Doskonalenie kompetencji komunikacyjnych – język B - hiszpański 3200-M1-DKKBH
Przedmiot poświęcony jest głównie zasadom dyskursu akademickiego i skierowany jest do studentów, którzy przygotowują się do napisania pracy magisterskiej. Celem kursu jest doskonalenie umiejętności rozumienia tekstów oraz formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych o charakterze akademickim w języku hiszpańskim.
Podczas zajęć doskonalone są kompetencje językowo-komunikacyjne od poziomu C1 do poziomu C2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy (ESOKJ), z naciskiem na następujące zagadnienia i umiejętności:
1. ćwiczenie czytania i słuchania ze zrozumieniem -komentarz tekstów akademickich;
2. praca ze źródłami: tworzenie, organizowanie i grupowanie bibliografii, cytowanie, parafrazowanie i syntetyzowanie źródeł (streszczenia oceniające, streszczenia kontrastywne);
3. przegląd i ćwiczenie użycia języka akademickiego w mowie i w piśmie;
4. słownictwo akademickie i formalne struktury gramatyczne;
5. wyrażanie postaw i opinii w sposób właściwy dla stylu akademickiego;
6. nauczanie organizacji tekstu akademickiego, zgodnie z zalecanymi, szeroko stosowanymi modelami retorycznymi –nacisk na pracę magisterską jako gatunek pracy naukowej (tj. nie ekspozycyjnej, opiniotwórczej itp.);
7. rozwijanie umiejętności włączania źródeł do argumentacji;
8. rozwianie umiejętności ustnej prezentacji źródeł i prac badawczych;
9. ustne prezentacje pomysłów badawczych studentów;
10. omawianie prac pisemnych studentów (ocena próbek tekstów przez współuczestników zajęć, konsultacje indywidualne z prowadzącym).
Przedmiot obejmuje rocznie 30 godzin dydaktycznych w sali i wymaga również znacznego nakładu pracy samodzielnej
studentów:
- 30 godzin zajęć kontaktowych,
- 70 godzin pracy własnej studentów (lektura tekstów, tworzenie prezentacji ustnych i prac pisemnych, przygotowanie do egzaminu),
w sumie: 100 godzin.
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej, zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość zalecanych przez Uniwersytet Warszawski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - absolwent zna i rozumie:
- złożoną strukturę języka jako systemu (K2_W01),
- specjalistyczną terminologię z dziedziny językoznawstwa (K2_W03),
- rolę języka w komunikacji (K2_W10),
- związki językoznawstwa z innymi dziedzinami nauki (K2_W11).
Umiejętności - absolwent potrafi:
- zastosować zdobytą wiedzę przygotowując i prezentując prace badawcze w języku hiszpańskim (K2_U01,K2_U02);
- wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje w języku hiszpańskim (K2_U04);
- posługiwać się językiem hiszpańskim w mowie i piśmie na poziomie C2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K2_U09);
- samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa (K2_U11).
Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny odbieranych treści (K2_K01);
- adekwatnego identyfikowania i rozstrzygania problemów komunikacji (K2_K02).
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Przedmiot podlega następującej ocenie:
- ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć),
- prace domowe,
- przygotowanie prezentacji,
- przygotowanie prac pisemnych.
Przedmiot kończy się egzaminem.
Wszystkie prace oceniane są według następującej procentowej skali poprawności:
99% – 100% – 5!
98% – 91% – 5
90% – 86% – 4,5
85% – 76% – 4
75% – 71% – 3,5
70% – 60% – 3
59% – 0 % – 2
Szczegółowe wymagania oraz kryteria oceny określa każdy prowadzący zajęcia w konkretnym cyklu kształcenia.
Dopuszcza się dwie nieobecności na semestr.
Literatura
Ballesteros Pérez, P. (2021), Cómo escribir (buenos)
artículos científicos, Antequera (Málaga), ExLibric.
Eco, U. (2010), Cómo se hace una tesis, Barcelona,
Gedisa.
Gómez Torrego, L. (2011), Gramática didáctica del
español, Madrid, Ediciones SM.
Moreno, C. (2015), Temas de gramática: nivel
superior, SGEL.
Martínez Gimeno (2021), Breviario de escritura
académica, Gijón, Ediciones Trea.
Matte Bon, F. (1995), Gramática comunicativa del
español, Madrid, Edelsa.
RAE (2018), Nueva gramática de la lengua
española. Manual, Madrid, Espasa Libros.
Vázquez, G. (coord.) (2001), Guía didáctica del
discurso académico escrito: ¿cómo se escribe una
monografía?, Madrid, Editorial Edinumen.
Vázquez, G. (coord.) (2001), Actividades para la
escritura académica, Madrid, Editorial Edinumen.
Vázquez, G. (coord.) (2001), El discurso académico
oral. Guía didáctica para la comprensión auditiva y
visual de clases magistrales, Madrid, Editorial
Edinumen.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: