Przedmiot fakultatywny - Dyskryminacja, opresja i relacje władzy 3200-M1-4PFM
Celem kursu jest pogłębienie wiedzy studentów na temat mechanizmów władzy nad ciałami ludzkimi, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji osób głuchych. Zajęcia koncentrują się na analizie zjawisk biowładzy i biopolityki, pojęć wprowadzonych przez Michela Foucaulta w odniesieniu do społeczności głuchych zarówno w Polsce, jak i w kontekście międzynarodowym.
Podczas kursu studenci poznają historyczne i współczesne formy kontroli i wpływu na ciała oraz tożsamości głuchych, w tym m.in. oralizm, instytucjonalizację, medykalizację głuchoty oraz mechanizmy zawłaszczania języka migowego. Szczególny nacisk położony zostanie na zagadnienia związane z zawłaszczeniem językowym i kulturowym np. wykorzystywaniem języka migowego w celach komercyjnych, edukacyjnych lub reprezentacyjnych, bez realnego uwzględnienia głosu społeczności Głuchych.
Studenci przeanalizują również procesy awansu społecznego i degradacji osób głuchych, w tym bariery strukturalne utrudniające równoprawne uczestnictwo w życiu społecznym, politycznym i zawodowym. W ramach zajęć omówione zostaną także przykłady oporu, aktywizmu oraz strategii emancypacyjnych podejmowanych przez osoby głuche i ich sojuszników.
Nakład pracy studenta:
- ćwiczenia: 30 godzin (1 ECTS)
- samodzielne przygotowanie do zajęć: 30 godzin (1 ECTS)
- przygotowanie do testu podsumowującego: 20 godzin (1 ECTS)
Razem: 80 godzin (3 ECTS)
Formy pracy:
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na
odległość,najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW.
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
● posiada wiedzę na temat mechanizmów biowładzy i biopolityki (K_W08)
● posiada wiedzę na temat problematyki środowiska głuchych w kontekście biowładzy i biopolityki (K_W12)
● zna przyczyny konfliktów w środowisku głuchych (K_W12)
● zna i rozumie pojęcie zawłaszczenia językowego i kulturowego w kontekście tożsamości głuchych (K_W02)
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
● potrafi zidentyfikować różnicę między biowładzą a biopolityką (K_U02)
● potrafi analizować działanie zawłaszczenia językowego i kulturowego Głuchych (K_U01)
● potrafi współpracować ze środowiskiem głuchych dzięki zdobytej wiedzy (K_U11)
● potrafi świadomie i etycznie uczestniczyć w działaniach na rzecz środowiska Głuchych (K_U11)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student:
● rozumie znaczenie zawłaszczenia kulturowego i językowego (K_K01)
● ma świadomość, że biowładza może funkcjonować również w codziennym, osobistym życiu (K_K01)
● jest świadomy społecznego znaczenia posiadanej wiedzy i wie, jak ją rozwijać (K_K05)
Kryteria oceniania
Testem końcowym z wiedzy jest rozmowa indywidualna ze studentem.
Ocena ciągła na podstawie:
- obecności na zajęciach (max. 2 nieobecności; przy przekroczonym limicie nieobecności student indywidualnie uzgadnia z prowadzącym zajęcia formę ich odrobienia),
- aktywnego udziału w zajęciach,
- przygotowania do zajęć w oparciu o zadaną lekturę,
Skala ocen za test podsumowujący:
99%-100% - 5!
98%-91% - 5
90%-86% - 4,5
85%-76% - 4
75%-71% - 3,5
70%-60% - 3
poniżej - 2 (nzal)
Co zawiera się w ocenie 100%:
50% - rozmowa indywidualna jako test końcowy
40% - aktywny udział w dyskusjach na zajęciach
10% - wykonywanie zadań domowych
Zaliczenie poprawkowe odbywa się na warunkach identycznych i w tej samej formie jak w przypadku pierwszego terminu.
Student zobowiązany jest do uczęszczania na wszystkie zajęcia. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności na 30h zajęć
kontaktowych kursu. W przypadku więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności, student powinien zwrócić się do wykładowcy z
prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć, na których był nieobecny. Nieusprawiedliwiona nieobecność na 50% zajęć (lub
więcej) skutkuje oceną niedostateczną z kursu.
Literatura
Adamiec, T., Głuchoniemi i świadectwa ich życia od starożytności do końca XVIII wieku – przegląd problematyki [w:] Świdziński M., Gałkowski T., (red.) Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Wydział Polonistyki, Wydział Psychologii, Polski Komitet Audiofonologii, Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego, 2003.
Davis L. J., Ustanawianie normy. Niepełnosprawność, głuchota i ciało, przeł. M. Zdrodowska, Warszawa 2022.
Derrida J., Głos i fenomen, przeł. B. Banasiak, Warszawa 1997.
Garland-Thomson R., Gapienie się, czyli o tym, jak patrzymy i jak pokazujemy siebie innym, tłum. z ang. K. Ojrzyńska, Warszawa, 2020.
Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk 2005.
Mulvey L., Do utraty wzroku. Wybór tekstów, Kraków 2010.
Lane H., Maska dobroczynności: deprecjacja społeczności głuchych, Warszawa, 1996.
Mackiewicz W., Ciało i polityczność. Koncepcja cielesności w filozofii Michela Foucaulta, Kraków, 2018.
Robinson O., Puppets, Jesters, Memes, and Benevolence Porn: The Spectacle of Access, [w:] Przegląd Kulturoznawczy, red. A. Nacher, Kraków 2022.
Sacks O., Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy, tłum. z ang. A. Małaczyński, Poznań, 1998.
Taylor S., Bydlęce brzemię. Wyzwolenie osób z niepełnosprawnością i zwierząt, tłum. z ang. K. Makaruk,Warszawa, 2021.
Young S., I’m not your inspiration, thank you very much, TEDx, 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: