Nauczanie języka zawodowego B/C - angielski 3200-M1-NJZA
Podczas kursu uczniowie poznają znaczenie kompetencji w zakresie języka obcego jako części kompetencji zawodowych na przykładzie treści związanych z wybranymi specjalnościami lub zawodami. Kurs obejmuje także zagadnienia związane z identyfikacją potrzeb uczniów w zakresie języka specjalistycznego lub zawodowego, opracowaniem treści nauczania i sylabusów, planowaniem zajęć i przygotowaniem materiałów dydaktycznych w tym zakresie. Studenci poznają także techniki samokształceniowe związane z rozwojem językowym w wybranych specjalizacjach i zawodach.
Tematy zajęć
1. Podstawa programowa do nauczania języka obcego nowożytnego w zakresie kształcenia zawodowego dla wybranych zawodów.
2. Analiza potrzeb w zakresie specjalistycznego języka obcego
3. Analiza materiałów językowych do nauczania języka obcego zawodowego w wybranych zawodach.
4. Planowanie kursu języka specjalistycznego zawodowego
5. Strategie tworzenia materiałów i ćwiczeń językowych do nauczania języka obcego zawodowego w wybranych zawodach w piśmie.
6. Strategie tworzenia materiałów i ćwiczeń językowych do nauczania języka obcego zawodowego w wybranych zawodach w mowie.
7. Ocenianie kompetencji komunikacyjnych w języku obcym w zakresie języka specjalistycznego.
8. Egzaminy językowe dla różnych zawodów - analiza przykładów
9. Projekt jako metoda doskonalenia kompetencji komunikacyjnej uczniów w zakresie języka specjalistycznego zawodowego.
10. Wykorzystanie zasobów cyfrowych, w nauczaniu języka obcego zawodowego w wybranych zawodach.
11. Strategie samokształcenia w zakresie języka obcego zawodowego
12. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kształceniu językowym w wybranych zawodach.
Nakład pracy studenta:
Uczestnictwo w zajęciach 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć 30 godzin
Przygotowanie projektów 25 godzin
Suma: 85 godzin 3 ECTS
Formy pracy: prezentacje, warsztaty, praca własna studenta w domu
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość: Moodle oraz Google Meet.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
• posiada wiedzę i umiejętności pozwalające na pracę z młodzieżą uczącą się zawodowego języka angielskiego
• potrafi zidentyfikować potrzeby ucznia w zakresie języka specjalistycznego
• potrafi opracować sylabus z zakresu języka zawodowego
• potrafi samodzielnie przygotować materiały dydaktyczne do nauczania języka zawodowego
• potrafi rozwijać autonomię ucznia
• posiada wiedzę o najpopularniejszych egzaminach z zakresu języka zawodowego
Kryteria oceniania
Przygotowanie w grupach 3 projektów zawierających samodzielnie przygotowane materiały do nauczania języka obcego zawodowego w wybranych zawodach. Prezentacja jednego projektu w klasie.
Ocena projektu 80% oceny końcowej
Ocena prezentacji 20% oceny końcowej
Kryteria oceniania
100%-93,3% 5
93%- 86,6% 4,5
86%-76,6% 4
76%-70% 3,5
69%-60% 3
poniżej 60% 2
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Hutchinson, Tom and Alan Waters (1987) English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press.
Dudely-Evans, Tony and Maggie Jo St John (1998) Developments in ESP: A multi-disciplinary approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Lesiak-Bielawska (2015) Potrzeby nauczycieli języków specjalistycznych a programy kształcenia i formy doskonalenia zawodowego. Języki obce w szkole nr 3 http://jows.pl/artykuly/potrzeby-nauczycieli-jezykow-specjalistycznych-programy-ksztalcenia-i-formy-doskonalenia-za
Gajewska E., Sowa. M. (2014) LSP, FOS, Fachsprache... Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Werset (rozdziały 4 i 5)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: