków europejskich w Afryce przed kolonizacją, podczas tego okresu, aż do czasów współczesnych. Zostaną omówione różnorodne uwarunkowania piśmiennictwa w językach europejskich, takie jak szkolnictwo prowadzone w tych językach, czy też sytuacja afrykańskiego rynku wydawniczego. Kwestia wyboru języka twórczości literackiej będzie skrótowo po-ruszona w odniesieniu do autorów afrykańskich piszących w języku europejskim i swoim języku ojczystym.
dr hab. Małgorzata Gaszyńska-Magiera
Przekład literacki: recepcja i krytyka
Wykład jest poświęcony zagadnieniom recepcji przekładu literackiego oraz specyfice krytyki tłumaczeń literatury pięknej. Badanie recepcyjne są traktowane jako pełnoprawny element badań translatorycznych, pozwalający na uwzględnienie miejsca literatury przełożonej w systemie literatury docelowej oraz zrozumienie roli, jaką w niej odgrywa. Zostanie przedstawione ilościowe i jakościowe podejście do badań recepcyjnych oraz możliwości interpretacyjne ich rezultatów. Refleksja obejmuje również zadania krytyki przekładu, jej znaczenie, a także jej ograniczenia.
Prof. Anna Tylusińska-Kowalska
Letterati in politica, eminenti politici - scrittori e poeti in Italia e fuori d'Italia
W czasie wykładów przedstawione zostaną relacje między polityką a pisarstwem poprzez analizę działań wybitnych pisarzy włoskich i europejskich na polu polityki (omówione będą sprawowane funkcje: rządowe, ministerialne, dyplomatyczne, zaangażowanie w publicystykę polityczną na wysokim szczeblu), a także przeanalizowane wzajemne przenikanie się obu sfer ich działalności. Podjęta zostanie również próba wskazania i wyjaśnienia inspiracji literackich w przypadku niektórych wybitnych polityków, którzy obok zarządzania Państwem czy innej istotnej działalności politycznej realizowali swój niewątpliwy talent literacki na polu twórczym, w poezji i prozie. Ukazane zostaną sylwetki wybitnych polityków i literatów włoskich: Federico II, imperatore, Cosimo de’ Medici, Giacomo Casanova, Giuseppe Mazzini, Giuseppe Garibaldi, Niccolò Tommaseo, Massimo d’Azeglio, Domenico Guerrazzi, Giuseppe Giusti, Gabriele D’Annunzio, Filippo Tommaso Marinetti, Massimo Bintempelli, Alberto Moravia, Leonardo Sciascia, Oriana Fallaci, Dario Fo oraz spoza Włoch: Wolfgang Goethe, Francois Rene' de Chateaubriand, Alphonse Lamartine, Sartre, Julian Ursyn Niemcewicz, Adam Mickiewicz, Michał Wiszniewski, Edward Dembowski, Józef I. Kraszewski, Michał Lityński, Jarosław Iwaszkiewicz.
Nakład pracy studenta:
30 godz. udział w zajęciach (1 ECTS)
30 godz. lektura tekstów na zajęcia i ewentualnie tekstów krytycznych (1 ECTS)
15 godz. zapoznanie się z materiałami audiowizualnymi/audialnymi/innymi
15 godz. przygotowanie się do egzaminu (łącznie 1 ECTS)
W cyklu 2023Z:
Wykłady (w odpowiednich grupach językowych) przedstawiają monograficzny przegląd zjawisk w literaturze obszaru wybranego języka (w ujęciu historycznym lub w odniesieniu do zjawisk współczesnych), w oparciu o następujące kryteria: toposy, literaturę danego regionu lub okresu historycznego, temat, przyjętą orientację metodologiczną, komparatystykę literacką, obecność przekładów itp. Omawiane teksty zostały stworzone w obszarze języka B lub C (i innym w ujęciu komparatystycznym), a ich omówienie bierze pod uwagę specyfikę powstania, recepcji, intertekstualność oraz problemy społeczne/kulturowe/filozoficzne. Szczegółowe informacje dotyczące tematyki kursów, wymaganych lektur, zasad zaliczania itp. znajdują się w opisach grup zajęciowych. Nakład pracy studenta: |
W cyklu 2024Z:
Wykłady (w odpowiednich grupach językowych) przedstawiają monograficzny przegląd zjawisk w literaturze obszaru wybranego języka (w ujęciu historycznym lub w odniesieniu do zjawisk współczesnych), w oparciu o następujące kryteria: toposy, literaturę danego regionu lub okresu historycznego, temat, przyjętą orientację metodologiczną, komparatystykę literacką, obecność przekładów itp. Omawiane teksty zostały stworzone w obszarze języka B lub C (i innym w ujęciu komparatystycznym), a ich omówienie bierze pod uwagę specyfikę powstania, recepcji, intertekstualność oraz problemy społeczne/kulturowe/filozoficzne. Szczegółowe informacje dotyczące tematyki kursów, wymaganych lektur, zasad zaliczania itp. znajdują się w opisach grup zajęciowych. Nakład pracy studenta: |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza – student zna i rozumie:
psycholingwistyczne, biologiczne, kulturowe i lingwistyczne aspekty użycia języka (K2_W02);
metody badawcze stosowane w literaturoznawstwie (K2_W08);
w stopniu profesjonalnym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K2_W09);
kluczowe pojęcia subdziedzin literaturoznawstwa (w szczególności teorii literatury i analizy dzieła literackiego) (S2.3_W03);
główne kierunki rozwoju i tendencje badawcze oraz główne ośrodki badawcze literaturoznawstwa (w szczególności teorii literatury i analizy dzieła literackiego) (S2.3_W05);
Umiejętności - student potrafi:
wykorzystać zdobytą wiedzę w celu przeprowadzenia prac badawczych w dziedzinie literaturoznawstwa przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii (K2_U02);
identyfikować charakterystyczne dla studiowanego obszaru językowego elementy kulturowe oraz interpretować przemiany społeczno-historyczne zachodzące w obrębie studiowanego obszaru językowego (K2_U03);
wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje w języku ojczystym i językach obcych (K2_U04);
używać zaawansowanych narzędzi badawczych literaturoznawstwa oraz dobierać metody badawcze odpowiednio do podejmowanych problemów (K2_U06)
wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie literaturoznawstwa (w szczególności teorii literatury i analizy dzieła literackiego) w działalności badawczej i zawodowej (S2.3_U02);
formułować i testować hipotezy oraz prezentować wyniki swoich obserwacji i analiz, a także wydawać sądy w zakresie literaturoznawstwa (w szczególności teorii literatury i analizy dzieła literackiego) (S2.3_U05)
Kompetencje społeczne - student jest gotów do uznawania znaczenia najnowszej wiedzy dziedzinowej oraz krytycznej oceny odbieranych treści (K2_K01);
stałego i aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych form i środków przekazu (K2_K03);
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów (K2_K05);
wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz interesu społecznego wiążącego się z efektywnym wykorzystaniem wiedzy z zakresu literaturoznawstwa (w szczególności teorii literatury i analizy dzieła literackiego) (S2.3_K04);
aktywnego uczestniczenia w życiu naukowym i kulturalnym, oceny znaczenia nowych zjawisk w różnych dziedzinach życia dla teorii i praktyki tłumaczeniowej i terminologicznej (S2.3_K06);
Kryteria oceniania
Formę egzaminu końcowego przedstawia prowadzący: test wyboru, otwarte pytania, esej, response paper etc. (egzamin pisemny) lub rozmowa na wybrany temat, egzamin z pytaniami otwartymi etc. (egzamin ustny).
Przykładowe kryteria oceny:
ponad 95% - 5!
91%-94% – 5
90%-81% – 4+
80%-71% – 4
70%-61% – 3+
60%- 51% – 3
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Spis literatury znajduje się w opisie odpowiedniej grupy zajęciowej.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Dokładny spis lektur w grupach zajęciowych. |
W cyklu 2024Z:
Dokładny spis lektur w grupach zajęciowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: