Nauczanie języka zawodowego B/C - francuski 3200-M1-NJZF
Zajęcia przedmiotu mają na celu zapoznanie studentów ze specyfiką języka służącego do komunikacji w celach zawodowych, jak też z jego odmianami, takimi jak technolekty, profesjolekty i socjolekty (definiowanie pojęć, przykłady).
Student poznaje słownictwo specjalistyczne związane z rynkiem pracy (urzędy, stanowiska, funkcje, kariera zawodowa, kwalifikacje zawodowe, awanse, etc.) oraz podstawowe struktury syntaktyczne (m.in. strona bierna, konstrukcje bezosobowe, specyficzny szyk zdania), typowe dla francuskojęzycznych tekstów specjalistycznych, co umożliwia komunikowanie się w różnych sytuacjach związanych z wybraną dziedziną zawodową.
Zajęcia mają także na celu opanowanie umiejętności planowania kursu francuskiego języka zawodowego, obejmującego poznanie słownictwa i struktur typowych dla danego zawodu, opracowanie treści nauczania i przygotowanie materiałów dydaktycznych, jak też tworzenie prostych tekstów (listy motywacyjne, podania, różne pisma urzędowe) związanych z potrzebami zawodowymi przy wykorzystaniu materiałów w języku francuskim.
Nakład pracy studenta w ciągu semestru:
– 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium (godziny
kontaktowe),
– 30 godzin pracy własnej (bieżące przygotowanie się do zajęć,
przygotowane projektu zw. z nauczaniem j.zawodowego, praca
konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).
W sumie: 60 godzin , 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
- posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na pracę z młodzieżą uczącą się zawodowego języka francuskiego
- potrafi zidentyfikować potrzeby ucznia w zakresie języka zawodowego
- potrafi opracować sylabus z zakresu nauczania języka zawodowego
- potrafi samodzielnie przygotować materiały dydaktyczne do nauczania języka zawodowego
- potrafi rozwijać autonomię ucznia
- posiada wiedzę o najpopularniejszych egzaminach z zakresu języka zawodowego
Wiedza:
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student zna i rozumie
K_W01: w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedziny nauki i dyscypliny naukowej – językoznawstwo – właściwej dla kierunku nauczanie języków obcych
K_W17: procesy komunikowania się interpersonalnego i społecznego w języku francuskim i polskim, ich prawidłowości i zakłócenia
Umiejętności:
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student potrafi
K_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, wybierać i użytkować informacje dot. języka specjalistycznego, zw. z rynkiem pracy - z wykorzystaniem różnych źródeł w języku francuskim;
K_U07: ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
K_U12: formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu
K_U17: komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku francuskim i polskim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski
K_U18: porozumiewać się w języku polskim i obcym, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku francuskim i polskim
K_U19: przygotować zaawansowane prace pisemne w języku francuskim i polskim, właściwe dla studiowanego kierunku studiów, dot. zagadnień szczegółowych
K_U20: pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów zw. z projektowaniem i podejmowaniem działań edukacyjnych.
K_U21: w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się ustnie i pisemnie w języku francuskim i polskim na tematy dotyczące wybranych zagadnień nauczycielskich z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin właściwych dla kierunku studiów
K_U22: prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku francuskim i polskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów
K_U23: posługiwać się językiem francuskim na poziomie C1+ ESOKJ, z uwzględnieniem specyfiki języka akademickiego i języka komunikacji szkolnej lub językiem angielskim na poziomie C1+
K_U25: pracować w zespole pełniąc różne role; przyjmować i wyznaczać zadania, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych, umie kierować pracą zespołu
K_U27: samodzielnie, przez całe życie, zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku francuskim i polskim
Kompetencje społeczne:
Po zakończeniu kursu i uzyskaniu zaliczenia student jest gotów do
K_K01: uczenia się przez całe życie
K_K02: refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności;
K_K06: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
K_K07: odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Ewaluacja ciągła, konsultacje.
Zaliczenie na ocenę.
Podstawą zaliczenia (100 %) są następujące elementy:
- obecność i aktywność podczas zajęć: 30 %
- prace wykonane w domu : ćwiczenia leksykalne i gramatyczne; redagowanie prostych tekstów zw. z potrzebami zawodowymi, min. 4 prace w ciągu semestru: 35 %
- przygotowanie w grupach dwuosobowych projektu zw. z nauczaniem francuskiego języka zawodowego i zawierającego samodzielnie przygotowane materiały do nauczania języka zawodowego w wybranym zawodzie: 35 %
Literatura
1. Vermurie V., Au boulot ! Savoir lire, écrire, compter en français pour travailler, PUG, 2019
2. Markey D. (dir.), Kindt S. (dir.), Didactique du français sur objectifs spécifiques : nouvelles recherches, nouveaux modèles, Garant Verlag, 2016
3. Cloose É., Le français du monde du travail - B1-B2, PUG, 2014
4. Mangiante J.-M. (coord.), Richer J.-J. (coord.), « Le FOS aujourd'hui : quel périmètre et quelle influence en didactique des langues ? », Points communs : recherche en didactique des langues sur objectif(s) spécifique(s), avril 2014, n°1, https://goo.gl/KNwX21
5. Sowa M., Enseigner le français sur objectifs spécifiques : de la théorie à la pratique, Werset, 2014
6. Mourlhon-Dallies F., Enseigner une langue à des fins professionnelles, Didier, 2008
7. Carras C., Tolas J., Kohler P.et al., Le français sur objectifs spécifiques et la classe de langue, CLE international, 2007
8. Artykuł « Français sur objectifs spécifiques z linkami do stron wydawnictw, słowników i encyklopedii i in. (18.10.2006) : www.aplv-languesmodernes.org/spip.php?article516
9. Mangiante J.-M., Parpette C., Le français sur objectif spécifique : de l’analyse des besoins à l’élaboration d’un cours, Hachette, 2004
10. Français sur objectifs spécifiques (FOS). Fiches pédagogiques : www.lepointdufle.net/penseigner/francais-sur-objectifs-specifiques-fiches-pedagogiques.htm
11. DELF option professionnelle : www.ciep.fr/delf-pro
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: