Przedmiot fakultatywny:Międzykulturowość w komunikacji gospodarczej i zarządzaniu 3200-M1-PF-MKGZ
Zajęcia obejmują wprowadzenie (lub krótkie powtórzenie) wiedzy o podstawach komunikowania międzykulturowego (pojęcie kultury, działania kulturowego). Na wstępie również omówione zostaną ogólne zagadnienia komunikacji oraz kultury. Zagadnienia szczegółowe to: style komunikowania, kultura korporacyjna w świetle analizy kultury, wyobrażenia obcego, stereotypy, uprzedzenia, kompetencja międzykulturowa, koncepty zarządzania w korporacjach międzynarodowych (międzynarodowy, wielokulturowy i międzykulturowy).
W trakcie zajęć poruszone zostaną także praktyczne aspekty przedmiotu: praktyczne problemy zarządzania międzykulturowego (kulturowy, ekonomiczny i prawny), praktyczne problemy zarządzania międzykulturowego (makro- i mikroekonomiczny), międzykulturowa etykieta w gospodarce, zasady treningu międzykulturowego, praktyczne metody treningu międzykulturowego, oraz diagnozowanie i przezwyciężanie problemów wynikających z różnic międzykulturowych w środowisku korporacyjnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy: student zna podstawy teoretyczne zagadnień komunikowania międzykulturowego, komunikowania w gospodarce, zarządzania międzykulturowego.
W zakresie umiejętności: student potrafi zdiagnozować i przezwyciężyć problemy wynikające z międzykulturowości na własnym stanowisku pracy (nauki) oraz w obrębie grupy współpracowników. W zakresie postaw: student jest otwarty na różnice międzykulturowe i interesuje się nimi.
Kryteria oceniania
Wykonanie zadania semestralnego (badania lub projektu szkolenia)
Literatura
Bolten, Jürgen (2007/2015): Einführung in die internationale Wirtschaftskommunikation = UTB-Band -Nr. 2922. Vandenhoek & Ruprecht, Göttingen.
Emrich, Kristin (2011): Interkulturelles Management. Erfolgsfaktoren im globalen Business. Verlag W. Kohlhammer, Stuttgart.
Mikułowski Pomorski, Jerzy (2007): Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. Universitas, Kraków.
Boski, Paweł (2009). Kulturowe ramy zachowań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rademacher, Helmolt/Maria Wilhelm (2009): Spiele und Übungen zum interkulturellen Lernen. VVB-Verlag. Berlin.
Auernheimer, Georg (2012): Einführung in die interkulturelle Pädagogik. WBG, Darmstadt.
Flader, Dieter (2006): Kulturschock. Westliche Manager in Mittel-Ost-Europa. In: Ehlich, Konrad (Hg.): Interkulturelle Kommunikation.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: