Wstęp do dostępności wydarzeń - przedmiot z bloku Dostępność 3200-M1-WDW-D
Omawiane zagadnienia obejmują:
- prawne podstawy dostępności wydarzeń
- charakterystykę różnych grup uczestników wydarzeń (m.in.osób z niepełnosprawnością fizyczną, wzroku, słuchu, intelektualną, osób starszych, rodziców/opiekunów) pod kątem zróżnicowanych ich potrzeb komunikacyjnych, cyfrowych, architektonicznych i transportowych
- zasady zapewniania dostępności treści (np. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy, audiowstęp), adaptacji materiałów (np. brajl, łatwy tekst, wysoki kontrast), wykorzystania sprzętu (np. pętla indukcyjna)
- zasady dostępności przestrzeni (architektura, transport)
- zasady dostępności cyfrowej (strony internetowe, aplikacje mobilne, dokumenty cyfrowe)
- zasady dostępności wydarzenia dla osób z niepełnosprawnością wzroku i uczestników zagranicy
- zasady dostępności wydarzenia dla osób z niepełnosprawnością słuchu
- dostępność wydarzeń na każdym etapie organizacyjnym
- narzędzia wspierające organizację dostępnych wydarzeń
Nakład pracy studenta:
- ćwiczenia: 30 godzin
- czytanie lektur i przygotowanie do zajęć: 30 godzin
Razem: 60 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student
- omawia przepisy prawa i inne regulacje z zakresu dostępności,
- rozróżnia i omawia potrzeby uczestników w zakresie standardów dostępności,
- wymienia i charakteryzuje różne formy dostępności treści (np. audiodeskrypcja, język migowy, napisy, audionapisy, audiowstęp), adaptacji materiałów (np. brajl, łatwy tekst, wysoki kontrast), sprzęty (np. pętla indukcyjna),
- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu dostępności architektonicznej, transportu, cyfrowej, komunikacyjnej,
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi właściwie dobrać usługę i przygotować jej specyfikację w zakresie zapewniania dostępności wydarzeń z uwzględnieniem obowiązującego prawa i możliwości technicznych. Student potrafi korzystać z narzędzi wykorzystywanych do oceny dostępności.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student zna różne grupy docelowe korzystające z dostępnych wydarzeń i rozumie ich potrzeby. Student jest gotów do krytycznej analizy zapotrzebowania i oceny odbieranych treści oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej tłumaczy.
Kryteria oceniania
Test końcowy z wiedzy o dostępności wydarzeń. Test jednokrotnego wyboru.
Skala ocen:
60% - 67% 3
68% - 75% 3+
76% - 83% 4
84% - 90% 4+
91% - 97% 5
98-100% 5!
Dopuszczalna liczba nieobecności: 2, łącznie z usprawiedliwionymi. W przypadku większej liczby nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć. Jeśli nieobecności jest więcej niż 50%, stanowi to podstawę do niezaliczenia przedmiotu w świetle Regulaminu Studiów.
Literatura
Publikacje/ Publications
Kowalski Kamil, Projektowanie bez barier – wytyczne, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji
Szczygielska Monika, Dutka Łukasz (2019) Historia napisów na żywo tworzonych metodą respeakingu w Polsce W: K. Hejwowski, K. Dębska, D. Urbanek (Eds.), Tłumaczenie wczoraj, dziś i jutro (pp.129-164). Warszawa: Instytut Lingwistyki Stosowanej UW
Szczygielska Monika (2016) Dostępne multimedia, Warszawa: Fundacja Widzialni
Szczygielska Monika i.in. (2015) Dostępne wydarzenia w praktyce, Warszawa: Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Szczygielska, M., & Kalata Zawłocka, A. (2020) Wytyczne na czas kryzysu w sprawie sposobu realizacji i jakości tłumaczeń na język migowy w utworach audiowizualnych. Instytut Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Prawo polskie/ Polish law
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Rozdział II Art. 32 (Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483)
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz.U. 2019 poz. 848)
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. 2019 poz. 1696)
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. 2011 nr 209 poz. 1243)
Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz.U. 2014 poz. 464)
Rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 13 kwietnia 2022 r. w sprawie udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami w programach telewizyjnych (Dz.U. 2022 poz. 982)
Dokumenty rządowe/ Government documents
Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027
[w:] Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027
Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 24 listopada 2016 r. w sprawie sposobu informowania odbiorców programów telewizyjnych o rodzaju, terminie emisji i czasie trwania audycji wyposażonych w udogodnienia dla osób z dysfunkcją wzroku i z dysfunkcją słuchu
Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 26 stycznia 2016 roku w sprawie jakości i sposobu realizacji napisów dla niesłyszących w utworach audiowizualnych
Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 7 lipca 2015 roku w sprawie sposobu realizacji i jakości audiodeskrypcji w utworach audiowizualnych
Stanowisko Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie jakości i sposobu realizacji tłumaczenia na język migowy w utworach audiowizualnych
Prawo międzynarodowe/ International law
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. Artykuł 9, Artykuł 21 (Dz.U. 2012 poz. 1169)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego (Dz.Urz.UE z 2.12.2016 L 327/1)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L 94 z 28.3.2014 r., str. 65, z późn. zm.)
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (Dz.U.UE.L.2019.151.70)
WCAG
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 W3C
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: