Kształcenie kompetencji komunikacyjnych International Sign 3200-M1-4KKKIS
Przedmiot obejmuje 30 godzin dydaktycznych realizowanych w ciągu semestru i stanowi wprowadzenie do specyfiki komunikacji w International Sign (IS) – wizualno-przestrzennym systemie komunikacji osób głuchych używanym w kontekstach międzynarodowych, w sytuacjach wymagających porozumienia ponad granicami języków narodowych. Zajęcia mają na celu wyposażenie studentek i studentów w podstawowe kompetencje pozwalające na rozumienie i tworzenie wypowiedzi w International Sign, z uwzględnieniem jego odmienności strukturalnych, kulturowych i funkcjonalnych.
W trakcie kursu uczestniczki i uczestnicy poznają krótką teorię dotyczącą genezy i charakteru IS, jego relacji z narodowymi językami migowymi, a także zasad rządzących organizacją przestrzeni, wykorzystaniem mimiki oraz modulacją ciała w procesie komunikacji. Zostaną omówione podstawowe reguły budowania wypowiedzi w IS, takie jak ikonizacja, ekonomizacja przekazu, linearność i równoczesność elementów wizualnych oraz zasady tworzenia znaków i ich umiejscowienia w przestrzeni.
Zajęcia praktyczne ukierunkowane będą na rozwijanie umiejętności odwzorowywania kształtów i prostych gestów oraz wzmacnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej niezbędnej do precyzyjnego posługiwania się IS. Studentki i studenci stopniowo opanują podstawowy zasób słownictwa obejmującego komunikację ogólną, przedstawianie się, opowiadanie o sobie i swoim otoczeniu, a także słownictwo związane z opisem czynności, prostych zdarzeń oraz podstawowych kategorii czasowych, w tym znaków odnoszących się do czasu przeszłego i przyszłego.
W miarę postępu nauki uczestniczki i uczestnicy będą doskonalić umiejętności tworzenia zarówno krótkich monologów, jak i prostych dialogów, rozwijać kompetencje dyskusyjne oraz ćwiczyć reagowanie na różne typy komunikatów. W programie przewidziano również pracę z materiałami audiowizualnymi – analizę prostych monologów w IS oraz próby ich rozumienia, co pozwoli studentkom i studentom na konfrontację z naturalnym, autentycznym użyciem International Sign.
Celem kursu jest także wzmacnianie ogólnych kompetencji wizualno- przestrzennych, takich jak świadome wykorzystanie mimiki, ciała i przestrzeni, zwiększenie ikoniczności i plastyczności przekazu oraz rozwijanie strategii komunikacyjnych charakterystycznych dla sytuacji międzynarodowych. Uczestniczki i uczestnicy uczą się samodzielnego formułowania wypowiedzi, przetwarzania i reinterpretacji komunikatów oraz adekwatnego reagowania na różnorodne sytuacje interakcyjne.
Realizacja przedmiotu przygotowuje studentki i studentów do efektywnej komunikacji w International Sign z użytkownikami różnych narodowych języków migowych, rozwija ich kompetencje międzykulturowe oraz zwiększa swobodę funkcjonowania w środowisku międzynarodowej społeczności Głuchych. Po ukończeniu kursu uczestnicy powinni być w stanie prowadzić proste rozmowy, opowiadać o podstawowych zdarzeniach i doświadczeniach oraz rozumieć nieskomplikowane wypowiedzi w IS w różnych sytuacjach życia codziennego i edukacyjnego.
Nakład pracy studenta - 2 ECTS
30 godzin kontaktowych (1 ECTS)
30 godzin nauki samodzielne: wykonywania prac domowych i
przygotowania do zaliczenia (1 ECTS)
W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą się odbywać przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość wskazanych przez Uniwersytet Warszawski.
Zajęcia realizowane w ramach projektu „Zintegrowany Program Rozwoju Dydaktyki – ZIP 2.0”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) (nr umowy: FERS.01.05-IP.08-0365/23-00).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma uporządkowaną wiedzę na temat genezy, charakterystyki i funkcji International Sign (IS) jako systemu komunikacji używanego w środowisku międzynarodowym osób Głuchych (K_W02)
- Zna podstawowe zasady budowania wypowiedzi w IS, w tym zasady organizacji przestrzeni, ikonizacji, wykorzystania mimiki i ruchu ciała (K_W01)
- Rozumie różnice między IS a narodowymi językami migowymi oraz zna typowe strategie komunikacyjne stosowane w kontaktach między użytkownikami różnych języków migowych (S4_W05)
Umiejętności
- Tworzy i rozumie proste wypowiedzi w IS, zarówno monologowe, jak i dialogowe, z
wykorzystaniem poznanych zasad gramatyczno-przestrzennych (K_U05)
- Potrafi uczestniczyć w podstawowej dyskusji, formułować pytania, reagować na wypowiedzi innych oraz utrzymywać dialog w prostych sytuacjach komunikacyjnych (K_U11)
- Umie samodzielnie formułować komunikaty oraz reinterpretować napotkane wypowiedzi, dostosowując poziom złożoności do sytuacji komunikacyjnej (K_U06)
Kompetencje społeczne
- Jest przygotowany do komunikacji w środowisku międzynarodowej
społeczności Głuchych, z poszanowaniem różnic kulturowych, językowych
i tożsamościowych (K_K02)
- Wykazuje otwartość i gotowość do podejmowania interakcji w IS, także z osobami posługującymi się różnymi narodowymi językami migowymi (K_K03)
- Potrafi ocenić własne postępy, identyfikować trudności i podejmować działania na rzecz dalszego rozwoju umiejętności komunikacyjnych w IS (K_K05).
Kryteria oceniania
Metody oceniania
Ocena ciągła:
- przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć, komunikacja
między studentami
- prace domowe
Zaliczenie:
- przygotowanie prezentacji w języku migowym
Kryteria oceniania:
0-49% = ndst, (2.0)
50-59% = dst, (3.0)
60-69% = dst+ (3.5)
70-80% = db, (4.0)
81-90% = db+, (4.5)
91-98% = bdb. (5.0)
99-100%= bdb.! (5.0!)
Zaliczenie poprawkowe odbywa się na warunkach identycznych i w tej
samej formie jak w przypadku pierwszego terminu.
Praktyki zawodowe
K1_W01, K1_W02, K1_W05, K1_U01, K1_U02, K1_U03, K1_U04, K1_U06, K1_U11, K1_U12, K1_K02, K1_K03
Literatura
Materiały na temat International Sign zostaną udostępnione studentom podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: