Nauczanie systemów i sprawności językowych w szkole ponadpodstawowej ogólnokształcącej, język B/C - hiszpański 3200-M1-NSJSPPH
Zajęcia dotyczą metodyki nauczania języka obcego (hiszpańskiego), omawiane są metody pracy z młodzieżą, materiały dydaktyczne oraz formy ćwiczeń dostosowane do potrzeb uczniów.
Lista tematów:
- nauczanie gramatyki na zajęciach z młodzieżą
- nauczanie słownictwa na zajęciach z młodzieżą
- rozwijanie sprawności językowych na zajęciach z młodzieżą
- omówienie strategii uczenia się
- podręczniki do nauki języka hiszpańskiego.
Nakład pracy studenta:
30 godzin w semestrze - obecność na zajęciach
10 godzin w semestrze - praca własna (przygotowanie prac domowych, przygotowanie się do końcowej prezentacji).
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci zapoznawani są z metodami pracy z uczniami w wieku młodzieżowym i dorosłym, z formami ćwiczeń oraz materiałami dydaktycznymi stosowanymi odpowiednio do wieku uczniów.
Efekty kształcenia:
Wiedza
- student zna różne metody pracy z uczniami nastoletnimi i dorosłymi,
- student zna metody prezentacji i ćwiczenia materiału gramatycznego i leksykalnego, a także rozwijania sprawności językowych w grupach uczniów dorosłych i nastoletnich.
Umiejętności
- student umie zastosować materiały dydaktyczne odpowiednio do wieku uczniów,
- student umie przygotować zajęcia dostosowane do wieku uczniów.
Kompetencje
- student potrafi pracować w grupie oraz prowadzić zajęcia z młodzieżą i osobami dorosłymi,
- student potrafi rozwiązywac rudne sytuacje, które potencjalnie mogą wystąpić na zajęciach.
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest regularna obecność (możliwe są 2 nieobecności nieusprawiedliwione), przygotowanie krótkich prezentacji (50% oceny) oraz końcowego konspektu zajęć dla liceum wraz z jego prezentacją (50% oceny).
Kryteria oceniania:
60%-70% = 3
71%-76% = 3,5
77%-83% = 4
84%-89% = 4,5
90%-100% = 5
Literatura
Siqueira Loureiro Valéria Jane, ¿Por qué y para qué enseñar vocabulario? Disponible en https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/rio_2007/49_siqueira.pdf
J. Ramos Moreno “Enseñar lengua desde un enfoque léxico”, Glosas didácticas, Revista Electrónica Internacional, 2013.
Ildiko Czifra “Actividades que sirven para enseñar unidades léxicas”, Universidad ELTE de Budapest, https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/publicaciones_centros/PDF/budapest_2013/12_czifra.pdf
Cuadernos de didactica: Enseñar lexico en el aula de espanol. El poder de las palabras, Difusión, 2018
Sandra Gabrielsson, Métodos para enseñar la gramática española como una lengua extranjera. Un análisis cualitativo de los métodos deductivo, inductivo y aprender haciendo. Universidad de Lunds.
http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=secciones.VisualizaArticuloSeccionIU.visualiza&proyecto_id=361&articuloSeccion_id=4804
Marta González y María Cabot, ¡No gramatices! Por qué hay que analizar la lengua en el aula de español, International House, Barcelona; (en el libro: La formación del profesorado de español, Innovación y reto, Cuadernos de didáctica)
María Luisa Coronado González Ultimas aportaciones a la enseñanza de la gramática: aproximación inductiva, actividades de concienciación gramatical y tareas formales. Monográfico. La enseñanza de la gramática en el aula de E/LE. Carabela
Maximiano Cortés Moreno, ¿Hay que enseñar gramática a los estudiantes de una lengua extranjera? Universidad Chang Jung (Taiwán), Centro Virtual Cervantes https://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce28/cauce28_05.pdf
Joanna Pitura, Agata Gajewska-Dyszkiewicz. Umiejętność mówienia oraz ocenianie wspierające jej rozwój w kontekście wielojęzycznym https://jows.pl/brepo/panel_repo_files/2023/01/12/d2jxxu/jows-2-2015-pitura.pdf
Di Franco C. La enseñanza de la expresión oral en la clase de ele: El español coloquial. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/17/17_0469.pdf
Baralo, M. El desarrollo de la expresión oral en el aula de E/LE https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/carabela/pdf/47/47_005.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: