Nauczanie systemów i sprawności językowych w szkole ponadpodstawowej ogólnokształcącej, język B/C - francuski 3200-M1-NSJSPPF
Celem kursu jest wprowadzenie wiedzy i ugruntowanie umiejętności studentów z zakresu nauczania języka francuskiego jako obcego, ewaluacji oraz umiejętności prawidłowego oceniania, przy uwzględnieniu poziomu językowego i wieku uczniów, zarówno różnych systemów językowych i poszczególnych sprawności językowych, jak również materiałów i pomocy glottodydaktycznych – dostępnych metod wykorzystywanych do nauki języka francuskiego w szkole średniej. Celem kursu jest ponadto przygotowanie studentów do samodzielnego opracowywania testów, programów uwzględniających stopień zaawansowania językowego uczniów oraz ich wiek. W trakcie kursu student zapoznaje się także z ocenianiem alternatywnym /przez projekt, portfolio/. Kurs obejmuje również problematykę autoewaluacji, analizę dokumentów ministerialnych /podstawa programowa/, rolę języka ojczystego i obcego na lekcjach przedmiotów oraz zagadnienia nauczania interkulturowego.
Nakład pracy studenta:
Udział w zajęciach 30 godz.
Przygotowanie się do egzaminu 10 godz.
Razem 40 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Po ukończeniu kursu student:
w zakresie WIEDZY:
- zna kryteria oceniania systemów językowych
- zna kryteria oceniania sprawności językowych
- zna różnego typu testy językowe
- zna sposoby oceniania alternatywnego
- zapoznał się z dokumentami takimi jak: Podstawa programowa,
egzaminy końcowe po szkole ponadpodstawowej
- zna problematykę nauczania dwujęzycznego
- zna problematykę nauczania interkulturowego
w zakresie UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi ocenić różnorodne materiały glottodydaktyczne,
- potrafi zastosować odpowiednie do wieku i poziomu sposoby oceniania
/klasyczne i alternatywne/
- umie skonstruować własne narzędzia ewaluacji uwzględniające różne
systemy i sprawności językowe
- potrafi dokonać autoewaluacji
- potrafi interpretować dokumenty takie jak: Podstawa programowa,
programy nauczania dla różnych poziomów nauczania
- potrafi określić specyfikę nauczania dwujęzycznego
- potrafi właściwie określić specyfikę nauczania interkulturowego
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
- rozpoznaje wiedzę, potrzeby i umiejętności uczniów na różnych etapach
edukacji i w różnego typu szkolnictwie /w tym dwujęzycznym/
- dostosowuje techniki ewaluacji do zastanych sytuacji nauczania
- wykazuje obiektywizm w ocenianiu uczniów
- rozumie konieczność samodzielnej aktualizacji wiedzy glottodydaktycznej
- rozpoznaje zjawiska kulturowe kraju ojczystego i obszaru języka
docelowego
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach /dopuszczalne są dwie nieobecności/, prezentacja wybranego zagadnienia, przygotowanie konspektów lekcji wskazujące na umiejętność stosowania różnych metod, strategii i technik nauczania.
Zaliczenie przedmiotu /luty-marzec/:
Opracowanie dossier na zakończenie semestru (ocena z dossier stanowi 100% oceny końcowej)
Kryteria oceny dossier :
- bardzo dobry - uwzględnione i opracowane poprawnie wszystkie części dossier w tym wstęp i zakończenie
- dobry plus - uwzględnione i opracowane poprawnie wszystkie części dossier, drobne usterki językowe lub drobne usterki we wstępie/zakończeniu
- dobry – uwzględnione i opracowane poprawnie wszystkie części dossier, drobne usterki językowe i drobne usterki we wstępie lub zakończeniu
- dostateczny plus – drobne usterki językowe i drobne usterki w części podstawowej dossier
- dostateczny – usterki językowe, drobne usterki we wstępie/zakończeniu oraz drobne usterki w części podstawowej dossier
Praktyki zawodowe
Nauczanie języka obcego w szkołach ponadpodstawowych
Literatura
- Cadre Europeen des Langues Vivantes, 2002, Conseil de l;Europe, strasbourg
- Courtillon, J., 2003, Elaborer un cours de FLE, Hachette, Paris
- Komorowska H., 2001, Metodyka Nauczania Języków Obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Sp. z o.o.
- Komorowska-Janowska, H.,/pod red/, 2002, Ewaluacja w nauce języka obcego, wyd. UwB, Białystok
- Komorowska, H., /pod red/, 2009, Skuteczna nauka języka obcego, CODN, Warszawa
-Łuczak-Łomża, A., Metera-Debaene, E., 2002, „Zanim wybierzesz podręcznik . Metody oceniania materiałów do nauki języków obcych, Fraszka edukacyjna, Warszawa
-programy do nauczania języka francuskiego : szkoła ponadpodstawowa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: