Nauczanie języka zawodowego B/C - hiszpański 3200-M1-NJZH
Podczas kursu uczniowie poznają znaczenie kompetencji w zakresie języka obcego jako części kompetencji zawodowych na przykładzie treści związanych z wybranymi specjalnościami lub zawodami. Kurs obejmuje także zagadnienia związane z identyfikacją potrzeb uczniów w zakresie języka specjalistycznego lub zawodowego, opracowaniem treści nauczania i sylabusów, planowaniem zajęć i przygotowaniem materiałów dydaktycznych w tym zakresie. Studenci poznają także techniki samokształceniowe związane z rozwojem językowym w wybranych specjalizacjach i zawodach.
Tematy zajęć
1. Podstawa programowa do nauczania języka obcego nowożytnego w zakresie kształcenia zawodowego dla wybranych zawodów.
2. Analiza potrzeb w zakresie specjalistycznego języka obcego
3. Analiza materiałów językowych do nauczania języka obcego zawodowego w wybranych zawodach; przykładowe podręczniki dostępne na rynku polskim
4. Planowanie kursu języka specjalistycznego zawodowego (przykładowe zajęcia: księgowość, finanse, hiszpański medyczny, turystyka, marketing, HR, ekologia)
5. Tworzenie materiałów i ćwiczeń językowych do nauczania języka obcego zawodowego w wybranych zawodach.
6. Elementy kultury na zajęciach z języka zawodowego
7. Ewaluacja.
8. Wykorzystanie zasobów cyfrowych, w nauczaniu języka obcego zawodowego w wybranych zawodach.
Nakład pracy studenta:
Nakład pracy studenta w ciągu semestru:
– 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium,
– 30 godzin pracy własnej (bieżące przygotowanie się do zajęć, przygotowane projektu zw. z nauczaniem j.zawodowego, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
W sumie: 60 godzin , 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
• posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na pracę z młodzieżą uczącą się zawodowego języka angielskiego
• potrafi zidentyfikować potrzeby ucznia w zakresie języka specjalistycznego
• potrafi opracować sylabus z zakresu języka zawodowego
• potrafi samodzielnie przygotować materiały dydaktyczne do nauczania języka zawodowego
• potrafi rozwijać autonomię ucznia
• posiada wiedzę o najpopularniejszych egzaminach z zakresu języka zawodowego
Kryteria oceniania
Przygotowanie projektów zawierających samodzielnie przygotowane materiały do nauczania języka obcego zawodowego w wybranych zawodach.
- obecność i aktywność podczas zajęć: 30 %
- prace wykonane w domu : ćwiczenia leksykalne i gramatyczne; redagowanie prostych tekstów zw. z potrzebami zawodowymi, min. 4 prace w ciągu semestru: 35 %
- przygotowanie w grupach dwuosobowych projektu zw. z nauczaniem francuskiego języka zawodowego i zawierającego samodzielnie przygotowane materiały do nauczania języka zawodowego w wybranym zawodzie: 35 %
Kryteria oceniania
100%-93,3% 5
93%- 86,6% 4,5
86%-76,6% 4
76%-70% 3,5
69%-60% 3
poniżej 60% 2
Literatura
1. Lesiak-Bielawska (2015) Potrzeby nauczycieli języków specjalistycznych a programy kształcenia i formy doskonalenia zawodowego. Języki obce w szkole nr 3 http://jows.pl/artykuly/potrzeby-nauczycieli-jezykow-specjalistycznych-programy-ksztalcenia-i-formy-doskonalenia-za
2. Gębal P. E. (2016) Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyki potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej [w:] Acta Universitatis Lodziensis nr 23 / http://repozytorium.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/22201/0_2_%5b19%5d-33_G%c4%99bal.pdf?sequence=1&isAllowed=y
3. Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. 2019 poz. 316)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. poz. 991)
5. Projekty programów nauczania zawodu (2019) / https://www.ore.edu.pl/2019/08/programy-nauczania-zawodu-2019/
6. Sowa M. (2016b) Planowanie kursu języka specjalistycznego: problemy i wyzwania metodyczne przyszłych nauczycieli języka francuskiego [w:] Lingwistyka Stosowana nr 19 / http://alp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/sites/315/2018/10/9-LS-19-Magdalena-Sowa-Planowanie-kursu-j%C4%99zyka-specjalistycznego.pdf
7. Carabela 44 La enseñanza del español como lengua extranjera con fines específicos https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/carabela/44.htm
8. Cabré M., J. Gómez de Enterría (2006): La enseñanza de los lenguajes de especialidad. La simulación global, Madrid, Editorial Gredos.
9. Gómez de Enterría, J. (2001): La enseñanza / aprendizaje del español con fines específicos. Madrid, Edinumen
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: