Słowotwórstwo B 3200-M1-2SBC
Program kursu obejmuje następujące treści:
1. Przedmiot słowotwórstwa jako działu gramatyki opisowej; miejsce słowotwórstwa w systemie języka; rodzaje słowotwórstwa (derywacja właściwa, adaptacja, kompozycja).
2. Podstawowe wiadomości ze słowotwórstwa; pojęcie wyrazu i morfemu (morfem leksykalny, fleksyjny, słowotwórczy); podział słowotwórczy wyrazu;
2. Rodzaje derywacji, typy i funkcje formantów, produktywność, znaczenia i wieloznaczność formantów.
3. Słowotwórstwo poszczególnych części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik, przysłówek, liczebnik); Zrosty i złożenia.
4. Skróty, skrótowce i akronimy.
Nakład pracy studenta:
Przedmiot obejmuje 30 godzin dydaktycznych semestralnie w sali. Przedmiotowi przypisane są 2 ECTS w semestrze (4 ECTS rocznie).
30 h zajęć = 1 ECTS
30 h = 1 ECTS - praca własna studenta (20 h – przygotowanie do zajęć – lektura zadanych tekstów, wykonanie ćwiczeń; 10 h – przygotowanie do zaliczenia końcowego).
W cyklu 2023Z:
1. Lexicology (semasiology, onomasiology, synchronic or diachronic studies); |
W cyklu 2024Z:
1. Lexicology (semasiology, onomasiology, synchronic or diachronic studies); |
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
Wiedza:
- ma uporządkowaną i szczegółową wiedzę na temat systemu gramatycznego języka włoskiego i potrafi ją wykorzystać w procesie glottodydaktycznym (K2_W01);
- zna terminologię z dziedziny językoznawstwa ogólnego, w szczególności związaną z morfologią (K2_W02);
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu procesy tworzenia słownictwa w języku włoskim oraz współczesne tendencje słowotwórcze (K2_W03);
- zna i rozumie pragmatyczne aspekty morfologii, np. w procesie tworzenia terminologii specjalistycznej (K2_W04);
- rpzumie w pogłębionym stopniu mechanizmy tworzenia słów w języku włoskim oraz podstawowe metody analizy słownictwa pod kątem jego struktury (K2_W07);
- zna i rozumie wzajemne powiązania morfologii z innymi działami językoznawstwa oraz językami specjalistycznymi (K2_W09).
Umiejętności:
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu przeprowadzenia prac badawczych w dziedzinie leksykologii (K2_U01);
- potrafi w stopniu zaawansowanym analizować strukturę słownictwa w języku włoskim (K2_U03);
- potrafi samodzielnie klasyfikować słownictwo ze względu na proces morfologiczny, który doprowadził do jego powstania i dobierać metody badawcze służące interpretacji materiału językowego (K2_U04);
- potrafi samodzielnie formułować wnioski, korzystając z argumentacji w oparciu o poglądy innych autorów (K2_U06);
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu językoznawstwa (morfologii) oraz obserwować współczesne tendencje w zakresie tworzenia nowych słów w języku włoskim (K2_U011).
Kryteria oceniania
Metody oceniania pracy studenta:
• ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć – lektura tekstów i wykonywanie zadań podczas zajęć);
• końcowe zaliczenie w formie testu.
Skala ocen:
55%-69% = 3
70%-74% = 3+
75%-84% = 4
85%-89% = 4+
90%-100% = 5
Zasady współpracy prowadzącego ze studentami oraz zasady dopuszczania studentów do zaliczenia końcowego:
1. nieobecności – dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze (na każde 30 h przedmiotu). W sytuacji, gdy przekroczony zostaje limit dopuszczalnych 2 nieobecności/30h przedmiotu (łącznie z nieobecnościami usprawiedliwionymi), student zobowiązany jest zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć. Powyżej 50% nieobecności stanowi podstawę do niezaliczenia przedmiotu (tę możliwość dopuszcza Regulamin Studiów);
2. nieprzygotowania – student powinien być przygotowany na każde zajęcia. Student może zgłosić do trzech nieprzygotowań w semestrze (np. nieprzeczytanie tekstów, brak materiałów itp.).
Literatura
Adams, Valerie. 1982. An Introduction to Modern English Word-Formation. Harlow: Longman.
Bauer, Laurie. 2002. English Word-Formation. Cambridge: Cambridge University Press.
Carstairs-McCarthy, Andrew. 2009. An Introduction to English Morphology. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Lieber, Rochelle & Pavol Stekauer (eds.). 2009. The Oxford Handbook of Compounding. Oxford: Oxford University Press.
Lipka, Leonhard. 1992. An Outline of English Lexicology. Lexical Structure, Word Semantics and Word-Formation. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Marchand, Hans. 1969. The Categories and Types of Present-Day English Word-Formation. 2nd edition. München: Verlag C.H. Beck.
Schmid, Hans-Jörg. 2016. English Morphology and Word-Formation: An Introduction. Erich Verlag.
W cyklu 2023Z:
Adams, Valerie. 1982. An Introduction to Modern English Word-Formation. Harlow: Longman. |
W cyklu 2024Z:
Adams, Valerie. 1982. An Introduction to Modern English Word-Formation. Harlow: Longman. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: