Przedmiot fakultatywny:Słowotwórstwo zaawansowane 3200-M1-PF-SŁZ
Słowotwórstwo polega na tworzeniu nowych, bardziej złożonych wyrazów na podstawie już istniejących. Liczne języki wykazują złożone systemy słowotwórcze. Po krótkim wstępie do zagadnień ogólnych, kurs przechodzi do zadań szczegółowych. Są nimi, na przykład: wyszukiwanie wyrazów derywowanych w różnych źródłach, przeszukiwania korpusowe, pozyskiwanie danych korpusowych, listy frekwencyjne, obliczanie produktywności morfologicznej, analizy porównawcze, czyszczenie danych, tłumaczenie wyrazów złożonych, implikacje derywacji dla tłumaczenia, stylometrii itp. Jako konwersatorium, zajęcia mają charakter gł. ustny. Od studentów oczekuje się regularnego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Nakład pracy/czasu studenta:
30 h w semestrze – obecność na zajęciach
30 h w semestrze – praca własna:
tj. małe badanie/ prezentacja na zajęciach nr 1 (5 h); duże badanie/ prezentacja na zajęciach nr 2 (15 h); przegląd literatury (10 h)
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/-ka posiada:
- zaawansowaną wiedzę na temat procesów słowotwórczych i potrafi:
- określić strukturę morfologiczną wyrazu
- odróżnić wyraz derywowany od wyrazu złożonego (niederywowanego)
- wyszukiwać wyrazy derywowane w korpusie
- pozyskiwać listy frekwencyjne
- przeliczyć surową częstość na znormalizowaną częstość
- wskazać hapax legomena
- obliczyć produktywność morfologiczną
- czyścić dane korpusowe
- ustalić ekwiwalenty tłumaczeniowe dla wyrazów derywowanych
- określić inne sposoby tłumaczenia słów złożonych
- rozwiązywać problemy z tłumaczeniem wyrazów derywowanych
Kryteria oceniania
- sprawdzanie obecności na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności w semestrze)
- aktywność na zajęciach
Zaliczenie na ocenę.
I termin:
1. ustna prezentacja na zajęciach nr 1 - 30% oceny końcowej
2. ustna prezentacja na zajęciach nr 2 - 50% oceny końcowej
3. aktywne uczestnictwo w debatach - 20% oceny końcowej
II termin:
warunki takie same jak w I terminie
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bauer, Laurie. 2003. Introducing Linguistic Morphology (2nd revised ed.). Washington, DC: Georgetown University Press.
Szymanek, Bogdan. 1999. Introduction to Morphological Analysis. Warsaw: PWN.
Twardzisz, Piotr. 2010. Patterns of English Word-formation. Warsaw: Dept. of Specialist Languages, University of Warsaw.
Twardzisz, Piotr. 2023. English Complex Words. Exercises in construction and translation. Amsterdam/ Philadelphia: John Benjamins.
Wybrane artykuły.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: