Przedmiot fakultatywny:Korpusy w nauczaniu języków obcych 3200-M1-PF-KNJ
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorakimi zastosowaniami korpusów językowych w nauczaniu języków obcych. Tematyka zajęć obejmuje wprowadzenie do korpusów językowych oraz zaznajomienie studentów z zasobami korpusowymi dostępnymi w sieci. Studenci zapoznają się także ze sposobami analizy danych korpusowych oraz nauczą się korzystać z szeregu narzędzi korpusowych pozwalających na precyzyjne odszukiwanie potrzebnej informacji językowej. W trakcie zajęć przedstawione zostaną sposoby wykorzystania informacji korpusowych do nauczania słownictwa, frazeologii, gramatyki oraz organizacji dyskursu oraz metody pracy z korpusami podczas lekcji. Omówione zostanie także zastosowanie korpusów w planowaniu i przygotowaniu kursów języka specjalistycznego. Studenci tworzyć będą swój własny mini-korpus oraz zapoznawać się z metodami i narzędziami potrzebnymi do jego analizy w celach dydaktycznych. Przykłady zastosowań korpusów zaczerpnięte zostaną z nauczania języka angielskiego oraz polskiego jako języka obcego.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć 30 godzin
Przygotowanie projektu semestralnego 25 godzin
Suma: 85 godzin 3 ECT
Formy pracy: prezentacje,zadania polegające na analizie danych korpusowych, i praca własna studenta w domu
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość: Moodle oraz Google Meet.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student zna zasoby korpusowe dostępne w sieci oraz potrafi korzystać z narzędzi do analizy danych korpusowych. Student potrafi przygotować zajęcia w oparciu o dane korpusowe lub uwzględniające wykorzystanie korpusów przez uczniów. Potrafi także opracować program nauczania języka specjalistycznego w oparciu o analizę korpusu.
Kryteria oceniania
• Wykonanie wszystkich ćwiczeń i zadań podczas zajęć
• Opracowanie jednego/dwóch zadań dydaktycznych z wykorzystaniem korpusów uczniowskich
• Stworzenie mini-korpusu języka specjalistycznego i jego prosta analiza w celach dydaktycznych
• Przygotowanie jednego planu lekcji uwzględniających użycie korpusów przez nauczyciela i/lub uczniów
Ocena końcowa
90% projekt semestralny (mini-korpus, analiza i plan lekcji)
10% średnia ocen z prac domowych wykonanych podczas semestru
Praktyki zawodowe
nie przewidziano
Literatura
Ghadessy, M., A. Henry, R.L. Roseberry. Small Corpus Studies and ELT. John Benjamins. 2001.
Hunston, S. Corpora in Applied Linguistics. Cambridge University Press. 2002.
O’Keeffe, A., M. McCarthy, R. Carter. From Corpus to Classroom. Cambridge University Press. 2007.
Reppen, R. Using Corpora in the Language Classroom. Cambridge University Press. 2010.
Tognini-Bonelli, E. Corpus Linguistics at Work. John Benjamins 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: