Przedmiot fakultatywny:Język migowy i społeczność Głuchych 3200-M1-PF-MIG
Przedmiot wprowadza w problematykę języka migowego i jego użytkowników, czyli osób Głuchych, ze szczególną uwagą na polski język migowy i społeczność Głuchych Polaków. Język migowy będzie przedstawiony jako język naturalny ze wszystkimi cechami języków naturalnych z perspektywy lingwistycznej, psycholingwistycznej i socjolingwistycznej. W szczególności studenci zapoznają się z faktami na temat roli języka migowego w procesie filogenezy i ontogenezy oraz w tworzeniu i funkcjonowaniu społeczności Głuchych. Omówione również zostaną mity dotyczące języka migowego, zwłaszcza w odniesieniu do innych systemów komunikacji wizualno-przestrzennej. W ramach uzupełnienia wiedzy o języku migowym poruszone zostaną tematy tłumaczenia języka migowego i nauczania języka migowego słyszących dzieci. Część przedmiotu o charakterze lingwistycznym dopełnią informacje dotyczące społeczności g/Głuchych, poczynając od zjawiska głuchoty, która zostanie omówiona z perspektywy medycznej oraz społeczno-kulturowej, poprzez zróżnicowanie audiologiczne, funkcjonalne i komunikacyjne społeczności, historię i kulturę g/Głuchych, do sytuacji osób głuchych na świecie, w tym przejawy uprzedzeń wobec nich i dyskryminacji ich społeczności jako grupy społecznej.
Formy pracy:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą głuchoty jako zjawiska warunkującego specyficzne potrzeby komunikacyjne, funkcjonowanie społeczne i kulturowe, a także będącego źródłem uprzedzeń i dyskryminacji;
- ma pogłębioną wiedzę o języku migowym, jego złożonej i historycznie zmiennej naturze oraz jego roli w komunikacji społecznej i międzykulturowej;
- posiada wiedzę na temat historyczno-społecznych aspektów funkcjonowania społeczności Głuchych w Polsce i na świecie.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
- rozumie specyfikę języka migowego jako naturalnego sposobu komunikacji i potrafi uzasadnić jego językową naturę,
- potrafi odróżnić język migowy od innych sposobów komunikacji wizualno-przestrzennej;
- potrafi wymienić i omówić elementy kultury Głuchych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student:
- postrzega społeczność g/Głuchych nie tylko przez pryzmat dysfunkcji medycznej, ale jako grupy o cechach mniejszości językowo-kulturowej;
- jest otwarty na kontakty z ludźmi z odmiennych kręgów kulturowych, wykazuje empatię oraz zrozumienie dla inności.
Kryteria oceniania
Nakład pracy studenta:
1x30=30 godzin kontaktowych;
1x15=15 godzin przygotowanie do zajęć;
1x10=10 godzin przygotowanie do zaliczenia.
Łącznie ok. 55 godzin = 2 ECTS.
Kryteria zaliczenia:
Ocena ciągła na podstawie:
- obecności na zajęciach (max. 2 nieobecności; przy przekroczonym limicie nieobecności student indywidualnie uzgadnia z prowadzącym zajęcia formę ich odrobienia),
- aktywnego udziału w zajęciach,
- przygotowania do zajęć w oparciu o zadaną lekturę,
Ocena pracy pisemnej na wskazany temat:
W pracy oceniana jest:
- treść 85%,
- poprawność językowa 10%
- zgodność z tematem pracy 5%,
Skala ocen za pracę pisemną:
99%-100% - 5!
98%-91% - 5
90%-86% - 4,5
85%-76% - 4
75%-71% - 3,5
70%-60% - 3
poniżej - 2 (nzal)
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć kontaktowych kursu. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu.
Literatura
• Adamiec, T. (2003) „Głuchoniemi i świadectwa ich życia od starożytności do końca XVIII wieku – przegląd problematyki” [w:] Świdziński M., Gałkowski T., (red.) Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Wydział Polonistyki, Wydział Psychologii, Polski Komitet Audiofonologii, Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego, 237-263;
• Albińska, P. (2007) „Problemy życia społecznego i zawodowego osób niedosłyszących i głuchych” [w:] Woźnicka, E. (red.) Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Łódź: Polski Związek Głuchych, 169-189;
• Baker, C., Battison, R. (1980) Sign language and the deaf community, National Association of the Deaf;
• Eriksson, P. (1998): The History of Deaf People. Örebro..
• Hickok, G., Klima, E. S., Bellugi, U. (1996) “The neurobiology of signed language and its implications for the neural basis of language”, Nature, 381, 699-702;
• Hickok, G., Bellugi, U., Klima, E. S. (2001) “Ręce, które mówią” (tłum. Dr Piotr Jeleń), Świat Nauki Nr 12, Grudzień 2001,Warszawa: Prószyński i S-ka;
• Kannapell, B. (1982) “Inside the Deaf community”, The Deaf American 34, 23-26;
• Kyle, J. G., Woll, B. (1985/1991) Sign Language. The study of deaf people and their language, New York: Cambridge University Press;
• Ladd, P. (2003) Understanding Deaf Culture: In Search of Deafhood, Toronto: Multilingual Matters Limited;
• Lane, H. (1997) „Construction of Deafness” [w:] Davies, L. J. (red.) The Disability Studies Reader, New York: Routledge, 153-171; Czajkowska-Kisil, M., Laskowska-Klimczewska, A. (2007) „Rola języka migowego w kształtowaniu tożsamości Głuchych w Polsce” [w:] Woźnicka, E. (red.) Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Łódź: Polski Związek Głuchych, 72-78;
• Lane, H., Hoffmeister, R., Bahan, B. (1996) A Journey into the Deaf-World, San Diego: Dawn Sign Press;
• Lane, H. (1996): Maska dobroczynności. Deprecjacja w społeczności głuchych, tłum. T.Gałkowski, J.Kobosko, Warszawa.
• Lucas, C. (1989) The Sociolinguistics of the Deaf Community, London: Academic Press;
• Lucas, C. (1992/2001) (red.) The Sociolinguistics of Sign Languages, Cambridge: Cambridge University Press;
• Padden, C., Markowicz, H. (1976) “Cultural conflicts between hearing and Deaf communities” [w:] Proceedings of the Seventh World Congress of the World Federation of the Deaf, Silver Spring, MD: National Association of the Deaf, 407-411;
• Podgórska-Jachnik, D. (2007) „Głusi wśród słyszących — głusi wśród Głuchych. Problemy integracji społecznej osób z uszkodzonym słuchem w aspekcie tożsamościowym” [w:] Woźnicka, E. (red.) Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Łódź: Polski Związek Głuchych, 11-21;
• Sacks, O., 1998, Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy, Zysk i S-ka, Poznań.
• Stokoe, W. C. (2001) Language in Hand. Why Sign Came Before Speech., Washington: Gallaudet University Press;
• Studia (2003): Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących. Redakcja naukowa: Marek Świdziński i Tadeusz Gałkowski. Zakład Graficzny Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003.
• Świdziński, M. (2008) „Jak Głusi przyswajają język: o językach migowych i miganych.” [w:] Grzesiak, I. (red.) Jezyk migowy we współczesnym szkolnictwie na swiecie i w Polsce, Malbork: Wydawnictwo Stanisław Sumowski, 16-24;
• Tomaszewski, P. (2004) „Polski język migowy - mity i fakty (Polish Sign Language - myths and facts)”, Poradnik Językowy, 6, 59-72;
• Tomaszewski, P., Rosik, P. (2003) „Czy Polski Język Migowy jest prawdziwym językiem?” [w:] Świdziński, M., Gałkowski, T. (red.) Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Wydział Polonistyki, Wydział Psychologii, Polski Komitet Audiofonologii, Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: